۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۴۹۱۶۸۵
رییس اداره امور اجتماعی فرمانداری تهران:

برخورد قاطع و محکم با سوء استفاده کنندگان از کودکان

رییس اداره امور اجتماعی فرمانداری تهران با تاکید بر برخورد جدی و قضایی با سوءاستفاده کنندگان از کودکان در سال جاری از جمع آوری حدود ۵ هزار و ۹۴۶ متکدی در اواخر اسفندخبر داد و گفت: همچنین ۲۴ هزار و ۸۱ نفر نیز بی خانمان جمع آوری شدند.
کودکان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، فرزانه مروستی، رییس اداره امور اجتماعی فرمانداری تهران با اشاره به ساماندهی متکدیان شهر تهران گفت: تقریبا در دو ماه اخیر به سمت جذب کودکان متکدی حرکت کردیم، به دلیل اینکه دیگر نمی توانستیم بحث بزرگسالان را پیگیری کنیم،چون متاسفانه بحث تکدی گری در حوزه کودکان پیچیدگی های خاصی دارد و معمولا هم بزرگسالان از کودکان سوءاستفاده می کنند.وقتی شروع به جمع آوری متکدیان بزرگسال کردیم، دیدیم میزان کودکان متکدی افزایش یافت، چون نتیجه جمع آوری بزرگسالان منجر به افزایش متکدیان کودک شده بود.

وی با اشاره به آیین نامه مصوبه شورای عالی اداری تصریح کرد: در این مصوبه هیچ اشاره ای به بحث تکدی گری کودکان نشده است، فقط یک ماده 713 بود که اشاره می کرد اگر بزرگسالی از کودکی بهره برداری کند چه مجازاتی در پی خواهد داشت ،چون قانون سکوت کرده بود و این افراد هم افراد باهوشی هستند متوجه شدند که ما این خلا قانونی را داریم به همین دلیل به سمت استفاده از کودکان در تکدی گری رفتند و اقدام به استفاده و بهره برداری از کودکان در بحث تکدی گری و دستفروشی کردند به همین دلیل ما یکی دو ماه آخر سال 95 را تماما به ساماندهی کودکان متکدی اختصاص دادیم.

رییس اداره امور اجتماعی فرمانداری تهران در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه دادستان انقلاب دستور جمع آوری کودکان و بزرگسالان متکدی توسط شهرداری تهران را ابلاغ کردند، منتهی کودکان را با کمک مددکاران بهزیستی و بزرگسالان را توسط شهرداری تهران جمع آوری کردند لذا کار به صورت تخصصی آغاز و دنبال شد.

دور باطل در حوزه آسیب های اجتماعی

وی با بیان اینکه به دلایل مختلف ما یک دور باطل را در بحث آسیب های اجتماعی طی می کنیم، خاطرنشان کرد: وقتی  ما وارد بحث اجرایی می شویم متوجه گیرها و چالش های کاری زیادی می شویم که باید آنها را برطرف کنیم، به دلیل وجود همین گیرها و چالش ها ما در نهایت دور باطل در آسیب های اجتماعی را می زنیم.

مروستی با بیان اینکه ما در حوزه کودکان کار و متکدی خلا قانونی نداریم، اظهار کرد: ما یک آیین نامه حمایت از کودکان خیابانی مصوب 1384 داریم منتهی دستگاه های مربوطه در اجرای این آیین نامه ضعیف عمل کردند یعنی این کار به خوبی انجام نشده هرچند شرح وظایف هر دستگاهی در این آیین نامه مشخص شده است. این آیین نامه بسیار دقیق و کامل تدوین شده است.

برخورد قاطع و محکم با سوء استفاده کنندگان از کودکان

وی با اشاره به پذیرفتن کنوانسیون حقوق کودک تصریح کرد: بر اساس آن لایحه حقوق کودکان تنظیم شده، رییس جمهور هم این لایحه را به مجلس ارسال و مجلس هم آن را بررسی کردند ولی شورای نگهبان هم ایراداتی به برخی از مواد قانونی این لایحه وارد کردند و نهایتا ما منتظر تبدیل این آیین نامه به قانون هستیم ،چون در این لایحه، قانون در برخورد با کسانی که از کودکان سوء استفاده می کنند بسیار قاطع و محکم لحاظ شده است.لذا ما منتظر تایید این قانون در خصوص کودکان هستیم و از سوی دیگر هم می توانیم با همین قانون موجود کار خود را انجام دهیم.

پیچیدگی در مشکلات شهر تهران زیاد است

رییس اداره امور اجتماعی فرمانداری تهران با بیان اینکه پیچیدگی در مشکلات شهر تهران بسیار زیاد است، اذعان کرد: به عنوان مثال کودکان کار در مشهد بسیار زیاد است ولی آنها شناسایی شدند و جلیقه های مخصوصی با آرم سازمان بهزیستی بر تن دارند که دستفروشی می کنند در واقع شهرداری از سرنوشت و شرایط زندگی آنها آگاه می باشد. تقریبا یک ماه پیش شهرداری تهران همین اقدام را به صورت پایلوت در منطقه ای از تهران انجام دادند که به دلیل ناهماهنگی های موجود میان دستگاه های مربوطه موفق نشدند لذا ساماندهی این افراد در پایتخت مشکل بوده و نیازمند یک سیاست خاصی است.

اقدامات خوبی در حوزه کودکان در سال جاری داریم

مروستی با بیان اینکه با توجه به پیشنهاداتی که در حوزه کودکان داده شده است اقدامات خوبی در سال جدید برای حوزه کودکان خواهیم داشت، بیان کرد: اگر این پیشنهادات در مصوبات شورای اجتماعی کشور اجرایی شود می توانیم اقدامات خوبی در شهر تهران انجام دهیم.

وی با بیان اینکه کودکان پس از جمع آوری به صورت طولانی مدت نگهداری نمی شوند، تصریح کرد: کودکانی که پس از جمع آوری به مراکز نگهداری فرستاده می شوند بر اساس نوع خانواده هایشان نگهداری می شوند. اگر سرپرست داشته باشند بلافاصله با قید تعهد آزاد می شوند و معمولا یک شب هم نگهداری نمی شوند ولی در مورد بزرگسالان شرایط فرق می کند. گاهی بعضی از متکدیان بزرگسال سابقه دار هستند و برای چندین بار جمع آوری می شوند که این افراد به سامانسراهای اسلامشهر و لویزان ارسال می شوند و بر اساس تعداد دفعات دستگیری شان قاضی حکم صادر می کند ولی افرادی که سابقه ندارند و یا کارتن خواب هستند به مددسراها فرستاده شده و با امکاناتی که در اختیار آنها گذاشته می شوند، تغذیه و سپس آزاد می شوند. در واقع نگهداری این قشر از افراد بیشتر داوطلبانه است.

جمع آوری 5 هزار و 946 متکدی از شهر تهران در اواخر اسفند ماه

وی با اشاره به آخرین آمار جمع آوری متکدیان که مربوط به اواخر اسفند سال 95 است، اظهار کرد: حدود 5 هزار و 946 متکدی جمع آوری کردیم که 4 هزار و 72 نفر مرد و هزار و 74 نفر زن بودند و همچنین 24 هزار و 81 نفر بی خانمان بودند.

مروستی تعداد بی خانمان های جمع آوری را نیز 24 هزار و 81 نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد 22 هزار و 13 نفر مرد و 2 هزار و 68 نفر زن بودند.

رییس اداره امور اجتماعی فرمانداری تهران با بیان اینکه شناسایی متکدیان در اولویت برنامه های ما در سال جدید است، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد خود را به نام های مختلف معرفی می کنند و چون طبق قانون بحث تکدی گری جرم محسوب می شود لذا به این دلیل دسترسی به مسایل هویتی این افراد در شهر تهران بسیار سخت و سنگین است و تعداد این افراد هم بسیار افزایش یافته است.

برسی مسئله زباله گردان ها از اولویت های فرمانداری تهران در سال جاری

وی بررسی و پرداختن به مسئله زباله گردان ها در شهر تهران را نیز به عنوان یکی دیگر از برنامه های مهم در سال جاری عنوان کرد و افزود: زباله گردها نیز در شهر تهران بسیار افزایش یافتند و تا حدودی امنیت اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار دادند و در سر هر کوچه و خیابانی حضور دارند بنابراین پرداختن به این امر از اولویت های ما در سال جاری است. همچنین بحث زنان آسیب دیده نیز از دیگر برنامه های مهم ما در سال جاری می باشد.

مروستی با بیان اینکه برنامه های اجتماعی شناخت اقدام است، اظهار کرد: ما در انجام برنامه های اجرایی خود به شناخت هایی دست پیدا می کنیم، در واقع از این طریق گیرها و چالش های کاری خود را شناسایی می کنیم مثلا می گوییم اگر اینجا فلان مکانیسم را به کار ببریم جواب بهتری می گیریم یا می گوییم این راهی که رفتیم اشتباه بوده، بایستی از این مسیر حرکت کنیم به عنوان مثال چون منع قانونی برای جمع آوری کودکان داریم شروع به جمع آوری بزرگسالان کردیم بعد متوجه شدیم که این اقدام ما باعث افزایش متکدیان کودک شد ،یعنی بزرگسالان تلاش کردند چون خودشان نمی توانند اقدام به این کار کنند از کودکان سوءاستفاده کنند لذا تمام اقدامات ما از این نوع هستند چون موجودی که ما داریم با آنها کار می کنیم، ماشین نیست موجود پیچیده ای به نام انسان است پس شما نمی توانید رفتارشان را پیش بینی کنید لذا وقتی داریم اقدام اجتماعی انجام می دهیم، نتیجه آن قابل پیش بینی نیست فقط می توانیم این کار را پایش و نقایص آن را شناسایی و برطرف کنیم مثلا ببینیم کجا خلا قانونی وجود دارد و چرا در اجرا مشکل داشتیم.

رییس اداره اجتماعی فرمانداری تهران با اشاره به راه اندازی مجتمع فوریت های خدمات اجتماعی شهر تهران گفت: این مجتمع سال گذشته راه اندازی شد و ریاست آن بر عهده فرماندار می باشد.

متکدیان آگاهی زیادی از قانون دارند

وی با اشاره به افزایش متکدیان مادر و کودک در جامعه تصریح کرد: متکدیان آگاهی زیادی از قانون دارند می دانند اگر کودک تنها باشد جمع آوری و به بهزیستی فرستاده می شود و اگر مادر تنها باشد به سامانسرا برده می شود ولی وقتی با هم باشند نمی توانند آنها را جدا کنند فقط می توانند تعهد بگیرند و آزاد شوند لذا آنها شگردهای حرفه ای بسیار زیادی برای تکدی گری خود دارند.

مروستی از برخورد جدی و قضایی با استفاده کنندگان از کودکان در سال جاری خبر داد و گفت: کسانی که از کودکان سوءاستفاده می کنند هرچند که والدینشان باشند نیازمند برخورد جدی هستند و برنامه ما برای امسال همین برخورد جدی و قضایی با کسانی است که از کودکان سوء استفاده می کنند.

وی گفت: والدین کودکان متکدی می دانند که اگر فرزند خود را جلوی ماشین بیندازند باید دیه بگیرند لذا در برخی مواقع این کار را انجام می دهند و راننده هم برای اینکه مشکلی برایش ایجاد نشود مبلغی را به عنوان دیه را می پردازد. متاسفانه اینها مسایلی هستند که نیازمند بررسی و تحلیل است ،خوشبختانه سازمان خدمات اجتماعی در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات