۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۴۹۰۸۹۰
مدیر مؤسسه آل البیت:

ایجاد مسکن برای طلاب را وظیفه خود می‌دانیم

مدیر مؤسسه آل البیت با ارائه گزارشی از خدمات ارائه شده به طلاب از سوی حضرت آیت‌الله سیستانی گفت: وظیفه خود می‌دانیم که محل سکونت طلاب را فراهم کنیم.
حجت الاسلام سید صادق دهسرخی مدیر مؤسسه آل البیت

اشاره:

خدمات اجتماعی به قشرهای مختلف جامعه باعث رفاه اجتماعی، در نتیجه امید به زندگی و فعالیت بهتر می‌شود؛ یکی از اقشار اجتماعی که فعالیتشان برای اجتماع از اهمیت بالایی برخوردار است، قشر روحانیت است.

خدماتی که به این قشر محترم ارائه می‌شود گاه از طریق رسمی به وسیله مدیریت حوزه‌های علمیه و گاه از طریق دفاتر مراجع انجام می‌شود تا مشکلات این قشر را کاهش دهد.

اطلاع از خدمات انجام شده برای طلاب باعث می‌شود تا مؤسسات و نهادهای مختلف نیز در حد توان برای خدمت‌رسانی بیشتر به این قشر ترغیب شوند.

از این رو خبرگزاری رسا مصاحبه‌ای با حجت الاسلام سید‌صادق دهسرخی مدیر موسسه آل البیت درباره منازل مسکونی که به صورت اجاره از سوی حضرت آیت‌الله سیستانی در اختیار طلاب قرار داده شده است ترتیب داده است که از نظر می‌گذرد.

 

 

رسا ـ لطفاً درباره واحدهای مسکونی آیت‌الله سیستانی در شهر قم بفرمایید.

مدیریت مجتمع‌های مسکونی فرهنگی حضرت آیت‌الله سیستانی در قم که در خیابان خیام، شهرک مهدیه و دانیال واقع هستند در اختیار بنده است.

شانزده سال پیش مجتمع مسکونی خیابان خیام و همزمان با آن شهرک مهدیه شروع شد، بعد از هشت ماه مجتمع الزهرا در دانیال نیز به آن پیوست و ظرف مدت یک سال تمام شد؛ البته اکنون نیز ساخت و ساز در مجتمع خیام ادامه دارد تا صد واحد به 230 واحد مسکونی این مجتمع اضافه شود.

 

رسا ـ نحوه واگذاری این واحدها چگونه است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی بار اول برای متقاضیان سکونت در واحدهای مسکونی آیت‌الله سیستانی نام‌نویسی و قرعه‌کشی کردند و پس از آنکه سکنه تمام واحدها را پر کردند از آن به بعد، موردی این مسکن‌ها خالی می‌شود و فرد دیگری جایگزین می‌شود، درباره این موارد هم شخص حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی تصمیم می‌گیرند، طی یادداشتی به ما ابلاغ می‌کنند و پس از آن در اختیار افراد قرار می‌دهیم.

این سکونت در مراحل اولیه پنج ساله بود و یک سال تمدید می‌شود ولی اکنون واگذاری‌ها سه ساله هست و یک سال هم تمدید می‌شود که عملاً چهار سال افراد سکونت دارند.

افرادی که تقاضا دارند در این واحدها سکونت کنند بسیار زیاد هستند و کسانی که اکنون سکونت دارند از بسیاری از استان‌های کشور هستند و اتباع غیر ایرانی هم از حدود 25 کشور در این واحدهای مسکونی سکونت دارند.

 

 

رسا ـ مجتمعی که در محله شهید محلاتی قم در حال تکمیل است چنین مدیریتی خواهد داشت؟

مجتمعی که در محله شهید محلاتی قم در حال تکمیل است به منظور فروش ساخته شده است؛ حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی قبل از راه اندازی مسکن مهر طرحی را بنا نهادند که واحدهای آپارتمانی توسط این مجموعه ساخته و به قیمت هزینه شده بدون سود فروخته می‌شد؛ تاریخچه این کار به شانزده سال پیش با مجتمع‌های 180 و 350 واحدی در شهرک پردیسان بر می‌گردد.

 

رسا ـ مدیریت و نظارت بر این مجتمع‌های زیر نظر شما چگونه است؟

مدیریت یا تحویل واحدها بعد از نامه‌ای که از حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی دریافت می‌کنیم با بنده است؛ نظارت بر این واحدها هم با وضع قوانین 17 ماده‌ای و نصب دوربین‌های مدار بسته انجام می‌گیرد، افراد شخصی حق ورود و خروج ندارند، مراجعه نکردن بیش از سه ماه و خالی بودن ملک از سکنه باعث بروز مشکلاتی برای فرد می‌شود و قوانینی مانند این‌ها.

 

 

رسا ـ کسانی که در این واحدها ساکن می‌شوند باید چه ویژگی‌ها و شرایطی داشته باشند؟

نخست اینکه همه باید طلبه باشند، پس از آن باید از طرف فرد خاصی معرفی شده باشند، مثلاً وقتی یکی از مراجع معظم تقلید فردی را به آقای شهرستانی معرفی می‌کنند حتماً وی قبول می‌کند؛ در پرونده‌ها دیده‌ام که شخصیت‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، حوزوی یادداشت‌ها و معرفی‌نامه‌هایی برای افرادی که مشکل داشته‌اند نوشته‌اند و حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی دستور واگذاری مسکن به این افراد را داده‌اند.

شرط طلبگیمان مهم است و بر سید بودن یا غیر سید بودن تأکیدی نداریم؛ ولی از شرایطمان این است که سطح را تمام کرده باشد، و باید رونوشتی از این مدرک تحصیلی ارائه دهد.

مسلماً یکی دیگر از شرایط این است که فرد خانه نداشته باشد اما چیزی به اسم تحقیق نداریم، مثلاً وقتی آیت‌الله مکارم می‌گوید که این آقا طلبه و مستحق است دیگر دلیلی ندارد که ما تحقیق کنیم، ولی اگر گزارشی بیاید که فرد دارای مسکن است پیگیری می‌کنیم.

البته مواردی بوده است که فرد خانه داشته است، پس از اینکه مطلع شدیم او را از مجتمع اخراج کردیم، موردی هم وجود داشته است که فرد به دلیل ناتوانی پرداخت بدهی ساختمان خود مدتی را در این واحدها سکونت کرده تا توانسته است بدهی ملک خود را تسویه کند و در ملک خودش ساکن شود.

 

رسا ـ در مواردی شما هم می‌توانید صلاح بدانید که فردی در این واحدها سکونت کند؟

فقط خود حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی درباره سکونت افراد تصمیم می‌گیرد، ما در این مسأله ورود نمی‌کنیم، همین الان حدود هشتصد نفر برای این واحدها تقاضا داریم، که اولویت سکونت را وی تعیین می‌کند.

اولین بار که خانه‌ها خالی بود نام نویسی کردیم و 2500 نفر نام نوشتند و با قرعه‌کشی مسکن‌ها واگذار شد اما کسی رأس زمان تعیین شده خانه خود را تخلیه نکرد و تاریخ‌های تخلیه متفاوت شد بنابراین طرح ثبت نام و قرعه کشی لغو شد و روال به این صورت که اکنون هست تبدیل شد.

 

 

رسا ـ معمولاً هر ماه چقدر جابجایی انجام می‌شود؟

تابستان و ایام تعطیل طبیعتاً بخاطر بچه‌ها که به مدرسه می‌روند جابجایی بیشتر است ولی در ایام تحصیل موارد کم است، مگر خارجی باشند یا شخصیتی از اینجا برای شهری دیگر حکمی بگیرد و چنین مواردی؛ شخصیت‌های برجسته‌ای در این مجتمع‌ها سکونت داشته‌اند که هفت یا هشت مورد از آن‌ها اکنون امام جمعه شهرهای مختلف هستند.

 

رسا ـ چه هزینه‌هایی از افراد دریافت می‌کنید؟

افرادی که در این واحدها ساکن می‌شوند تنها هزینه بهای ماهیانه آب، برق و گاز خود را پراخت می‌کنند، هزینه شارژ هم ندارند، در هنگام تحویل هم واحد را با بودجه دفتر رنگ می‌کنیم اما در کنار همه این خدمات فرد باید دو ضامن که شخصیت‌های شناخته شده و استاد حوزه معرفی کند و در بحث تخلیه سر وقت این واحدها با کسی شوخی نداریم.

 

رسا ـ مجتمع‌هایی که در شهرک مهدیه هست با مجتمع‌های مرکز مدیریت فرق دارد؟ درباره آن‌ها هم بفرمایید.

بله فرق دارد، دویست واحدی که ما در اختیار طلاب قرار می‌دهیم برای همین مجموعه است؛ البته برای تحویل واحدهای شهرک مهدیه دو مرحله باید انجام شود، ابتدا از این مرکز فرد مورد نظر را به شورای مدیریت حوزه‌های علمیه معرفتی می‌کنیم و پس از تأیید آمار و بررسی حوزه بقیه کار با ما هست. البته از مواردی که در طول این شانزده سال به قسمت آمار و بررسی شورای مدیریت حوزه علمیه معرفی شده‌اند موردی را رد صلاحیت نکرده‌اند.

البته باید تأکید کنم که مدیریت، تشکیل پرونده و تحویل و دریافت کلید واحدهای مجتمع‌های آیت‌الله سیستانی که تابلوی مخصوص به خود را در شهرک مهدیه دارد با بنده است و تنها استعلام فرد مورد نظر با حوزه است.

مجتمع آیت الله سیستانی کنار مسجد امیرالمؤمنین وسط شهرک مهدیه است؛ خانه‌های چهار خوابه بزرگی است که در دو طبقه ساخته شده است؛ و طلاب در این واحدها پنج سال می‌توانند سکونت کنند؛ مدت زمان اقامت افراد در این واحدها هم در اختیار خودمان است و مدیریت حوزه در این مورد هم هیچ دخالتی ندارد.

 

 

رسا ـ آیا از تعداد طلاب داخلی و خارجی که در واحدهای مسکونی آیت الله سیستانی سکونت دارند آمار مشخصی دارید؟

از آلمان، ایتالیا، الجزایر، گرجستان، هند، بحرین و عربستان سعودی هستند ولی طبیعتاً طلاب لبنان، افغانستان و عراق بیشتر هستند.

افرادی که در مجتمع‌های آیت‌الله سیستانی سکونت دارند اکثراً طلبه‌های نخبه و چهره هستند، حتی الامکان از همه استان‌ها پذیرش شده‌اند یعنی از یک استان یا کشور خاص نیستند؛ آمریکایی، انگلیسی، آلمانی و از کشورهای خلیج هستند که تقریباً بالسویه از این مجتمع‌ها استفاده کرده و می‌کنند.

الان در قم بیش از پنج هزار درخواست برای سکونت در این خانه‌ها را داریم که حدود هشتصد نفر در لیست اولویت بندی شده قرار دارند، مواردی را داشته‌ایم که فرد پنج سال در نوبت بوده است؛ این خانوارها از زن و شوهر تا خانواده یازده نفره را شامل می‌شوند.

خدماتی مانند محل بازی و گردشگاه برای افراد ساخته‌ایم اما از ساخت نمازخانه خود را معاف کرده‌ایم تا ساکنین این منازل از مساجد محل استفاده کنند و علاوه بر اینکه با مردم تعامل می‌کنند، مساجد را رونق دهند و در مساجد کلاس‌های قرآن و طلبگی خود را برگزار کنند./836/ ۴۰۱/ ص

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسین پورشهسواری
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۲
حدود 11 سال است در قم ساکن هستم و مستاجر بوده وفاقد زمین وخانه هستم برای ثبت نام چه کنم
4
4
حسین پورشهسواری
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
حدود 11 سا ل است که مستاجرم وفاقد خانه وزمین هستم
هادی فیضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
سلام ببخشید بنده 30ساله هستم ،پایه 10هستم ،حدود14سال هست مستاجرم ،دوبچه دارم ،تورو خدا مارو کمک کنید
2
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
سلام علیکم حدود 22سال هست مستاجر در قم هستم ثبت نام هم کردم ولی گفتن سر بزنید هر وقت سر زدم دفتر گفتن خونه خالی نیست
الان هم صاحب خانه اجاره بها را زیاد کرده و در توانم نیست این مقدار اجاره دادن
4
0
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۱
معرف یعنی چی واقعا؟
معرف چه فرقی با پارتی بازی داره ؟وقتی که همه طلاب به این خانه ها نیاز دارند؟
نخبگی به چیه؟به این هست که فقه و اصول خوب می فهمه!!!؟اون طلبه بدبخت بیچاره که وقت می گذاره تبلیغ میره یا قبلاً در شهرستانی ساکن بوده و تبلیغ رفته،نباید حقی از این مسکن‌ها داشته باشه
به داد طلبه ها برسید،زیر بار گرانی و نداشتن مسکن دارند له می شوند.
5
0