۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۴۸۸۵۱۸
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

عمل صالح نماد فرد باایمان است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: ایمان و عمل صالح هر دو در واقع یک چیز بوده و در کنار هم معنا پیدا می‌کنند به گونه‌ای که عمل صالح نماد فرد باایمان است.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار شد، به آیه ۹ سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرمایند: «خدا به کسانی که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته انجام داده‌اند، وعده داده که برای آنان آمرزش و پاداشی بزرگ است».

وی در تفسیر این آیه اظهار داشت: ایمان و عمل صالح هر دو در واقع یک چیز بوده و در کنار هم معنا پیدا می‌کنند به گونه‌ای که عمل صالح نماد فرد باایمان است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: فردی که به خدا ایمان دارد با انجام دادن کارهای شایسته و نیک می‌تواند ایمان خویش را نشان دهد برای مثال کسی که به گناه بودن ربا ایمان دارد با دوری از آٖن ایمان خویش را بروز می‌دهد.

امام جمعه ارومیه گناه کردن از سوی مومنان را ناشی از غفلت آنان در آن لحظه از ایمان به خدا اعلام کرد و ادامه داد: مومن گناه نمی‌کند مگر لحظه‌ای که ایمان خویش به پروردگار را از دست دهد.

وی با بیان اینکه دلیل جهنمی شدن دوزخیان به استناد قرآن، نخواندن نماز است، تصریح کرد: فردی که به خدا و آخرت ایمان داشته باشد حتما با ترک نماز زمینه جهنمی شدن خویش را فراهم نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی قبولی عمل را وابسته به دو بعد حسن فعلی یعنی داشتن نیت خوب برای انجام کار نیکو و حسن فاعلی یعنی خوب بودن خود فرد انجام دهنده کار دانست و اظهار کرد: ممکن است فردی باایمان نبوده ولی کار خوبی انجام دهد مانند اینکه فردی از سر دلسوزی نه ایمان به خدا به فرد فقیری کمک کند که در اینجا بعد فاعلی عمل نادیده گرفته می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه افراد خاصی از درجه عصمت برخوردار هستند، تاکید کرد: برای ورود به بهشت همه افراد باید مورد آمرزش و مغفرت خدا قرار گرفته و از معصیت پاک شده تا اجازه ورود به رحمت بی‌کران الهی را پیدا کنند.

وی با اشاره به فرموده خداوند در قرآن که گناهان کبیره مردم به شرط نداشتن حق‌الناس بخشیده می شود، گفت: اگر انسان‌ها در انجام اعمالی مانند نماز، روزه، خمس و زکات و... کوشا باشند حتما مورد رحمت و بخشندگی خدای متعال قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی اظهار کرد: خداوند در این آیه به اجر عظیم اشاره کرده که این نشان از بزرگی و غیر قابل تصور بودن پاداشی است که خدا به مومنان می‌دهد.

امام جمعه ارومیه در ادامه به آیه ۱۰ سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «و کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند، اهل دوزخ‌اند».

وی در تفسیر این آیه اظهار داشت: در زندگی همیشه دو راه پیش روی انسان قرار دارد که یکی او را به سوی خدا و بهشت و دیگری به سوی شیطان و جهنم هدایت می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی با بیان اینکه انسان همیشه باید در انجام اعمال خویش خدا را در نظر بگیرد، اظهار کرد: همیشه باید تلاش کنیم در مسیری که ما را به سوی خدا رهنمون می‌کند، گام برداشته و درستی و نادرستی مسیر را بسنجیم و در انتخاب راه درست دقت کافی را داشته باشیم.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم هر شب باحضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./201/936/ب1

ارسال نظرات