۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۴۸۶۲۷۱
حجت الاسلام محمدی مطرح کرد؛

تقریب بین مذاهب براساس مبنای قوی فقهی آیت الله بروجردی

مسؤول انجمن اصول فقیه حوزه علمیه قم نفوذ علمی و شخصیتی آیت الله بروجردی در میان اهل سنت و دیگر ادیان را غیرقابل توصیف دانست.
حجت الاسلام سیدصادق محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام سیدصادق محمدی در همایش شکوه مرجعیت که به مناسبت بزرگداشت حضرت آیت الله بروجردی پیش از ظهر امروز در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد با اشاره به ابعاد علمی و شخصیتی این مرجع بزرگ شیعه عنوان کرد: در آستانه پنجاه و ششمین سالگرد رحلت آیت الله بروجردی، برگزاری اولین بزرگداشت علمی با عنوان پیش کنگره نکوداشت آیت الله بروجردی اتفاق بسیار مبارکی است که در قم افتاد.

وی افزود: آیت الله بروجردی فقیهی سترگ، اصولی متبحر، رجالی کم نظیر، مؤسس و صاحب مکتب در فقه و فقاهت و شخصیتی است که امام راحل(ره) در نامه ای که به آیت الله مرتضی حائری نوشتند، وی را شیخ طوسی خواند.

دبیر علمی کنگره بزرگداشت آیت الله بروجردی تصریح کرد: ایشان بزرگ مردی بودند که مرجعیت و زعامت وی منحصر به عالم تشیع نبوده بلکه تأثیر و نفوذ غیرقابل توصیف در میان اهل سنت و ادیان دیگر داشته است که شواهد بسیاری برای این موضوع وجود دارد که یکی از آنها صدور فتوای تاریخی شیخ الازهر است.

وی با اشاره به روش تقریبی آیت الله بروجردی خاطرنشان کرد: آیت الله بروجردی مسلک تقریب را به عنوان یک روش و تاکتیک مطرح نکرد بلکه از نظر وی، تقریب بین مذاهب براساس مبنای قوی فقهی بوده است.

حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: آیت الله بروجردی برای پرداختن به موضوع تقریب، هیچگاه از اصول اصیل مکتب تشیع عدول نکرد و در این موضوع به فکر تبعیت از اهل بیت(ع) بود که این موضوع خود نیازمند تبیین دقیقی است.

 مسؤول انجمن اصول فقیه حوزه علمیه قم تأکید کرد: برای برگزاری این پیش کنگره، 4 نشست مقدماتی برگزار شد که نشست اول با موضوع فقه و فقاهت و با قرائت 5 مقاله از اساتید برجسته حوزه علمیه، نشست دوم با موضوع اصول فقه و با ارائه 5 مقاله برتر از اساتید برجسته حوزه، نشست سوم با موضوع علم رجال با ارائه 4 مقاله و نشست آخر با موضوع درایت اجتماعی، تربیتی و سیاسی که با ارائه 4 مقاله، ابعاد شخصیتی آیت الله بروجردی تبیین شد.

وی در ادامه اظهار کرد: مجموع مقالات علمی که تا ابتدای سال 95 به دبیرخانه این همایش رسیده بیش از 80 عنوان است که سیر ارسال مقاله همچنان ادامه دارد.

حجت الاسلام محمدی در پایان خاطرنشان کرد: نیاز است تا دبیرخانه دائمی برای برگزاری نکوداشت و همایش های حوزوی به منظور شناساندن بزرگان و اندیشمندان عظیم حوزوی راه اندازی شود و همچنین یک روز در تقویم با عنوان روز علم اصول، فقه و فقاهت از سوی حوزه علمیه قم در نظر گرفته شود./872/پ202/ی

ارسال نظرات