۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۴۸۷۲۰۳
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای:

۳۰۰ پرونده قصاص به صلح انجامیده است

معاون اول قوه قضاییه گفت: با تلاش تمام مسؤولان قضایی و افراد دست اندرکار، تا بهمن ماه سال جاری ۳۰۰ پرونده قصاص به صلح و بخشش انجامیده است.
حجت الاسلام محسنی اژه ای

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه صبح امروز سه شنبه ۲۴ اسفند در محل سالن اجلاس سران و در همایش ملی صبر، گفت: صلح و سازش در همه زمان و جوامع مورد نیاز و ارزش بوده است، در اسلام نیز به مساله صلح و سازش اهمیت فراوانی داده شده است.

وی افزود: یک معنای صلح به مفهوم گذشت و آشتی است. ممکن است صلح در مقابل مفاهیم جنگ و قهر باشد، باید توجه کرد که قهر و دشمنی مضرات و خطرات بسیاری را دارد. به همین دلیل صلح بسیار مهم است، زیرا صلح همراه خود آرامش، شکوفایی، رشد و تعالی را می آورد.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: اصل وجود صلح بسیار مهم است، بخشش و گذشت نیز بسیار اهمیت دارد و دین اسلام نیز در موارد بسیاری به آن تاکید شده است.

معاون اول قوه قضاییه عنوان داشت: امروز در همه دنیا به صلح تاکید و حتی برای آن تبلیغ نیز می شود.

وی گفت: گاهی صلح یک طرفه و بدون هیچ چشم داشتی شکل می گیرد، گاهی نیز به مفهوم مصالحه شکل می گیرد. اما مواردی نیز هستند که راهی جز صلح وجود ندارد و اگر قرار باشد مسایل پیچیده را موشکافی کنند، احتمال متضرر شدن وجود دارد.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: هنگامی که افراد می بخشند، درون خود احساس آرامش می کنند و حتی در نفر مقابل نیز تاثیر می گذارند.

معاون اول قوه قضاییه با نوید گسترش فعل بخشش در جامعه، خبر داد: تا بهمن ماه سال جاری با تلاش تمام مسوولان حدود ۳۰۰ نفر از حکم قصاص نجات یافتند، از این تعداد ۲۳۰ نفر به صورت قطعی بخشیده شده اند و ۷۰ نفر دیگر نیز در شرف بخشش هستند.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: جامعه وقتی اهل صلح و بخشش شود، قطعا خداوند به آن نظر می کند و آن محیط اجتماعی را به دلیل وجود افراد مصلح مورد عذاب و قهر قرار نمی دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، تصریح کرد: گذشت و صلح گاهی از مسایل فردی بیرون می آید و فرد، بخشش را تسری می دهد. باید توجه داشت گاهی حق فردی نیست و کل جامعه را موثر می کند، به همین دلیل فرد نمی تواند در مقام مسوولیت خود از حق کل جامعه بگذرد و فرای قانون اقدام به بخشش کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در خصوص توجه آیات الهی به مقوله صلح، بیان داشت: در آیات مختلف قرآن کریم به موضوع صلح بسیار اشاره شده است.

معاون اول قوه قضاییه در پایان با مهم خواندن گسترش فرهنگ بخشش در جامعه، عنوان داشت: امروز پرونده های قضایی بسیار زیاد است و اگر افراد قبل از تشکیل پرونده های برآمده از اختلاف که پیش از صدور حکم با یکدیگر مصالحه کنند، علاوه بر رخ اتفاقات خوب، می تواند بار زیادی را از دوش مراجع قضایی بردارد./۸۵۶/ 201/ص

ارسال نظرات