۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۴۹۴۰۹۴
یکی از از فعالان حوزه بین الملل:

مدائن می‌تواند حلقه وصل فرهنگی بین دو ملت ایران و عراق باشد

یکی از از فعالان حوزه بین الملل در خاطرات خود از سفر به عراق نوشت که این شهر از ارزش فرهنگی بالایی برخوردار است و می تواند به حلقه وصل دو ملت ایران و عراق تبدیل شود.
حجت الاسلام غریب رضا مدائن

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید رضا غریب رضا از فعالان حوزه بین الملل خاطرات خود را در سفر به عراق نوشته است که در اینجا به برخی از نکات این خاطرات در مورد شهر مدائن اشاره می شود.

مدائن یکی از شهر‌های دینی و باستانی است. مرقد دو صحابه بزرگ و خاص پیامبر و امیرمومنان یعنی حضرت سلمان فارسی و حذیفه بن یمان در این شهر قرار دارد. در کنار این دو شخصیت بزرگ، قبر طاهر فرزند امام باقر علیه السلام و عبدالله فرزند جابر بن عبدالله انصاری هم هست.

مقام معظم رهبری تعبیر بسیار بلندی درباره حضرت سلمان دارند و می‌فرمایند : «نبايد گفت سلمان فارسى از فارس يا از ايران است، بايد گفت فارس و ايران از سلمان فارسى است.»

 تیسفون و طاق کسرا که باقیمانده از زمان ساسانیان و انوشیروان است در همین شهر قراردارد. آثار فروریختن کنگره‌های این طاق و شکافی که بعد از تولد پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) در آن باقی‌مانده است همچنان خودنمایی می‌کند. گمان می‌کردم با حضور در زیر طاق کسری احساسات قومیت‌گرایی به من دست بدهد ولی این طاق معنویت عجیبی داشت چون قدم‌گاه مولای متقین امیرمومنان علی (ع) است. حضرت بعد از برگشت از جنگ صفين از مدائن عبور می‌کنند و بر اساس روایتی با دقت از گوشه گوشه این طاق بازدید کرده و آن را توصیف می‌کنند و دو رکعت نماز آن‎جا اقامه می‌کنند.

واقعا نسبت به این شهر تاریخی و دینی جفا کرده‌ایم. مدائن می‌تواند حلقه وصل فرهنگی بین دو ملّت ایران و عراق باشد ولی متاسفانه این شهر جزو مناطق محروم عراق و شهری است که از طرف حکومت عراق و حتی ما ایرانیان فراموش شده است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

 

ارسال نظرات