۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۴۸۳۹۸۹

نگاهی به مجموعه «فرهنگ جامع سخنان حضرت فاطمه سلام الله علیها»

پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام، چاپ دوم مجموعه «فرهنگ جامع سخنان حضرت فاطمه سلام الله علیها» را در دو جلد همراه با متن عربی منتشر کرده است.
مجموعه «فرهنگ جامع سخنان» مجموعه «فرهنگ جامع سخنان؛ حضرت فاطمه سلام الله علیها»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام، مجموعه «فرهنگ جامع سخنان حضرت فاطمه سلام الله علیها» را در دو جلد همراه با متن عربی چاپ کرده است.

این کتاب با تلاش  محمود شریفی، محمد احمدیان، عبدالله صالحی، سید حسین سجادی تبار، مهدی اسماعیلی و محمد بابائی، از پژوهشگران پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام تدوین و نگارش شده است.

در مقدمه  این گتاب درباره هدف و چگونگی تدوین «فرهنگ جامع سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها» می‌خوانیم:

«کتاب‌هایی که تاکنون پیرامون شخصیت حضرت زهرا صدیقه طاهره سلام الله علیها نوشته شده است به صدها عنوان می‌رسد. برخی در زمینه تاریخ زندگی و سیره آن بزرگواران و بعضی در مورد فضایل و جایگاه رفیع و شخصیت بی‌نظیر او و یا در مورد حوادث ویژه‌ای از زندگی ایشان و شماری نیز به گردآوری احادیث وارده از زبان مبارک آن حضرت پرداخته‌اند.

گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام پس از آنکه در مراجعات حدیثی خود با کمال تأسف جایگاه فرهنگ جامعی از سخنان چهارده معصوم سلام الله علیها را خالی دید، مصمم گردید تا مجموعه هر یک از حجج معصوم علیهم السلام را با مراجعه کامل و جامع به متن و منابع حدیثی، در قالبی مناسب و برای رعایت نظام ویژه و سهولت مراجعه، استخراج و تنظیم نماید.

از این مجموعه تاکنون: موسوعه کلمات الأمام الحسین علیه السلام، الأمام الحسن علیه السلام، الأمام الجواد علیه السلام، الأمام الهادی علیه السلام، الأمام العسکری علیه السلام در مجلدات متعدد به چاپ رسیده است، و این کتاب موسوعه کلمات سیدتنا فاطمة الزهرا سلام الله علیها در دو جزء است، که جزء اول شامل احادیثی است که تاریخ صدور آنها از آن حضرت مشخص بوده و بر طبق زندگی آن در هشت فصل از ولادت تا لحظه شهادت تنظیم گردیده است.

جزء دوم نیز شامل احادیثی است که تاریخ آنها معلوم نبوده و بر اساس موضوعاتی که از محتوای حدیث استخراج شده است و در چهار بخش عقاید، اخلاق، احکام و ادعیه تنظیم گردیده است.»

 

همچنین، در مقدمه چاپ دوم این مجموعه می‌خوانیم:

«این کتاب یعنی «فرهنگ جامع سخنان حضرت فاطمه سلام الله علیها» در سال 1386 منتشر شد، و نسخه‌های آن نایاب گردید، از همین روی، مدیریت محترم پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام تصمیم به بازنشر آن گرفت و به گروه حدیث پیشنهاد بازتحقیق آن را داد، گروه محققین مراحل آماده‌سازی را با مراجعه دقیق به کتاب‌ها جهت دستیابی به احادیث باقی‌مانده آغاز کرد که در نتیجه و پس از دستیابی به تعدادی احادیث، آنها را در جایگاه مناسبش قرار داد. لازم به یادآوری است که تعدادی از احادیث چاپ پیشین به دلایلی، حذف، و تعداد دیگر نیز به دلیل کامل بودن جایگزین شد. بنابراین و با توجه به نکات یاد شده بین نسخه پیشین و نسخه کنونی تفاوت‌هایی در تعداد احادیث و صفحات دیده می‌شود.»

گفتنی است، پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام، جلد اول مجموعه «فرهنگ جامع سخنان؛ حضرت فاطمه سلام الله علیها» را با شمارگان 1000 نسخه در 671 صفحه به قیمت 26 هزار تومان و همچنین جلد دوم این مجموعه را با شمارگان 1000 نسخه در 561 صفحه به قیمت 22 هزار تومان در سال 1394 منتشر کرده است./998/پ202/ش

ارسال نظرات