۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۴۹۳۸۱۵
پلارک:

گزارشی از فعالیت های ستادبازسازی عتبات کشور در عراق

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور، به تشریح کلی فعالیت های ستاد کشوری در اعتاب مقدسه عراق پرداخت و گفت: یکی از حساس ترین و فنی ترین پروژه ها به لحاظ تکنیک را کرمانی ها به عهده گرفتند.
پلارک

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حسن پلارک، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور، امروز(۶ اردیبهشت) در حاشیه سفر به کرمان برای بازدید از پروژه معراج-طرح ترفیع گنبد امام حسین علیه السلام-در جمع خبرنگاران کرمانی به تشریح کلی فعالیت های ستاد کشوری در اعتاب مقدسه عراق پرداخت و گفت: به مناسبت عید سعید مبعث، ضریح امامین عسکریین که قرار بود نیمه شعبان افتتاح شود؛ از یک هفته قبل از مبعث آماده و در شب این عید افتتاح شد که  در حالیکه قرار بود نیمه شعبان افتتاح شود.

حرمین عسکریین

وی افزود: نصب ضریح امامین عسکریین در واقع پایان عملیات بازسازی در سامرا بود که بعد از انفجار چند سال پیش، آغاز شد و  4 صندوقچه داخل ضریح(برای نصب بر مضجع شریف هر یک از بزرگان آرمیده در حرم مطهر} سه سال در شیراز زمان برد و بک کار هنری و منبت کاری و ارزشمند انجام شد.

پلارک با بیان اینکه تمامی درب های ورودی به رواق ها نیز در قم و تهران و شیراز ساخته و بعد از ضریح، نصب شد؛ اظهار داشت: طرح توسعه حرمین عسکریین را با شعاع 300 متر دادیم و دنبال تصویب آن در سیستم دولتی عراق هستیم که بعد از تصویب، دنبال تملک زمین باشیم.

 

حرمین جوادین

وی با این توضیح که این طرح، طرحی جامعی است که همه چیز را در آن اعم از فضای اقامتی شامل هتل ها و مهمانسراها با ظرفیت 20 هزار مسافر به اضافه مراکز علمی و پژوهشی در نظر گرفتیم؛ گفت: در کاظمین نیز در داخل حرم کارها تمام شده و شهریور جاری، پایان طرح توسعه اولیه را داریم که شامل دو شبستان شرقی و غربی هر یک با زیربنای 5 هزار متر در دو طبقه است که هم اکنون نازک کاری آن در حال انجام است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با افزودن اینکه با اجرای این طرح، فضای موجود حرم به دو برابر افزایش پیدا می کند؛ به طرح جامع هم در قالب دو صحن «صاحب الزمان علیه السلام» و «امام رضا علیه السلام» اشاره و بیان کرد: زمین آن، تملک شده و عملیات اجرایی آن تازه شروع شده که با زمان بندی 6 ساله ای که برای آن در نظر گرفتیم، فضای موجود حرم به 15 هزار متر مربع افزایش می یابد.

 

کربلای معلی

وی با اشاره به اینکه در کربلا هم دو پروژه عمده با عنوان پروژه معراج در حال اجرا داریم که شامل ساخت گنبد با تکنولوژی جدید و لاغرسازی ستون هایی است که گنبد بر روی آن نصب می شود؛ تصریح کرد: این پروژه حین اجرا، گسترده هم شد زیرا متوجه ضرورت تقویت کل بناها و گنبدخانه قبلی شدیم که پیوسته به گنبد جدید می شد که زمان و هزینه ها را به ۵ برابر افزایش داد.

پلارک ادامه داد: تمام فضای حرم سیدالشهداعلیه السلام از گنبد گرفته تا رواق ها و تا نقطه ای که نماز کامل است{زیر قبه} مقاوم سازی می شود و طرح توسعه حرم سیدالشهدا که شامل 4 صحن بزرگ است؛ فضای موجود را به بیش از 30 برابر توسعه می ده.

وی افزود: با توجه به اینکه زمین های لازم تملک شده، دو نیم صحن «عقیله بنی هاشم» و «امام حسین علیه السلام»حد واسط خیمه گاه تا باب القبله و باب الرأس، یک کار درون آب و شبستان زیرزمینی منفی 25 و صحن و بسط های بالا انجام می شود و 6 سال زمان اجرای پروژه است که یکسال و نیم پیش رفته است.

 

نجف اشرف

رئیس ستادبازسازی عتبات عالیات کشور درباره طرح توسعه حرم علوی علیه السلام هم با بیان اینکه این طرح با عنوان صحن و شبستان حضرت زهراسلام الله علیها در حالی طیِ مراحل پایانی است و بیش از 90 درصد تاکنون پیشرفت داشته است؛ اعلام کرد: تا شهریور جاری، بخش زبارتی که 110 هزار متر است را تحویل می دهیم و تا پایان سال نیز بخش غیرزیارتی شامل موزه، کتابخانه، مهمانسرا و دارالتولیه، تحویل داده خواهد شد که تحول بزرگی در حرم است.

وی فعالیت ستادبازسازی عتبات عالیات کشور در دیگر اماکن زیارتی عراق را نیز مورد اشاره قرار داد و در این زمینه به فعالیت های انجام شده در شهر بلد و حرم امامزاده سید محمد و نیز در حرم طفلان مسلم و مصیب اشاره کرد و گفت: در طفلان مسلم، کار تمام شده و در حال توسعه خدمات درمانی و بهداشتی هستیم و در کوفه نیز ضریح مسلم عوض شده و طرح توسعه حرم را در دست اجرا داریم.

 

سوریه
پلارک با بیان اینکه در سوریه هم مشغول کار هستیم و حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما را در دستور کار داریم؛ اظهار داشت: همه آن نواقص و صدمات وارده را بازسازی کردیم و اکنون دنبال طرح های توسعه ای هستیم که بعد از بازگشت امنیت، بلافاصله کار را شروع می کنیم و بحث اصلی ما در آنجا، تملک زمین است.

وی تکیه گاه اصلی در هزینه کرد برای اعتاب مقدسه را کمک های مردمی و خودجوش ذکر کرد و افزود: به اینکه هر استانی آمادگی داشته باشد بر اساس سرانه و توانمندی بک سقف تکلیفی را مشخص می کنیم و آن استان باید تعهد را انجام دهد.

 

اجرای حساس ترین پروژه اعتاب مقدسه در کرمان

رئیس ستادبازسازی عتبات عالیات کشور خاطرنشان کرد: به دلیل ویژگی های مدیریتی و فنی و مهندسی که در کرمان وجود داشت یکی از حساس ترین و فنی ترین پروژه ها به لحاظ تکنیک را کرمان به عهده گرفت و آن طرح ترفیع گنبد بود که این پروژه هم به لحاظ زمانبندی و هم قیمت تمام شده، خوب پیش رفته و همه پول را مردم تأمین کردند اما تأخیر یکساله ای در انجام آن، به دلیل ضرورت هایی که بعداً مشخص شد(تقویت کل بنای حرم) داریم.

وی با بیان اینکه به کسانی که خشت های طلای گنبد را خریداری کنند،سند افتخار  داده می شود که باقیات الصالحاتی برای آنان است؛ خاطرنشان کرد: کارِ مدیریتی خوبی در این جهت انجام شده و در حالیکه برآورد اولیه ما برای این پروژه 30 میلیارد تومان بود اما دو مسئله یکی لاغرسازی ستون ها و دیگری بازسازی کل بنای حرم، سقف تعهد ما را بالا برد.

پلارک با اشاره به اینکه لاغرسازی و مقاوم سازی هر ستون 6 ماه کار برد و هر یک 5 میلیارد تومان هزینه دربرداشت؛ اعلام کرد: یک فرد خیّر از شمال کشور هزینه هر ۴ ستون معادل ۲۰ میلیارد تومان را پذیرفت و نخواست حتی نامی از او فاش شود؛ این فرد در شب عید مبعث از دنیا رفت و باقیات الصالحات او در مکانی برجای ماند که زیر آن{قبه} دعا مستجاب است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات