۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶
کد خبر: ۴۹۳۶۸۳
احزاب سنتي فرانسه حذف شدند؛

انقلاب خاموش در پاريس

کمتر کسي در فرانسه تصور مي کرد که روزي انتخابات دور نهايي رياست جمهوري در اين کشور بدون حضور نامزدهاي سوسياليست و جمهوري‌خواه برگزار شود.
انتخابات فرانسه

سرانجام انتخابات رياست جمهوري فرانسه برگزار شد. «امانوئل ماکرون» و «مارين لوپن» به ترتيب  توانستند به دور دوم و نهايي رقابت‌هاي انتخاباتي راه پيدا کنند.

هم اکنون رسانه هاي فرانسوي و اروپايي بر روي دور دوم رقابت‌هاي انتخاباتي در فرانسه متمرکز شده اند. به عبارت بهتر، تمرکز اصلي رسانه ها و تحليلگران اروپايي بر روي رقابت نهايي ميان ماکرون و لوپن است. اين در حالي است که برگزاري انتخابات رياست جمهوري فرانسه نقطه آشکارساز حذف احزاب سنتي از معادلات اجرايي و سياسي پاريس، حداقل طي 5 سال آينده است. آنچه در جريان انتخابات رياست جمهوري فرانسه رخ داده اما؛ نوعي انقلاب خاموش محسوب مي شود. طي دهه هاي گذشته، قدرت اجرايي و سياسي در فرانسه همواره ميان دو حزب سوسياليست و راست ميانه (جمهوريخواه) در حال گردش بود. افرادي مانند «ميتران»، «ژاک شيراک»، «سارکوزي» و «اولاند» هر کدام به يکي از اين دو جريان تعلق داشتند. اساسا کمتر کسي در فرانسه تصور مي کرد که روزي انتخابات دور نهايي رياست جمهوري در اين کشور بدون حضور نامزدهاي سوسياليست و جمهوري‌خواه برگزار شود.اصلي ترين پيام انتخابات رياست جمهوري فرانسه، گذار شهروندان فرانسوي از احزاب سنتي است. امانوئل ماکرون به عنوان نامزدي مستقل در انتخابات رياست جمهوري فرانسه حاضر شده و مارين لوپن نيز سکان هدايت جريان راست افراطي (جبهه ملي) در اين کشور را بر عهده دارد. در اين معادله، خبري از سوسياليست‌ها و جمهوري‌خواهان نيست.

به راستي چه اتفاقي در فرانسه رخ داده است؟ واقعيت امر اين است که حضور سياستمداران ناتواني مانند سارکوزي و اولاند طي يک دهه اخير، منجر به افول شديد محبوبيت عمومي دو جريان چپ و راست ميانه در فرانسه شد. «فرانسوا فيون» نامزد حزب جمهوري‌خواه فرانسه در انتخابات اخير حدود 19 درصد آرا را به خود اختصاص داد. در اين ميان، نامزد حزب سوسياليست وضعيت به مراتب بدتري داشت، «بنوا آمون» نامزد حزب سوسياليست پس از «ژاک ملانشون» نامزد جريان چپ افراطي در فرانسه، رتبه پنجم را به دست آورد.

 اين نتيجه مترادف با رقم خوردن شکستي تاريخي براي حزب سوسياليست فرانسه محسوب مي شود.همان گونه که اشاره شد، شهروندان فرانسوي طي يک دهه اخير آثار حضور دو حزب جمهوري‌خواه و سوسياليست را در عرصه سياست داخلي، اقتصاد و سياست خارجي کشورشان ملاحظه کرده اند.آنها معتقدند نتيجه حضور افرادي مانند سارکوزي و اولاند در کاخ اليزه چيزي جز عقب گرد پاريس در نظام بين الملل و وقوع بحرانهاي اجتماعي و اقتصادي در اين کشور نبوده است.
از اين حيث نمي توان نسبت به  نتايج رقابت انتخاباتي اخير در فرانسه بي تفاوت ماند. تحولات عميق و زيربنايي که در جامعه فرانسه رخ داده، منجر به اقبال شهروندان فرانسوي نسبت به نامزدهاي مستقل و حتي راست افراطي شده و همين مسئله، مي تواند تعيين کننده آينده سياسي پاريس براي 10 سال آتي باشد.

 در چنين معادله اي اهميت چنداني ندارد که ماکرون يا لوپن به کاخ اليزه راه پيدا کنند بلکه آنچه اهميت دارد، تغيير هندسه و ساختار سياسي موجود در پاريس است و بدون شک احزاب سنتي فرانسه جهت بازگشت به معادلات سياسي و اجرايي پاريس کار بسيار سختي پيش رو خواهند داشت.از دست دادن مقبوليت عمومي از يک سو و وقوع منازعات درون حزبي، 

هر دو جريان راست ميانه و سوسياليست را در معرض خطر جدي قرار داده است. نکته قابل تامل اينکه بسياري از رسانه هاي اروپايي ترجيح مي دهند در خصوص حذف جريانهاي سنتي از معادلات اجرايي فرانسه سخني به ميان نياورند. تعلق خاطر بسياري از رسانه هاي اروپايي به دو جريان راست و چپ ميانه سبب شده تا آنها انقلاب خاموشي که در فرانسه رخ داده است را به يک رقابت انتخاباتي ساده در اين کشور تقليل دهند.در واکنش به نتايج اوليه انتخابات، «فرانسوا فيون» نخست‌وزير پيشين فرانسه ضمن پذيرش شکست در انتخابات، از هوادارانش خواسته است که در دور دوم انتخابات از امانوئل ماکرون حمايت کنند.فيون تأکيد کرده پيروزي احتمالي لوپن در انتخابات، کشور را به شکست هدايت مي‌کند.«بنوا آمون» نامزد حزب سوسياليست در اين دوره از انتخابات فرانسه نيز با پذيرش شکست، اعلام کرده است که در دور دوم از امانوئل ماکرون حمايت خواهد کرد.حمايت از ماکرون به اين دو نامزد انتخاباتي محدود نيست و «برنار کازنو» نخست‌وزير کنوني فرانسه هم خواستار حمايت رأي‌دهندگان از ماکرون براي شکست لوپن شده است.

«ژان مارک آيرو» وزير خارجه کنوني فرانسه هم خواستار آن شده که گروه‌هاي چپ و جمهوري‌خواه در دور دوم «به‌خاطر فرانسه، به‌خاطر جمهوري و به‌خاطر اروپا» به ماکرون رأي دهند.در عين حال نامزد چپ‌گراي اين انتخابات، ملانشون گفته است که تا پايان اعلام نتايج، از پذيرش شکست خودداري خواهد کرد. او همچنين تصريح کرده که در دور دوم انتخابات از هيچ نامزدي حمايت نمي‌کند.«فرانسوا اولاند» رئيس‌جمهور سوسياليست فرانسه هم که نامزد حزب او کمتر از 7 درصد آرا را از آن خود کرد، بدون حمايت صريح از امانوئل ماکرون، راهيابي به دور دوم انتخابات را به او تبريک گفته است.«ژان‌کلود يونکر» رئيس کميسيون اروپا، هم ضمن تبريک راهيابي ماکرون به دور دوم انتخابات، براي او آرزوي موفقيت کرده است.موفقيت امانوئل ماکرون در دور نخست انتخابات و راهيابي‌اش به دور دوم با استقبال آلمان نيز روبه‌رو شده است، در اين مورد «زيگمار گابريل» وزير خارجه آلمان ابزار اطمينان کرده که ماکرون رئيس‌جمهور آينده فرانسه خواهد بود.سخنگوي «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، هم براي امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات «بهترين‌ها» را آرزو کرده است.پيش‌بيني‌ها حاکي از آن است که ماکرون در دور دوم به‌آساني از سد لوپن خواهد گذشت. بر پايه نظرسنجي‌ها، ماکرون موفق مي‌شود با کسب 62 تا 64 درصد از آرا لوپن را شکست دهد./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

منبع: رسالت
 

ارسال نظرات