۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۴۸۶۱۲۵
گپ‌و‌گفت عیدانه با یک امام جماعت:

تحصیل در حوزه علمیه قم، شیرین‌ترین رویداد زندگی من است

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی؛ امام جماعت مسجد طوس گفت: ورود به حوزه علمیه قم و معمم شدن به دست آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی، شیرین‌ترین، خاطرات زندگی من است.
احمدی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، نوروز 96 نزدیک است و این روزها به خوبی حال و هوای عید در فضای شهر احساس می‌شود. خبرنگار ما به همین منظور، گفت‌و‌گویی با تعدادی از ائمه جماعات مساجد داشته که در این نوبت، مشروح نظرات حجت‌الاسلام و المسلمین سید ناصر احمدی؛ امام جماعت مسجد طوس تهران و عضو دفتر آیت‌الله العظمی نوری همدانی می‌آید. وی فرزندِ «سید احمدزوار»، متولدِ 1339 (ه.ش) در روستای «دره علی» یِکاوَلَنگ استان «بامیان» و برادر دو شهید (سید محمدتقی و سید حیدر) است.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ناصر احمدی گفت: عید نوروز باستانی را به تمام فارسی‌زبانان جهان، تبریک می‌گویم؛ عیدی که در صورت انجام سنت‌های حسنه مانند دستگیری از نیازمندان، عیادت از بیماران، دعا برای شهدای مدافعان حرم و همراهی با خانواده‌های آنان، شستن قلب و روح از زنگارهای دنیوی و آرزوی خوشبختی برای تمام انسان‌ها؛ رنگ و بوی اسلامی نیز خواهد گرفت. امیدوارم 1396، سالِ ظهور حضرت مهدی (عج)، سرآغاز صلح و مهربانی و هنگامه شادی معنوی برای جهانیان به ویژه مسلمانان باشد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر طلبه نمی‌شد، دوست داشت، چه کاره شود، خاطرنشان کرد: اگر طلبه نمی‌شدم، دوست داشتم، پزشک عمومی یا مهندس می‌شدم تا مانند کسوت روحانیت، در خدمت مردم باشم. من، خدمت به مردم را افتخار خود می‌دانم و امیدوارم به لطف خدا همیشه در مسیر خدمات‌رسانی بباشم.

 

رحلت مادرم «بی بی حوا»، تلخترین رویداد زندگی من است

امام جماعت مسجد طوس، رحلت مادرش «بی بی حوا» را تلخ‌ترین؛ و ورود به حوزه علمیه قم و معمم‌شدن به دست مرحوم آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی، مرجع عالی قدر جهان تشیع را شیرین‌ترین خاطرات زندگی خود دانست و افزود: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بسیار برایم شیرین بود؛ من همراه سایر مردم ایران و همچنین علما و طلاب افغانی به تبعیت از امام خمینی (ره)، نقش فعالی در نهضت مبارزاتی علیه رژیم شاه داشتم.

وی با اشاره به اقامه نماز جماعت در مساجد لرزاده، حاج ابوالفتح و طوس تهران، گفت: چند سال امام جماعتِ نایب (جانشینِ) مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی بودم و پس از عزیمت ایشان به دانشگاه تهران؛ به مسجد حاج ابوالفتح رفتم و همزمان در حوزه علمیه مجاور این مسجد، نیز تدریس می‌کردم؛ چند سال بعد، به دعوت آیت‌الله سید باقر آیت میردامادی، عضو دفتر آیت‌الله العظمی نوری همدانی شدم. و اینک برای ششمین سال، امام جماعت مسجد طوس تهران نیز هستم. ضمنا در تصحیح و ویرایش چندین کتاب فقهی، مذهبی، تاریخی و اجتماعی به آیت‌الله العظمی سید عبدالجواد علم الهدی و آیت‌الله آیت میردامادی کمک کردم.

 

امام جماعتی مساجد، از افتخارات زندگی من است

احمدی با بیان اینکه امام جماعتی مساجد، از افتخارات زندگی من است و بنابر رفتار نمازگزاران، می‌پندارم، آنان از عملکرد و گفتار من، راضی هستند و این رضایت؛ بسیار برای من، خوشایند است، اضافه کرد: خوش‌رفتاری، نظم، حضور به موقع در مسجد، درک نیازها و خواسته‌های نمازگزاران، به روز بودن، تقوی و عامل بودن به سخنان خود، مهم‌ترین شاخص‌های موفقیت یک امام جماعت است.

وی با اشاره به سخن پیامبر درباره تمیزی «النَّظَافَةُ مِنَ الْإِيمَانِ» و ضرورت تمیزی و خوش‌بو بودنِ ائمه جماعات، گفت: مومنان و مومنات، همیشه باید نسبت به تمیزی مساجد اهتمام داشته باشند؛ زیرا تمیزی این خانه‌های خدا، نقش مهمی در جذب و استمرار حضور نوجوانان و جوانان به مساجد دارد. مردم ضمن توجه به تمیزی لباس، ظاهر و خانه خود، باید توجه جدی به طهارت قلب و روح نیز داشته باشند. مردم باید هر روز، قلب خود را از ناپاکی‌ها پاک کنند؛ و بهترین زمان برای این کار، ماه مبارک رمضان است. البته سایر زمان‌های مهم سال به ویژه عید نوروز نیز فرصت خوبی برای توبه و استغفار می‌باشد.

 

«تواضع» راهکار ائمه جماعات برای جذب جوانان به مساجد است

عضو دفتر آیت‌الله العظمی نوری همدانی تواضع در برابر مادر، پدر، استاد و علما را توصیه موکد اسلام دانست و گفت: «عید نوروز» فرصت خوبی برای تمرین تواضع است. ائمه جماعات نیز با حصول این رفتار حسنه می‌توانند، مردم به ویژه جوانان را جذب مساجد کنند.

وی در پایان گفت: فارسی‌زبانان جهان در روزهای عید نوروز در کنار تمام رفتارهای حسنه و نیک، به یاد شهدای مدافع حرم نیز باشند، خانواده‌های آنان را دریابند و برای موفقیت تمامِ مدافعان حرم از جمله سپاهیان و بسیجیان ایرانی، حیدریون، فاطمیون و زینبیون، دعا کنند./1325//102/خ

ارسال نظرات