۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۴۸۳۷۷۴
شجاعی زند مطرح کرد؛

مبلغان ظرفیت بالایی در سنجش میزان دینداری جامعه دارند

استاد دانشگاه تربیت مدرس معیار اندازه گیری دین داری جامعه را اشتباه ارزیابی کرد و گفت: مبلغان علوم دینی به دلیل ارتباط مستمر و مستقیم با مردم ظرفیت بالایی در سنجش درست تر میزان دینداری جامعه دارند.
 دکتر علیرضا شجاعی زند

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، عماد شجاعی زند در دوره آموزشی تعمیق باورهای دینی به سخنرانی پرداخت.
وی معیار اندازه گیری تدین در جامعه را اشتباه ارزیابی و اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل عدم دسترسی به عموم مردم سنجش میزان دین مداری جامعه، از گروه خاصی صورت می گیرد و همین امر موجب نادرستی آمار می شود.
استاد دانشگاه تربیت مدرس به ارتباط مستمر و مستقیم روحانیت با مردم اشاره کرد و افزود: مبلغان علوم دینی مخصوصا گروه های تبلیغی به دلیل ارتباط مستمر و مستقیم با مردم ظرفیت بالایی در سنجش درست تر میزان دینداری جامعه دارند و باید از این توان استفاد شود.
وی در بخش دوم سخنان خود با مرور تاریخ چند صد ساله دین مبین اسلام به نقش روحانیت شیعه درحکومت های گذشته اشاره کرد و بیان داشت: با مرور تاریخ درمی یابیم که در هیچ برهه ای از این تاریخ چند صد ساله بعد از انتشار اسلام، در رأس هیچ حکومتی عالم شیعی نبوده است و اگرهم در حکومت نقشی داشته اند بسیار اندک و در حد مشاور بوده است و انقلاب اسلامی ایران اولین حکومت در ایران است که در رأس آن یک روحانی حضور دارد و این باعث می شود مردم تصور کنند که روحانیت در موضع قدرت هستند اگر چه اینگونه نیست.
دکتر شجاعی زند به ناهماهنگی هایی که در امر تبلیغ دین اسلام می باشد اشاره نمود و ادامه داد: روحانی امروز باید خود را سربازی بداند که از هیچ کجا امید حمایت وجود ندارد، در این صورت با مشکلاتی مانند عدم حمایت معنوی و مالی و غیره دلسرد نمی شود و هر حمایتی که صورت بگیرد را به منزله موهبت الهی می داند.
وی در بخش دیگری از سخنن خود به خلط صورت گرفته در معنای انقلابی گری به معنای راهبرد و روش و آرمان خواهی اشاره کرد و بیان نمود: نهضت و انقلاب حسب اهداف و آرمانها تقابلی با نظام ندارد، تقابل در جایی است که به مسابه راهبرد به آنها نگاه شود، یعنی قواعد و قوانین کنار گذاشته شود و مسائل به روش دیگری حل گردد.
این استاد جامعه شناس به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر انقلابی ماندن اشاره کرد و فزود: مقام معظم رهبری وقتی می فرمایند من انقلابیم از حیث آرمانی، احتمام جدی داشتن به امور، مسائل و مسئولیت ها و درگیری تمام وقتی با واقعیت های اجتماع است و وقتی می فرمایند انقلابی باشید و توصیه بر انقلابی گری می کنند، منظورشان زیر پا گذاشتن قواعد و قوانین نیست، همانطور که خود ایشان به شدت قانون گرا می باشند و اصرار دارند که ساختارهای قانونی حفظ شود.
وی به شرایط متفاوت دوره حاضر با دوره های قبلی اشاره کرد و اظهار داشت: در دوران حاظر رقبای جدیدی در عرصه فرهنگ سازی اعم از ماهواره ها، روشنفکران دینی، گروه های مرجع مانند بازیگران و بازیکنان و غیره به وجود آمده است.
دکتر علیرضا شجاعی زند افزایش قدرت اغوا را از دیگر تحولات دوره حاضر برشمرد و گفت: سابق اگر مطلبی اشتباه بود یا کسی می خواست مردم را اغوا کنند با ارائه چند سند و دلیل و استدلال مردم قانع می شدند ولی امروزه با اینکه بسیاری می دانند که واسطه هایی مانند ماهواره در پی اغوا و فریب مردم هستند ولی بازم به سمت آنها می روند.
وی به فرصت های پدید آمده به واسطه پیروزی انقلاب نیز اشاره و عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فرصت های بی نظیری برای انتشار دین توسط روحانیت به وجود آمده است که بهترین فرصت برای تحقق فقه شیعه و استغناء بخشیدن به آن، خارج شدن از حصارهای محلی، شهری و حتی ملی از جمله آنها است./872/د102/ی

ارسال نظرات