۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۴۸۵۲۵۷
آیت الله مظاهری:

فریضه امر به معروف و نهی از منکر امتیاز تشیع است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: امتیاز تشیع به جریان داشتن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در میان امت مسلمان است.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: در مسأله امر به معروف و نهی از منکر، قطع ارتباط با گناهکاران بسیار کارآمد است.

وی در ابتدا با مروری بر مبحث روز گذشته که راجع به مسأله امر به معروف و نهی از منکر بود، افزود: خداوند به مشکل بودن امر به معروف و نهی از منکر در آیات قرآن اذعان دارد ولی از طرفی اجرای این فریضه را لازم می داند؛ لازمه عمل کردن به این فریضه الهی کمک گرفتن از خودِ خداوند است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: عرض کردیم امر به معروف و نهی از منکر مراتبی دارد که مرتبه اول آن عمل خودِ انسان است؛ تقید داشتن به ظواهر شرع سبب هدایت اطرافیان انسان می شود و این مرتبه بر اساس روایات معصومین(ع) مهم ترین و بالاترین مرتبه از مراتب امر به معروف و نهی از منکر است.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: مبارزه منفی داشتن با افراد که به دستورات الهی عمل نمی کنند، دومین مرتبه از مراتب امر به معروف و نهی از منکر بود؛ انسان باید ارتباطش را با افراد گناهکار قطع کند تا بدین واسطه آن ها را متنبه کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تبیین کرد: سومین مرتبه از مراتب امر به معروف و نهی از منکر، مرتبه لسانی است؛ انسان در امر به معروف و نهی از منکر لسانی باید با تلطف، مهربانی و مستدلانه با عاملان به منکر و تارکان معروف صحبت کند؛ تندی کردن با افراد گناهکار هیچ فایده ای ندارد؛ این مرتبه باید به صورت همگانی انجام پذیرد.

وی با بیان این که همه باید به فریضه امر به معروف و نهی از منکر جامه عمل بپوشانند، اذعان کرد: اگر همه آمر به معروف و ناهی از منکر شوند، اثرش بسیار زیاد است و گناهان در جامعه بسیار کم می شود.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که بی حجابی نتیجه فعالیت های دشمن است، گفت: اگر دختر یا پسری با وضع بدی وارد اجتماع شود و ده ها نفر به آن ها تذکر دهند و کسی با آن ها معامله نکند، به طور قطع متنبه می شوند و از رفتار غلط خود دست برمی دارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با ابراز تأسف از وضعیت حجاب زنان و مردان در جامعه اظهار کرد: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، زمانی بر امت من می رسد که مردم به جای امر به معروف، یکدیگر را امر به منکر می کنند و به جای نهی از منکر، یکدیگر را نهی از معروف می کنند.

وی با بیان این که نباید در برابر انتقاد دیگران از عبارت به تو چه ربطی دارد، استفاده کنیم، افزود: امتیاز تشیع به جریان داشتن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در میان امت مسلمان است پس استفاده از عبارت به تو چه ربطی دارد، خلاف اصول تشیع است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: مغازه داری که لا اُبالی است و عروسک های مستهجن درب مغازه اش می آورد باید مطرود مردم شود؛ اگر با چنین افرادی رودربایستی کنیم به گناه بزرگی آلوده شده ایم.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: نخستین مصیبتی که جامعه آلوده به رودربایستی به آن دچار می شود این است که دعای خوبان جامعه به منزل اجابت نمی رسد و اشرار بر جامعه حاکم می شوند؛ برای اِعمال فریضه امر به معروف و نهی از منکر، باید رودربایستی ها را کنار بگذاریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: دلیل زیاد شدن طلاق در جامعه رودربایستی کردن زن و مرد در امر به معروف ها و نهی از منکر کردن ها است؛ پدر و مادرها موظف هستند که وظایف فرزندانشان و خودشان را تبیین کنند تا طلاق به عنوان یک نکبت اجتماعی ریشه کن شود.

وی با بیان این که در امر به معروف و نهی از منکر کردن دیگران گاهی یک تندی می تواند سبب تغییر طرف مقابل شود، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در هنگام رفتن به جنگ ها چند نفر مرد را برای چندین خانواده مسؤول می گذاشتند؛ در یکی از این جنگ ها پسری به عنوان مسؤول از جانب پیامبر(ص) تعیین شده بود، به زنی تعرض کرد و آن زن در برابر رفتار آن پسر واژه النار را بر زبانش جاری کرد، آن پسر بعد از شنیدن این واژه آن قدر متنبه شد که سر به بیابان گذاشت و وقتی پیامبر(ص) از جنگ بازگشتند او را خواستند، وقتی او آمد خجالت کشید به پیامبر(ص) نگاه کند، آن قدر ناراحت بود که دق کرد و مُرد.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان گفت: احیای امر اسلام در زمان پیامبر(ص) با همین امر به معروف و نهی از منکر  صورت پذیرفت./201/867/ب1

ارسال نظرات