۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۴۸۳۲۰۶
امام جمعه بندرعباس:

فرهنگ خمس در جامعه ترویج یابد

امام جمعه بندرعباس گفت: مردم از پرداخت خمس مضایقه ندارند و تنها عدم ارائه اطلاعات کافی در مورد خمس سبب شده تا این فرهنگ آن طور که باید، در جامعه نهادینه نشود.
آیت الله نعیم ‌آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، آیت الله غلامعلی نعیم آبادی امام جمعه بندرعباس، امروز در خطبه های این هفته شهرستان با اشاره به جایگاه فریضه خمس در جامعه اسلامی و با تاکید بر اینکه جایگاه خمس اگر از زکات بالاتر نباشد پایین‌تر نیست گفت: البته مردم نسبت به این واجب الهی آگاهی چندانی ندارند که می طلبد نسبت به تحقق این مهم گام هایی برداشته شود و همایش بین المللی خمس در قم در همین راستا بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه از جایگاه واقعی زکات غفلت کرده ایم، افزود: جامعه بدون زکات به فلاح و رستگاری نمی‌رسد، زکات صدقه جاریه نیست بلکه مالیات اسلامی است که افراد باید آن را پرداخت کنند.

امام جمعه بندرعباس با تاکید بر اینکه خمس مربوط به اسلام است و باید این حکم الهی را ترویج کنیم تصریح کرد: مردم از پرداخت خمس مضایقه ندارند و تنها عدم ارائه اطلاعات کافی در مورد خمس سبب شده تا این فرهنگ آن طور که باید، در جامعه نهادینه نشود.

آیت الله نعیم آبادی به آیه از از قرآن کریم درباره خمس اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه 41  سوره انفال فرموده:  بدانید آنچه که شما بدست می‌آورید یک پنجم آن مال خدا است و در آخر این آیه یک تهدید جدی وجود دارد که می‌گوید اگر اعتقاد به خدا دارید خدا باور هستید بدانید آنچه به دست می‌آورید یک پنجم آن برای خدا است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به موارد مصرف خمس افزود: بعضی‌ ها فکر می‌کنند خمس مخصوص حوزه های علمیه است البته باید بگوییم با خمس هر کار خیری را می‌ توانیم انجام دهیم و مراجع تقلید این کار را انجام داده‌ اند البته کسانی هستند با خمس مدرسه دانشگاه بیمارستان و کارهای خیری انجام داده‌ اند.

وی تصریح کرد: خمس یک واجب مخفی است و بر همگان لازم است در روشن‌شدن ابعاد این حرکت کمک کنند تا چهره پنهان خمس برای مردم ما روشن شود و مومنان اطلاع کافی از این موضوع داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه‌های علمیه بودجه زیادی ندارند و از آنجا که پول خمس را می‌توانیم در همه کارهای خیر مصرف کنیم بیشتر در زمینه حوزه‌ های علمیه پول خمس استفاده می‌ شود البته ابعاد مختلف ابعاد مختلف تمام فضای زندگی ما را فرامی‌گیرد اگر به خمس عمل شود ما دیگر فقیر نداریم.

امام جمعه بندرعباس به برگزاری همایشی با عنوان احیای خمس در قم اشاره کرد و اظهار داشت: در این همایش که پنج شنبه در قم برگزار شد بیان کردم تبیین آیات قرآن برای مردم یکی از رسالت‌های مبلغان است که باید به نحو احسن آنرا انجام دهند./201/851/ب1

ارسال نظرات