۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۴۹۰۸۷۰
(همیشه صدر)

اعتکاف از دیدگاه شهید صدر

اعتکاف از دیدگاه شهید آیت الله صدر عبادتی است که بر اساس قرآن و سنت و اجماع مشروعیت دارد و سفری است که انسان در آن پیوند خویش با پروردگار را تعمیق می بخشد.
شهید محمد باقر صدر

 به گزارش خبرگزاری رسا، اعتکاف یکی از مهمترین برنامه های عبادی است که برای خودسازی انسان و ترمیم پیوند با خدای متعال در دین اسلام وجود دارد. یکی از عالمانی که تأکید بر باشکوه برگزار شدن این عمل عبادی دارد، آیت الله شهید سید محمدباقر صدر است که در ادامه به بخشی از صحبت های وی در این باره اشاره می شود.

الشهيد السيد محمد باقر الصدر:

الاعتكاف .. وهو مشروع قرآناً وسنّةً وإجماعاً. ويبدو أنّ الشريعة الإسلامية بعد أن ألغت فكرة الترهّب والاعتزال عن الحياة الدنيا واعتبرتها فكرةً سلبيةً خاطئةً وَ رَهْبانِيَّةً ابْتَدَعُوها شرّعت الاعتكاف؛ ليكون وسيلةً موقوتهً وعبادةً محدودةً تؤدّى بين حين وآخر، لتحقيق نقلة إلى رحاب الله؛ يعمّق فيها الإنسان صلته بربّه ويتزود بما تُتيح له العبادة من زاد؛ ليرجع إلى حياته الاعتيادية وعمله اليومي وقلبه أشدّ ثباتاً وإيمانه أقوى فاعلية.

الفتاوی الواضحة (الرسالة العملیة للإمام الشهید الصدر)، ص٧٠١.

  استاد شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر:

اعتکاف، عبادتی است که بر اساس قرآن و سنت و اجماع مشروعیت دارد. به نظر می‌رسد شریعت اسلامی پس از آن‌که اندیشه رهبانیت و کناره‌گیری از زندگی دنیا را باطل اعلام کرد و آن را اندیشه‌ای منفی و خطا و رهبانیتی برساخته خواند، اعتکاف را تشریع فرمود؛ تا ابزاری موقت و عبادتی محدود باشد که گاهی برای سفر تا آستان الهی انجام پذیرد؛ سفری که انسان در آن پیوند خویش با پروردگار را تعمیق بخشد و توشه‌هایی را بیندوزد که عبادت به او ارزانی می‌دارد؛ تا از آن پس، با قلبی باثبات‌تر و ایمانی کارآمدتر به زندگی عادی و کار روزانه خود بازگردد./872/د۱۰۲/ج

ر.ک الفتاوی الواضحة (رساله عملیه شهید صدر)، ص ٧٠١

منبع: پژوهشگاه تخصصی شهید صدر

ارسال نظرات