۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۴۸۷۶۱۵
حجت الاسلام بهداروند مطرح کرد؛

استفاده از ظرفیت راهیان نور برای ترویج فرهنگ انتظار

محقق و مولف آثار دفاع مقدس گفت: منتظر واقعی کسی است که با کفر بجنگد نه این که از جبهه گریزان باشد و خود را در شهر به عبادت مشغول کند. رفتارهای رزمندگان در دفاع مقدس بهترین الگوی عملی کسانی است که انتظار امام غایب(عج) را می کشند.
اردوهای راهیان نور بازخوانی و تقویت فرهنگ ایثار و شهادت است

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام محمد مهدی بهداروند، محقق و مولف آثار دفاع مقدس در رابطه با استفاده از ظرفیت های راهیان نور در جهت ترویج سبک زندگی مهدوی و شناخت بیشتر شهدا به عنوان منتظران واقعی، اظهار کرد: مقصد راهیان نور زیارتگاه کسانی است که رفتند و جان خود را فدا کردند تا این مملکت و این امنیت تا امروز برای ما باقی بماند. لذا کسانی که در اردوهای راهیان نور شرکت می کنند افرای هستند که می روند تا قدمگاه و محل زندگی این عزیزان، اعم از فرماندهان، مدیران، رزمندگان و تمام کسانی که در آن دوران در آن مکان حضور داشته اند را ببینند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در این رابطه افزود: مقام معظم رهبری چندی پیش دو تذکر در رابطه با راهیان نور را گوشزد کردند. نکته اول اینکه «فرهنگ دفاع مقدس تحریف نشود» و نکته دوم آنکه «این زیارت با معرفت باشد». بنابر این، کسانی که در این اردوهای فرهنگی شرکت می کنند اگر تفاوتی بین آن سوی خاکریز (عراق) با این سوی خاکریز(ایران) ببینند، همین تفاوت خود به خود، بسیاری از واقعیت ها را نشان می دهد.

این رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس در ادامه تصریح کرد: همین تفاوت ها بیان می کند که چه اتفاقاتی در آن سوی خاکریز افتاده که هیچ کس از ملت عراق برای بازدید از این مناطق در کشور خود، حاضر نمی شود و در این سو چه اتفاقی رخ داده که هر سال جمعیت میلیونی در این مکان ها حاضر می شوند و قدمگاه شهدا را زیارت می کنند.

دکتر بهداروند ادامه داد: در رابطه با مسئله دوم یعنی «عدم تحریف» باید اذعان کنم که گاه مواردی را در راهیان نور شاهد هستیم که بعضا راویانی که اصولا در جنگ شرکت نداشته اند، سخنانی را بیان می کنند که انحراف و تحریف تاریخی دفاع مقدس است. رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، هرگز با صرف «تکبیر» و«صلوات» به خط حمله نمی کردند. بلکه با کار تخصصی، بر اساس اطلاعات دقیق، تجارب و کارهای کارشناسی شده، جنگ را اداره می کردند.

وی تاکید کرد: برخی برای اینکه از مردم اشک بگیرند و احساسات مردم را برانگیزند، گاه سخنانی می گویند که به هیچ وجه با انسان هایی که در آن فضا و در آن مکان جنگیدند، به شهادت رسیدند، یا اسیر و جانباز شدند یا حتی زنده برگشتند، ارتباط و سنخیت ندارد. بنابراین، اگر قرار باشد در راهیان نور، آن اتفاق مبارک بیفتد اول باید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، این زیارت ها بامعرفت باشد.

جامعه شناس و محقق دینی ادامه داد: نکته دوم این است که راویان راهیان نور، تاریخ دفاع مقدس را تحریف نکنند و آن را «بدون تحریف»، به زائران و افرادی که برای اطلاع از آن دوران در مناطق عملیاتی حاضر می شوند، تارائه دهند.

حجت الاسلام بهداروند در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله شناخت شهدا به عنوان منتظران واقعی و الگوگیری از آنها در این مسیر اشاره کرد و گفت: فعل، رفتار و کنش های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، مصداقی از زندگی یک منتظر واقعی بود. هر چند این یک بحث کلی است که ما مطرح می کنیم. اما به واقع منتظران حقیقی، رزمندگانی بودند که در آن شرایط ، کار می کردند، دعا می کردند و از هیچ تلاشی دریغ نمی کردند تا با تمهیدات و زمینه سازی هایی که در جبهه انجام می دادند، از جمله درگیری با کفر و اعتلای پرچم توحید، این حرکت(زمین سازی ظهور) را پیش ببرند.

وی تاکید کرد: ما می توانیم از سبک و سیاق و سیره زندگی رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس، برای تمام رفتارهایی که در پشت جبهه و در زمان حال، وجود دارد کپی برداری کنیم. این الگوگیری در هرعرصه ای که مدنظر ما باشد قابلیت اجرا دارد. هر موضوع اخلاقی و اجتماعی که شما بر آن انگشت بگذارید از«اقتصاد مقاومتی»، «مدیریت جهادی»، «تولید علم»، «خلاقیت»، «ابتکار»، «نوآوری»، «ایثار»، «انصاف»، «انفاق»، «شجاعت»، «صمیمیت»، «خلوت»، «برادری» و... در دفاع مقدس وجود دارد.

بهداروند در پایان خاطرنشان کرد: جامعه منتظر جامعه ای است که این شاخص ها را در خود جاری و ساری می کند تا به جامعه موعود که حضرت حجت علیه السلام در آن حضور دارند، برسد. رزمندگان اسلام تمام این شاخصه ها را در 8 سال دفاع مقدس عملی کردند. منتظر واقعی کسی است که با کفر بجنگد نه این که از جبهه گریزان باشد و خود را در شهر به عبادت مشغول کند. رفتارهای رزمندگان در دفاع مقدس بهترین الگوی عملی کسانی است که انتظار امام غایب(عج) را می کشند./1325//102/خ  

ارسال نظرات