۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۴۸۲۵۸۱
کدخدایی مطرح کرد؛

عدالت خواهی حقیقت شهادت مالکوم ایکس است

سخنگوی شورای نگهبان در یادداشتی به مناسبت شهادت مالکوم ایکس نوشت: او به مکتبی راه یافت که در آن رنگ معیار تمیز و برتری نیست. او به راهی آمد فراتر از رنگ‌ها و دینی را دست‌یافت که تمدن آینده درگرو تبعیت از آن است
کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، 21 فوریه همزمان با سوم اسفند ماه در تاریخ خود حادثه‌ای را ثبت کرده است که برای تمام آزادی خواهان و استکبارستیزان جهان هستی سرشار از معنا و مفهوم است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در یادداشتی تأمل‌برانگیز در احیای این خاطره در کانال تلگرامی خود چنین نوشت«من طرف حقیقت هستم، مهم نیست چه کسی آن را می‌گوید. من طرف عدالت هستم، مهم نیست برای چه کسی یا علیه چه کسی است.( مالکوم ایکس)

این سخنان کسی است که تلاش‌های او در آمریکا موجب افزايش مسلمانان از پانصد نفر در سال ۱۹۵۲ به سی‌هزاری نفر در سال ۱۹۶۳ شد و سرانجام ۵۲ سال پیش به دست داعیه‌داران دمکراسی و به جرم حق‌خواهی و عدالت‌خواهی ترور شد. او با رفتنش نشان داد که طرفدار عدالت واقعی است و سفید و سیاه به‌خودی‌خود برای او تفاوت نمی‌کند.

او به مکتبی راه یافت که در آن رنگ معیار تمیز و برتری نیست. او به راهی آمد فراتر از رنگ‌ها و دینی را دست‌یافت که تمدن آینده درگرو تبعیت از آن است.»

بر اساس این گزارش امروز در اولین لحظات شروع اجلاس فلسطین؛ رهبر معظم انقلاب در ابتدای سخنرانی خود از حاضران در این اجلاس به مناسبت سالگرد درگذشت«مالکوم ایکس» رهبر سیاه‌پوستان آمریکایی درخواست قرائت فاتحه فرمودند؛ بر این اساس در متن ذیل به معرفی این شخصیت تاریخ‌ساز پرداخته‌شده است.

« مالكوم ايكس در نوزدهم مه سال ۱۹۲۵میلادی در شهر او ماهای ايالت نبراسكای آمریکا متولد شد. وی طی سفر حج، نام «الحاج مالک الشباز» را برای خود انتخاب کرد؛ مالکوم ایکس، زمانی که در آمریکا در زندان بود به عضویت گروه «امت‌الاسلام» درآمد و بعد از آزادی از زندان، به‌عنوان سخنگوی این جمعیت برگزیده شد، این در حالی بود که تبلیغات مذهبی و اعتقادی او در آمریکا، باعث شد تعداد زیادی از سیاه‌پوستان با اسلام آشنا شوند و در مدت کوتاهی به عضویت گروه «امه‌الاسلام» درآیند.

مالکوم‌ایکس، سپس سازمان «مسجد اسلامی» و «سازمان اتحاد آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار» را راه‌اندازی کرد؛ بر این اساس در ۱۴ فوريه ۱۹۶۵ بمبی در منزل محل اقامت مالكوم، بتی و چهار دخترشان منفجر شد كه به هیچ‌یک از آنان آسيبی وارد نیاورد؛ این در حالی بود که تنها هفت روز بعد، در ۲۱ فوريه ۱۹۶۵ هنگامی‌كه او دریکی از سالن‌های اجتماعات منهتن نيويورك سخنرانی می‌کرد سه مرد مسلح، او را از فاصلۀ كم هدف ۱۵ گلوله قراردادند که درراه بیمارستان به شهادت رسید.

گفتنی است که چند دهه بعد مردی که به دخالت داشتن در قتل مالکوم ایکس اعتراف کرده بود، در آمریکا آزاد شد.»/837/د101/ص

 

ارسال نظرات