۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۴۸۷۴۸۰

نگاهی به مجموعه 5 جلدی «نقش و رسالت زن؛ برگرفته از بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای»

مجموعه 5 جلدی «نقش و رسالت زن» کامل‌ترین و جامع‌ترین اثری است که دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره ابعاد مختلف و مسائل زنان دربردارد.
مجموعه 5 جلدی «نقش و رسالت زن؛ برگرفته از بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجموعه 5 جلدی «نقش و رسالت زن» کامل‌ترین و جامع‌ترین اثری است که دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ابعاد مختلف و مسائل زنان را دربردارد و انتشارات انقلاب اسلامی این مجموعه را در چهار نوبت منتشر کرده است.

عنوان‌های این مجموعه به ترتیب: «عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی- اسلامی»، «الگوی زن، زن و خانواده»، «جایگاه و مسائل زنان در فرهنگ اسلام» و «تجدّد و عرصه‌های حضور اجتماعی زن» نام دارد.

مطالعه این اثر افزون بر آشنایی مخاطبان و خوانندگان با نظرات دقیق اسلام در  عرصه‌های مختلف زنان راهگشایی بسیاری از مشکلات در زندگی خانواده‌ها و بانوان محترم خواهد بود و در این مجموعه به چگونگی حضور اجتماعی مناسب و همراه با عزت و سربلندی آنان نیز اشاره شده است.

امیرحسین بانکی‌پور فرد، مؤلف این مجموعه، در استخراج، گردآورى و دسته‌بندى سخنان رهبر معظم انقلاب در این مجموعه، تمامی سخنرانی‌ها و پيام‌هاى ايشان را  درباره‌ زنان، از آغاز پيروزى انقلاب اسلامى تا سال1392 بررسی کرده است؛ حتی سخنان ایشان که رسانه‌ای نشده، اما در مخزن اسناد دفتر ایشان موجود بوده است؛ مانند توصیه‌هایی که هنگام خواندن خطبه‌ عقد به جوانان داشته‌اند.

گفتنی است، «تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنهای»، «بروید با هم بسازید (دوران آغازین زندگی)»، «با اجازه بزرگترها (مهریه، خرید و مراسم عقد)»، «دانش خانواده و جمعیت»، «پیش نیازهای ازدواج باید پاس شود (احراز شرایط اولیه ازدواج)»، «مطلع مهر: راهکارهای جامع و کاربردی برای انتخاب همسر»، «نکات کلیدی در ازدواج دانشجویی»، «سرF دلبران: عوامل آرامشبخش و نشاطآفرین در خانواده»، «نمودار درختی سرفصل های ازدواج: نمودارهای درختی ویژه فعالین و اساتید حوزه ازدواج» از دیگر آثار این نویسنده است.

معرفی کوتاه کتاب‌های این مجموعه:

جلد اول:‌  «عفاف و حجاب در سبک زندگی‌ ایرانی‌ اسلامی»

مؤلف در معرفی این کتاب آورده است:

«بعد از انقلاب شاهد برخوردهای افراطی و تفریطی در زمینه حجاب و عفاف بوده‌ایم و بسیاری از حرکت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، برخوردهای ظاهری سطحی، احساسی، موردی، مقطعی، دفعی و ضربتی بوده است. درحالی که حجاب، مقوله‌ای فرهنگی است و هـرگونه اشاعه و تصمیم‌گیری و تبلیغ درباره‌ آن و در مورد آن، باید تدریجی، مستمر، عمیق، همه‌جانبه و مدبرانه باشد. افراد در این زمینه نباید سلیقه‌ای عمل کنند، بلکه استراتژی واحدی برای نحوه‌ی برخورد با آن باید حاکم باشد.

در این راستا لازم است که دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب  به عنوان امام امّت و چشم بصیر و دیده‌بان نظام در این زمینه استخراج و مبنای عمل قرار گیرد.»

بانکی‌پور فرد، مطالب کتاب «عفاف و حجاب در سبک زندگی‌ ایرانی‌ اسلامی» را در قالب پنج فصل با عنوان‌های: «عفّت و حیا»، «روابط زن و مرد»، «حجاب و پوشش»، «کشف حجاب و بی‌بندو‌باری» و «روش برخورد با بی‌بندو‌باری» تنظیم کرده است.

انتشارات انقلاب اسلامی این کتاب را در 152 صفحه به قیمت 7000 تومان منتشر شده است. برای دانلود این کتاب اینجا را کلیک کنید.

جلد دوم: کتاب «الگوی زن»

در معرفی این کتاب می‌خوانیم:

«ارائه‌ الگو برای زنان در ابعاد مختلف و متناسب با نیاز روز از مهمترین موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب در  رهنمودهای خویش برآن تأکید کرده‌اند. ايشان انعكاس‌ اين الگو را در رفتار زنان ايراني عاملي براي الگو شدن آنها در بين زنان جهان دانسته‌اند. ارائه‌ این الگوها از بيان رهبري با توجه به نگاه نظام‌مند ايشان به مسائل زنان مي‌تواند براي زنان جامعه‌ ما بسيارسودمند باشد.

بر این اساس، در  كتاب «الگوی زن» سعي شده است تا تمامي سخنان رهبر معظم انقلاب در  زمينه « ارائه‌ الگو برای زنان» استخراج شود.»

مؤلف، مطالب این کتاب را در دهبخش با عنوان‌های: «ضرورت ارائه الگوی صحیح در حیات انسانی»، «فاطمه‌زهرا(س)؛ الگوی جامع زن و حیات انسانی»، «حضرت فاطمه‌زهرا(س) و عرصه‌ خانوادگی»، «حضرت فاطمه‌ زهرا(ُس) و عرصه‌ مجاهده‌ سیاسی و اجتماعی»، «حضرت فاطمه‌ زهرا(س) و عرصه‌ معرفتی عرفانی»، «حضرت فاطمه‌ زهرا(س) و عرصه‌ عبادی»، «عظمت و کمالات حضرت زهرا(ُس)»، «الگوی عاشورایی زن»، «الگوهای قرآنی زن» و «الگو شدن زن مسلمان ایرانی» دسته‌بندي کرده است.

انتشارات انقلاب اسلامی این کتاب را در 152 صفحه به قیمت 7000 تومان منتشر کرده است. برای دانلود این کتاب اینجا را کلیک کنید.

 

جلد سوم: کتاب «زن و خانواده»

 

مؤلف در پیشگفتار این کتاب آورده است:

«در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب همواره «موضوع حقوقی و اجتماعی زنان با محوریت خانواده»  از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. در این دوران، هجمه‌های فرهنگی دشمنان از طریق انواع رسانه‌ها و وسایل ارتباطی، سلامت جنسی جوانان  کشور را هدف گرفته است و برای جلوگیری از آن راهی جز پایین آوردن سن ازدواج و گسترش ازدواج‌های سهل و آسان، موفقِ آگاهانهِ پایدار و بهنگام و توجه بیش از پیش به خانواده نیست؛ بنابراین، برای رفع موانع و تقویت فرهنگ ازدواج و تشکیل و تحکیم خانواده باید با در نظر گرفتن دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب به همراه یک عزم ملی، فرهنگ‌سازی گسترده‌ای صورت گیرد».

در این کتاب، مؤلف، در پنج فصل با عنوان‌های:‌ «زن و ازدواج»، «جایگاه زن در خانواده»، «اهمیت خانواده»، «حقوق و وظایف زن و شوهر در خانواده» و «محبت و عواطف همسران» سخنان رهبر معظم انقلاب را بررسی کرده است.

انتشارات انقلاب اسلامی، کتاب «زن و خانواده»  را در 152 صفحه به قیمت 7000 تومان منتشر کرده است. برای دانلود این کتاب  اینجا را کلیک کنید.

 

جلد چهارم:‌ «جايگاه و مسائل زنان در فرهنگ اسلام و تجدّد»

 

بانکی‌ پور فرد در معرفی این کتاب آورده است:

«رهبر معظم انقلاب در مسائل زنان معتقد به اولویت‌یابی هستند تا بتوان با یک حرکت اساسی مظلومیت تاریخی زن را برطرف کرد؛ مظلومیتی که در خانواده و اجتماع، در شرق و غرب و در گذشته تاکنون برای زن بوده است و وضعیت خطرناک‌تری که امروزه در غرب به خود گرفته است و آن، التذاذ از زن با شعار آزادی در غرب و تزلزل موقعیت خانوادگی و سوء استفاده‌ اقتصادی از زن می‌باشد.

در مقابل، با ارائه‌ نگاه جامع و کامل اسلام در مورد زن، می‌توان زن را به آن جایگاه والا و شأن انسانی خود رساند. اسلام ضمن به رسمیت شناختن تفاوت‌های زن و مرد، برابری آنها را در عرصه‌های کمال انسانی مورد تأکید قرار داده است.»

بانکی‌پور در این کتاب در سه فصل با نامهای: «اهميت و ريشه‌يابی مسائل زنان»، «زن در فرهنگ غرب» و «منزلت و جايگاه زن در انديشه‌ اسلامي»، به ریشه‌یابی مسائل زنان و. تفاوت نگاه غرب و نگاه اسلام از دیدگاه رهبر معظم انقلاب پرداخته است.

انتشارات انقلاب اسلامی این کتاب را در 240 صفحه به قیمت 8500 تومان منتشر کرده است. برای دانلود این کتاب اینجا را کلیک کنید.

 

جلد پنجم:«عرصه‌های حضور اجتماعی زن»

 

نویسنده در پیشگفتار این کتاب گفته است:

«با توجه به نگاه هدفمند رهبر معظم انقلاب به مسائل زنان و با وجود رويكرد تمدن‌گرایي اسلامي که ايشان دارند؛ ضروری است که خطوط معيارهای اسلامی متناسب با شرايط زمان و‌‌مكان در زمينه‌ حضور اجتماعی زن از ديد‌گاه ایشان جمع‌بندي شود.

در این کتاب، در تمامي اين زمينه‌ها سعي شده است آرای رهبر معظم انقلاب به صورت دقيق، استخراج و با عنوان‌گذاري مناسب سير منطقي موضوعات به‌گونه‌اي ارائه شود كه پاسخگوي مشكلات و نيازهاي امروز زنان جامعه باشد.»

حسین بانکی‌‌پور فرد در این کتاب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را در سه فصل با عنوان‌های: «جایگاه اجتماعی زنان»، «تعلیم و‌ تربیت زنان» و «نقش زن در انقلاب اسلامي» گردآوری کرده است.

انتشارات انقلاب اسلامی این کتاب را در 268 صفحه به قیمت 9000 تومان منتشر کرده است. برای دانلود این کتاب اینجا را کلیک کنید.

گفتنی است، انتشارات انقلاب اسلامی برای سهولت دسترسی علاقه‌مندان به این مجموعه، نسخه‌الکترونیکی آن را به صورت رایگان در این پایگاه انقلاب اسلامی قرار داده است./998/پ 201/ش

ارسال نظرات