۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۴۹۰۰۸۰
به همت حوزه هنری؛

دانشنامه فرهنگ و تمدن خراسان شمالی تدوین می‌شود

رییس حوزه هنری خراسان شمالی تدوین دانشنامه فرهنگ و تمدن استان را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد در سال جاری اعلام کرد و گفت: این طرح به‌ منظور مرجع‌سازی در حوزه فرهنگ و هنر استان اجرایی می‌شود.
وحید نمازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، وحید نمازی، رییس حوزه هنری خراسان شمالی امروز در نشست هماهنگی هفته هنر انقلاب اسلامی، با اشاره به مأموریت‌های اصلی حوزه هنری، اظهار کرد: در این راستا تولید محصولات فاخر و اثرگذار در عرصه ادبیات و هنر انقلابی و تربیت آموزش هنرمندان و نویسندگان جوان و متعهد مهم‌ترین رویکردهای حوزه هنری خراسان شمالی است.

وی با اشاره به اینکه امسال هم همانند سال گذشته اکثر برنامه‌های این نهاد در استان حول این مأموریت‌ها خواهد بود، به تشریح اقدامات صورت گرفته در سال گذشته پرداخت و افزود: پارسال برنامه‌های حوزه هنری خراسان شمالی از نظر کمی و کیفی رشد قابل‌توجهی نسبت به سال پیش آن داشتند.

نمازی خاطرنشان کرد: در طول سال گذشته 95 برنامه ثبت شده با 472 نوبت اجرا از سوی حوزه هنری استان اجرا شد که از این تعداد 60 برنامه تولیدی بود و منجر به تولید و ارائه اثر هنری شد، سه جشنواره ملی و استانی بود و مابقی هم کارگاه‌های تخصصی در رشته‌های مختلف هنری بودند.

وی با بیان اینکه شأن تولیدی حوزه هنری بسیار مهم بوده و اولویت ما هم تولید آثار هنری از سوی هنرمندان است، یادآور شد: در این راستا سال گذشته بخش تولیدی حوزه هنری خراسان شمالی را تقویت کردیم؛ به‌گونه‌ای که حتی کارگاه‌های آموزشی هم منجر به تولید اثر هنری می‌شد و امسال هم این رویه تولیدی و هنری ادامه خواهد یافت.

نمازی در ادامه با اشاره به ضرورت فرآیندمحور بودن جشنواره‌های هنری در استان، اظهار کرد: نباید جشنواره‌ها با اختتامیه به پایان برسد؛ بلکه ضروری است به جشنواره‌ها نگاه فرآیندی داشته باشیم و آثار و تولیدات جشنواره‌ها از سوی مخاطبان دیده شود.

وی ادامه داد: در این زمینه پارسال به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شد که آثار منتخب جشنواره‌های مختلف ازجمله جشنواره سراسری کاریکاتور نفوذ به‌صورت مستمر و مکرر برای بازدید عموم در سراسر کشور به نمایش گذاشته شد.

رییس حوزه هنری خراسان شمالی در ادامه با اشاره به برنامه‌های این نهاد در سال جدید، تدوین دانشنامه فرهنگ و تمدن خراسان شمالی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام حوزه هنری خراسان شمالی دانست و افزود: این طرح به‌منظور مرجع‌سازی در حوزه فرهنگ و هنر استان اجرایی می‌شود.

وی تأکید کرد: باید برای مکتوبات خود در حوزه معرفی استان ارزش قائل شویم؛ زیرا مهم‌ترین ویژگی دانشنامه فرهنگ و تمدن این است که با مدون کردن فرهنگ عامه و غنی خراسان شمالی، هویت فرهنگی و هنری این استان را به‌صورت مستقل نمایان می‌کند.

نمازی با اشاره به اینکه برای تدوین دانشنامه فرهنگ و تمدن خراسان شمالی حدود 100 عنوان برای چهار سال پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: تدوین دانشنامه از اولویت‌های اجرایی حوزه هنری در سال جدید خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه سرانه استقبال مردم استان از جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری بسیار بالاتر از کشور است، تصریح کرد: با وجود این ظرفیت و استقبال مناسب مخاطب، متأسفانه هنوز در مرکز استان سالن سینمایی مناسبی وجود ندارد؛ اما امسال حوزه هنری خراسان شمالی برای ساخت پردیس سینمایی در استان اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است؛ زیرا سینما ضرورت اساسی در استان بوده و باید به اولویت فرهنگی تبدیل شود.

رییس حوزه هنری خراسان شمالی اظهار کرد: همچنین در حوزه ادبیات پایداری هم برنامه‌ریزی شده تا پایان سال جدید حدود 100 اثر از سوی هنرمندان حوزه هنری استان تولید و ارائه شود./9314/203/ب2

ارسال نظرات