۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۴۸۲۶۱۹

نشست علمی بررسی جایگاه استخاره در دین

دومین نشست علمی جایگاه استخاره در دین و تشخیص حجت خدا با حضور حجت الاسلام علی اکبر مهدی پور برگزار شد.
استخاره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین نشست علمی جایگاه استخاره در دین و تشخیص حجت خدا شب گذشته با حضور حجت الاسلام علی اکبر مهدی پور و دبیر علمی حجت الاسلام محمد تقی ربانی از سوی انجمن علمی مهدویت در ساختمان انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

حچت الاسلام مهدی پور با تأکید بر این که اصل استخاره دارای قداست است اما برخی از آن سوء استفاده کرده اند، گفت: استخاره در لغت به معنای طلب خیر است و مراد روایات فراوانی از استخاره این معنی است؛ مهم ترین نوع استخاره ذات الرقاع است البته در زمینه استخاره با تسبیح و قرآن کریم که امروزه استفاده می شود روایات فراوانی وجود دارد.

وی ادامه داد: مشورت مقدم بر استخاره است به عبارت دیگر تا زمانی که انسان می تواند مشورت کند دیگر نوبت به استخاره نخواهد رسید؛ در زمینه ترک استخاره نیز نهی فراوانی وجود دارد؛ استخاره نوعی قرعه است که دارای جایگاه ویژه ای در اسلام است به گونه ای که در کتب فقهی در باب مستقلی از آن بحث می شود.

عضو انجمن علمی مهدویت با اشاره به افرادی که از استخاره سوء استفاده کرده اند گفت: غلام احمد قادیانی نخستین فردی است که از استخاره سوء استفاده کرده و مدعی نبوت شده است؛ او بیان می کند شبانه روز قوم خود را امضا کرده ام و از آنها می خواهم استخاره کنند و از خداوند بخواهند که با امدادهای غیبی در مورد من آنها را یاری کند.

وی ادامه داد: دومین فردی که از استخاره سوء استفاده کرده احمد اسماعیل بصری است که در کتاب «ادله جامع دعوت یمانی» بیان می کند استخاره به قرآن از روش های امداد غیبی است و نسبت به هر بنده ای که خدا بخواهد او را ترغیب می کند، آیا تاکنون کسی را دیده اید که بگوید در مورد من از خداوند به وسیله شهادت قرآن سؤال کنید؟؛ او گمان می کند نخستین فردی است که این روش را ایجاد کرده در حالی که دو قرن پیش از او احمد قادیانی این راه را رفته است.

پژوهشگر عرصه مهدویت با طرح سؤالی مبنی بر حجیت استخاره بیان داشت: بدون شک استخاره حجت نیست و در طول تاریخ نیز شخصی آن را حجت ندانسته است حتی در موارد مباح هم آن را الزام آور نمی دانند؛ طرفداران احمد بصری مهم ترین دلیل اثبات مدعی یمانی را استخاره می دانند در حالی که در سایت انصار وی تعدادی بیان کرده اند در استخاره ما آیه های جهنم آمده است.

وی ادامه داد: احمد بصری در کتاب الجواب المنیر جلد 4 تا 6 می گوید تعدادی از زنان طرفدار من بیان کرده اند که ما به شما ایمان آورده ایم اما شوهرهای ما به شما ایمان ندارند در نتیجه ما دارای توان مشاهده شرعی بودن ذبح کشتارگاه ها به صورت مستقیم را نخواهیم داشت بنابراین آیا می توان از استخاره در این زمینه استفاده کرد؟؛ او در جواب می نویسد نمی توان از استخاره استفاده کرد زیرا باید از ذبح شرعی شدن مرغ از سوی مسلمان اطمینان پیدا کرد بلکه مرغ با دستگاه ذبح می شود و این شرعی نیست اما گوشت قرمزی که در کشورهای مسلمان ذبح شده است پاک است.

حجت الاسلام مهدی پور اضافه کرد: احمد بصری در زمینه علم به ذبح شرعی شدن مرغ استخاره را حجت نمی داند اما در زمینه حکم اعتقادی استخاره را حجت می داند./1324/پ202/ج

ارسال نظرات