۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۴۸۳۸۸۱
به مناسبت ایام فاطمیه؛

نمایشگاه «ریحانه النبی» در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی دایر شد

به مناسبت ایام شهادت تا ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، نمایشگاهی فرهنگی هنری با عنوان «ریحانه ‌النبی(س)» در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی دایر شد.
نمایشگاه «ریحانه النبی» در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی، در این نمایشگاه تصویرهای اسناد تاریخی، آثار موزه‌ای و نشریات در کنار عکس‌های متنوع با محوریت زن و آستان قدس رضوی، بر روی بیش از 30 تخته شاسی در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است.

این آثار از بین منابع موجود در آرشیو مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی و گنجینه‌های گوناگون معاونت امور موزه‌های این آستان مقدس انتخاب و با هدف بزرگداشت ایام فاطمیه، ولادت حضرت زهرا(س) و مقام زن، به نمایش درآمده است.

تصویرهای وقف‌نامه‌های آثار وقفی بانوان بر بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و رسید دریافت آثار اهدایی آنان و اسناد مرتبط با مشاغل زنان در آستان قدس رضوی از جمله اسناد تاریخی این نمایشگاه به‌شمار می‌رود.

همچنین تصاویری از آثار موزه‌ای که از سوی بانوان اهدا شده و یا در آنها به موضوع بانوان برجسته اسلام همچون حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) پرداخته شده، در نمایشگاه ریحانه النبی(س) به نمایش درآمده است.

تصویر روی جلد نشریات مرتبط با بانوان مانند ندای زنان، مادر و کودک، زن در آینه مطبوعات و ایران دخت، نیز از دیگر آثار این نمایشگاه فرهنگی است.

عکس‌هایی از حضور بانوان در حرم مطهر رضوی، حضور فعال آنان در مبارزات انقلاب اسلامی همچون شرکت در راهپیمایی‌ها و همچنین حضور زن در عرصه‌های علمی و فرهنگی در جامعه، در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته شده است.

از جمله این تصاویر می‌توان به تابلوی کوثر اثر محمود فرشچیان، تابلوی نگارگری حدیث سلسله الذهب: اثر اهدایی زهره مهانی ‌منش، مدال طلای المپیاد مونیخ: اثر اهدایی کارتارینا اپل از آلمان، وقف‌نامه مزرعه شان قلعه توسط جیران بانو به آستان قدس در رجب 1237 قمری، رسید دریافت یک عدد صندوق‌پوش وقف شده توسط ملکه هند برای حرم رضوی، اشاره کرد.

لازم به ذکر است، نمایشگاه ریحانه النبی(س)، از سوم تا 29 اسفند 1395، از ساعت 17:15 تا 19، در طبقه همکف کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، پذیرای اهل هنر و معرفت و به‌ویژه اعضای کتابدوست این کتابخانه است. /1308/ د102/ش

ارسال نظرات