۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۹۲۶۳۱
ولایتی:

احیای طب سنتی مبتنی بر فطرت انسانی حلال بسیاری از مشکلات است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه طب جدید تعریف جامعی از فیزیولوژی انسان ندارد و نمی تواند بسیاری از معضلات را حل کند، گفت: احیای طب سنتی مبتنی بر فطرت انسانی حلال بسیاری از مشکلات است.
اکبر ولایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ظهر امروز در همایش نظام سلامت در اسلام در تالار ابن سینا با اشاره به هزار سال پیشینه پرچمداری مسلمانان در علم و تمدن، گفت: غربی ها نه تنها با تاراج دستاوردهای تمدن اسلامی، سبب عقب ماندگی ما در حوزه های علمی شدند بلکه امروز منکر ریشه و عقبه فاخر علمی اسلام و مسلمین نیز هستند.

به جای طب سنتی از طب مشرق زمین استفاده شود

وی با اشاره به پیشینه علم طب در اسلام و مشرق زمین، افزود: طب اسلامی در عصر خود خدمات عظیمی ارائه کرد و جای آن در طب امروز خالی است؛ از سوی دیگر استفاده از تعبیر «سنتی» برای طب اصیل مسلمانان، از کاربرد این علم در عصر مدرن می کاهد این در حالی است که ما علومی به نام ریاضی سنتی و فیزیک سنتی نداریم از این رو پیشنهاد می شود که عنوان «طب مشرق زمین» جایگزین واژه سنتی شود.

طب مشرق زمین مبتنی بر فطرت انسانی و تفکر توحیدی است

ولایتی با بیان اینکه طب جدید که تعریف جامعی از فیزیولوژی انسان ندارد و انسان را یک موجود زنده جدا از سایر مخلوقات می بیند، نمی تواند بسیاری از معضلات را حل کند، تصریح کرد: انسان به عنوان یک موجود زنده، یک کل تفکیک ناپذیر و دارای مزاج های اربعه و روح است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: قائل بودن به وحدت میان موجودات و تفکر توحیدی در توصیف انسان و سایر موجودات، در نگاه طب قدیم وجود دارد اما در طب جدید از این مهم غفلت شده، از این رو برای اینکه چرا یک دارو برای یک بیمار جواب می دهد و برای بیمار دیگر نه، پاسخی ندارد.

کمتر از 10 درصد بیماریها نیاز به مداخله پزشک دارد

وی با اشاره به ایراداتی که از سوی منتقدان نسبت به طب مشرق زمین وارد می شود، گفت: مگر علم طب جدید کم اشکال دارد؟ کمتر از 10 درصد بیماریها نیاز به مداخله پزشک دارد، این در حالی است که تعداد موارد دخالت مضر پزشکان بیش از مداخلات مؤثر آنان است و کسی نمی گوید به دکتر مراجعه نکنید.

ولایتی اضافه کرد: برای مثال هنوز در بیان پزشکان، تکلیف مردم در خوردن قهوه و چای مشخص نشده است؛ یک روز آن را مفید می دانند و یک روز مضر، یا اگر برای درمان یک بیماری دارویی تجویز می شود، عوارض آن دارو سبب بروز بیماری های دیگر می شود.

مشاور رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه این خلأها باید به کمک طب سنتی مبتنی بر اطلاعات دقیق و مستدل، جبران شود، افزود: احیای طب سنتی مبتنی بر فطرت انسانی، تفکر مزاجی و وحدت موجودات زنده و جمادات و نباتات، حلال بسیاری از مشکلات است که طب جدید از آن ناتوان است.

وی با اشاره به وجود 14 هزار کتاب پزشکی در ایران، خاطرنشان کرد: همین روش متداول امروز در ایران که پزشکان پس از اخذ پزشکی عمومی، دوره تخصص را در دانشکده های تخصصی طب اسلامی سنتی فرا می گیرند بسیار روش خوبی است که باید بیشتر از این رونق یابد.

بر اساس این گزارش، در پایان همایش دو روزه نظام سلامت در اسلام، 30 جلد کتاب در زمینه طب سنتی اسلامی مانند طب الائمه(ع) و زندگینامه استاد محمدمهدی اصفهانی رونمایی شد./930/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات