۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۴۸۵۳۱۴

هفته فرهنگي در مسكو و داغستان برگزار مي‌شود

رايزن فرهنگي كشورمان در روسيه از برگزاري هفته فرهنگی ایران در سال 96 در مسکو و جمهوري داغستان خبر داد.
داغستان

به گزارش خبرگزاری رسا، رضا ملکی، رایزن فرهنگی ايران در روسيه در دیدار با زاریما بوتایوا، وزیر فرهنگ جمهوري داغستان روسيه، زمینه‌های توسعه همکاری‌های فرهنگی و هنری ایران و داغستان را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در این دیدار که با حضور معاونین وزارت فرهنگ داغستان برگزار شد، رضا ملکی با اشاره به تنوع قومی و دینی جمهوری داغستان و پیشنه همزیستی مسالمت‌آمیز میان اين جمهوري در طول تاریخ، اظهار كرد: داغستان نماد همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان نه تنها در فدراسیون روسیه بلکه در کل منطقه است.

وي افزود: با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی جمهوری داغستان با ایران، باید تلاش کرد كه از این ظرفیت در گسترش همزیستی مسالمت‌آمیز میان ادیان، مذاهب و اقوام مختلف و مقابله با تهدیدهای مشترک استفاده بیشتری به عمل آید.

رايزن فرهنگي كشورمان همچنين با اشاره به امضاي تفاهمنامه فرهنگی سال گذشته وزرای فرهنگ ایران و روسیه، اظهار امیداوری کرد كه هفته فرهنگی ایران در سال 96 در مسکو و داغستان برگزار شود.

ملكي همچنین با پیشنهاد ایده برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم همزیستی در داغستان، بيان کرد: با برگزاري این جشنواره علاوه بر ترویج فرهنگ همزیستی و مقابله با تفرقه‌های قومی و دینی، ظرفیت‌های جمهوری داغستان در این زمینه بیشتر شناخته می‌شود.  

در ادامه نيز زاریما بوتایوا، وزیر فرهنگ جمهوری داغستان با استقبال از پیشنهادات ارايه شده به وسيله رايزن فرهنگي كشورمان، با اشاره به پیشنه همکاری‌های فرهنگی داغستان با ایران به تشریح رویکرد فرهنگی جمهوری داغستان برای مقابله با افراطی‌گری و تقویت هویت مردم و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف از جمله احیاي اماکن فرهنگی و هنری و ایجاد مراکز جدید مانند تئاتر شعر در شهر ماخاچ‌قلعه، مرکز این جمهوری برای جذب جوانان و آگاهی آنان از ارزش‌ها و میراث و مفاخر سنتی خود پرداخت.

به نوشته سازمان فرهنگ و ارتباطات، رایزن فرهنگی ايران در روسيه به منظور توسعه همکاری‌های فرهنگی با جمهوری داغستان روسیه، در سفر به اين جمهوري با مقامات داغستان از جمله وزیر سیاست ملی، ريیس مرکز علمی داغستان وابسته به آکادمی علوم روسیه، ريیس دانشگاه دولتی ماخاچ‌قلعه و ريیس کمیته امور دینی داغستان دیدار و گفت و گو كرد.

جمهوری داغستان واقع در منطقه قفقاز شمالی و کرانه دریای خزر با اکثریت مردم مسلمان، دارای پیوندها و اشتراکات تاریخی، فرهنگی و قومی با ایران است که در دهه گذشته با مسأله گسترش نفوذ جریان‌های افراطی به ویژه در میان جوانان مواجه بوده است./982/ب102/د

ارسال نظرات