۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۴۸۲۶۷۰
آیت الله عفیف نابلسی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با رسا:

پیروزی حلب نقطه عطف جنگ با تکفیری‌ها است/ ایستادگی معجزه‌آسای ملت یمن در برابر آل سعود

آیت الله نابلسی پیروزی حلب را نقطه عطفی در جنگ با تکفیری ها توصیف و تصریح کرد: دستاورد حلب به این معنا است که محور مقاومت در حال پیشروی و تحقق دستاوردهای بیشتری است.
آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان

گروه بین الملل ـ خبرگزاری رسا: تحولات اخیر منطقه در ماه‌های گذشته بسیار حائز اهمیت است. موفقیت حزب‌الله در انتخاب رییس جمهوری لبنان و روی کار آمدن میشل عون، نامزد مورد حمایت حزب‌الله توطئه‌های عربستان سعودی را نقش بر آب کرد. از سوی دیگر ایستادگی ملت مظلوم و مقاوم یمن در برابر تجاوزگری ائتلاف عربی ضربه سنگینی برای آل سعود تلقی شده است. عربستان سعودی که با هدف ماجراجویی در منطقه، رؤیای پدرخواندگی کشورهای عربی را در سر می‌پروراند، در جبهه‌های مختلف از یمن و لبنان گرفته تا سوریه و عراق اقدام به آتش افروزی کرد تا به خیال خود با حمایت کشورهای استکباری بتواند شریان‌های حیاتی خاورمیانه را در اختیار بگیرد اما سیاست‌مداران تازه کار سعودی نه تنها در یمن و لبنان بلکه در سوریه و عراق نیز زمین‌گیر شدند.

پیروزی رزمندگان مقاومت در حلب و موصل نفس‌ تکفیری‌های داعشی را به شماره انداخت تا شاهد شکست و رسوایی بیش از پیش عربستان باشیم. در گفت‌و‌گویی اختصاصی با آیت الله عفیف نابلسی از علمای برجسته شیعه لبنان و امام جمعه منطقه صیدا به بررسی آخرین تحولات داخلی لبنان و منطقه پرداختیم. آنچه در پی می‌آید حاصل این گفت‌وگو است:

رسا: عده‌ای معتقد هستند که اقدامات کشورهای محور مقاومت تنها خسارت به دنبال دارد و برخی این اقدامات را صحیح می‌دانند. نظر حضرتعالی چیست؟
آیت الله نابلسی: آنچه رزمندگان مقاومت در جبهه‌های مختلف چه در سوریه و عراق و چه در یمن انجام می‌دهند، بخشی از واجب شرعی، انسانی و ملی است. ما مامور به دفاع از کشور، نوامیس و مقدسات خود هستیم. دین ما چنین دستوری را داده است. طبیعت درگیری و جنگ با دشمنان، وحدت میان رزمندگان و جبهه‌های مقاومت را می‌طلبد. هرچند که در این مسیر به عنوان محور مقاومت دچار خسارت‌هایی نیز می‌شویم اما اگر تسلیم دشمنان شویم خسارت‌هایی به مراتب بیشتر متوجه ما خواهد شد و تا هزاران سال نخواهیم توانست قامت راست کنیم.

نباید این گونه قیاس کنیم که ما خسارت‌هایی دیدیم و خسته شدیم بلکه مساله بسیار خطرناک‌تر از این مقایسه‌ها است. الان دشمن به دلیل پایداری و مقاومت مجاهدان، خسارت‌های بسیار فراوانی دیده است. شما به خسارت‌های سنگین دشمن نگاه کنید که بسیار بیشتر از خسارت‌هایی است که به ما وارد شده است. به هر حال مساله دفاع از موجودیت است و هیچ راه گریزی هم نیست. معادله کاملا مشخص است یا  در برابرشان دفاع کرده و مانع از پیشروی آنان می‌شویم و یا تسلیم شده و نابود خواهیم شد.

*محور مقاومت در عرصه جنگ نرم ضعیف عمل کرده است
رسا: با پیروزی‌های محور مقاومت در حلب و موصل رسانه‌های حامی تکفیری ها اینگونه القا می‌کنند که محور مقاومت به دنبال کشتار اهل سنت و انتقام جویی است. حال اینکه ما اهل سنت را برادران خود می‌دانیم. به نظر شما چگونه می‌توان با این سیاه نمایی‌ها مقابله کرد؟

آیت الله نابلسی: شکی نیست که پیروزی حلب نقطه عطف مهمی در جنگ با تکفیری‌ها و حامیان پشت پرده نشین آنان را تشکیل می‌دهد. پیروزی حلب به این معنا است که محور مقاومت در حال پیشروی و تحقق دستاوردهای بیشتری است. در موصل هم ما شاهد پیشروی نیروهای مقاومت هستیم.

در یمن نیز پیروزی‌های بسیار خوبی به دست آمده است و انشاء الله تمامی این پیروزی‌ها در جهت تحقیق اهداف امت اسلامی است. البته در این میان طبیعی است که این پیروزی‌ها با اتهام‌هایی از طرف مقابل همراه باشد حال چه به نحو اجرای جنایات یا به هر شکل دیگر.

در هر صورت دشمن دست از تبلغات مسموم خود برنخواهد داشت. ما هم به دروغ پردازی‌های دشمنان عادت کردیم. محور مقاومت باید دارای توانایی رسانه‌ای در سطح بالا باشد تا بتواند ضمن نشر حقیقت، دروغ‌ها را برملا سازد.

رسا: رسانه‌های استکباری با سیاه نمایی به دنبال ایجاد شیعه هراسی و یا سنّی هراسی هستند. وظیفه علما در مبارزه با این رویکردها از نظر شما چیست؟
آیت الله نابلسی: به نظر بنده این مشکل نیازمند بحث دقیق میان نخبگان رسانه‌ای و اندیشمندان و علما است تا وظیفه هر گروه در رویارویی فکری با جبهه مقابل مشخص شود. بله این را بنده هم قبول دارم که در عرصه جنگ نرم ضعیف عمل کردیم و صدای علما تنها به تعداد محدودی می‌رسد. ما نیازمند آن هستیم که صدای حق به تعداد بیشتری از مسلمانان جهان برسد و انجام این مهم متوقف بر توان رسانه‌ای بالایی است.

به صرف اینکه شما بر حق هستی یا از حق سخن می‌گویی کافی نیست بلکه باید صدای حق و حقیقت را به گوش دیگران رساند و این از وظایف و مسئولیت‌های اصحاب رسانه است. متاسفانه داعش با آنکه بر حق نیست اما دارای توان رسانه‌ای مناسبی است اما در مقابل ما که بر حق هستیم چنین توانایی نداریم پس بایستی معادله را تغییر دهیم به این صورت که هم از توان رسانه‌ای استفاده کنیم و هم صدای حق را به گوش دیگران برسانیم.

*ایستادگی ملت یمن در برابر آل سعود به معجزه شبیه است
رسا: دستاوردهای انصارالله در یمن صدای دشمنان را در آورده است، تلقی شما از جنگ یمن چیست؟

آیت الله نابلسی: الان مساله ملت مظلوم یمن و جنگ وحشیانه‌ای که آل سعود علیه این ملت به راه انداخته، به دست فراموشی و غفلت سپرده شده است. با توجه به یاری ناچیز و حمایت‌های اندک از مردم یمن اما ملت یمن اثبات کرد که ملتی شجاع و با اعتماد به نفس در رویارویی با دشمن است.

حقیقتا اقداماتی که ملت یمن و خصوصا انصارالله انجام می‌دهد بیشتر به معجزه شبیه است. اعتماد ملت یمن به خدا و اعتماد به نفس آنها در نهایت آل سعود را به زانو در خواهد آورد. ما نیز به عنوان محور مقاومت باید بیش از پیش از ملت مظلوم و استوار یمن حمایت کنیم. حمایت‌های رسانه‌ای، سیاسی، حکومتی باید در این معرکه قهرمانانه از ملت یمن دریغ نشود.

رسا: پیروزی میشل عون نامزد مورد حمایت حزب‌الله در انتخابات ریاست جمهوری را چه میزان موفقیت آمیز می‌دانید و آیا قانون جدید انتخابات لبنان حقوق تمامی لبنانی‌ها را تضمین می‌کند؟
طبیعی است که دستاوردها و نتایجی که حزب‌الله به دنبال تحقق آن است در جهت منافع و اهدافش بوده و رییس جمهوری را نیز انتخاب کند که هم‌پیمان با حزب الله باشد. از این رو بسیار ناعاقلانه است که حزب الله به رییس جمهوری روی آورد که دستاوردهایش را نادیده انگارد.

انتخابات ریاست جمهوری لبنان مشت محکمی بر دهان دشمنان حزب الله بود و طبیعت توازن داخلی را نیز دستخوش تغییر و تحولات بزرگی کرد که همین مساله ترس و وحشت اسرائیل را به همراه داشته است.

در بعد قانون انتخابات‌ نیز بنده تصورم آن است که این قانون در پایان به صلاح حزب‌الله و هم‌پیمانانش خواهد بود و نتایجی همسو با آرمان‌های شهدای مقاومت به همراه خواهد داشت.

*تهدید عناصر پنهان تروریسم برای لبنان
رسا: استکبار جهانی با جریان‌های تکفیری نظیر احمد الاسیر درصدد به انزوا کشاندن لبنان و حزب‌الله است. با توجه به شرایط فعلی لبنان وضعیت فعالیت‌های این گروه‌ها در آینده چگونه خواهد بود؟
درست است که بخش اعظمی از این گروه‌ها شناسایی شده اما همچنان لبنان از عناصر پنهان و اندیشه‌های افرادی که به دنبال آسیب رساندن به امنیت و ثبات کشور و فضای همسو و همراه با مقاومت هستند، رنج می‌برد اما مهم این است که دستگاه اطلاعاتی لبنان آگاه و هشیار است و همواره برای شناسایی جریان‌های تروریستی و تحت تعقیب قرار دادن تروریست‌ها تلاش خود را انجام داده و در این راه به دستاوردهای بسیار خوبی هم دست یافته است.

از خدا می‌خواهیم که ملت لبنان و تمامی ملت‌های منطقه را از خطر این جماعت فاسد مصون بدارد و امیدوارم روزی فرا برسد که نه شاهد چنین افرادی باشیم و نه شاهد چنین اندیشه‌هایی./981/ب920/ک

گفت‌و‌گو از مصطفی کعبی

ارسال نظرات