۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۴۹۴۳۹۲

نگاهی به کتاب «جوانان و انتخاب همسر»

نشر قدسیان، چاپ سی و هشتم کتاب «جوانان و انتخاب همسر»، نوشته علی اکبر مظاهری را منتشرکرده است.
کتاب «جوانان و انتخاب همسر»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  نشر قدسیان،  چاپ سی و هشتم  کتاب «جوانان و انتخاب همسر»، نوشته علی اکبر مظاهری را منتشرکرده است.

این کتاب که با مقدمه آیت الله سبحانی نگاشته شده تاکنون زبان های انگلیسی، عربی ، اردو و تامیلی ترجمه شده است.

علی اکبر مظاهری، مؤلف کتاب در مقدمه علت نگارش کتاب را چنین بیان می‌کند:

 «...و آنان را بنگرید با امید و آرزوهای فراوان و قلب هایی مالامال از عشق و شور ،بر آغاز راهی نوین ایستاده و در اندیشه حرکت به سوی زندگی مستقل و پرمسئولیت اند. دو تصمیم مهم، دو گردنه خطیر، دو قله بلند و دو انتخاب بزرگ پیش رو دارند که حتما باید از این دو گردنه و قله بزرگ بگذرند و درباره این دو مسئله مهم تصمیم بگیرند و راه صحیح را انتخاب کنند. نه می توانند این و یا یکی از این دو را رها کنند و نه چندان نیرو دارند که یک تنه و بدون راهنما و یاور هر دو را طی کرده و به سلامت به هدف برسند.

دو تصمیم است که در زندگی بسیار مهم است؛ یکی انتخاب شغل و دیگری انتخاب همسر. این دو تصمیم و انتخاب، هر دو بزرگ و حساسند، اما یکی از دیگری، بزرگ‌تر، حساس تر و مهم تر است و آن «انتخاب همسر» می باشد.»

مؤلف این کتاب را در هفت فصل: اهمیت و فضیلت ازدواج،‌ چه زمانی ازدواج کنیم، فایده تسریع و زیانهای تأخیر در ازدواج، مشکلات و موانع ازدواج، معیارهای انتخاب همسر،گزینش، و دوران نامزدی سامان داده است و هدف اصلی بحث های این کتاب را آشنایی پسران و دختران با شیوه «انتخاب همسر» بیان می‌داند تا آنها بتوانند در این امر مهم و سرنوشت‌ساز موفق شوند.

نویسنده در فصل اهمیت و فضیلت ازدواج با اشاره به اینکه خداوند انسان را به‌گونه ای افریده که بدون همسر ناقص است، درباره نقش ازدواج  می‌نویسد:

«یک پختگی هست که این پختگی جز در پرتو ازدواج و تشکیل خانواده پیدا نمیشود، در مدرسه پیدا نمیشود، در جهاد با نفس پیدا نمیشود، در نماز شب پیدا نمیشود، با ارادت به نیکان هم پیدا نمیشود؛ این را فقط در همین جا (ازدواج و تشکیل خانواده) باید به دست آورد.»

مظاهری، در فصل دیگری که به موضوع سن ازدواج پرداخته است، با بیان این نکته که هرگاه نیاز انسان سر برآورد و خواست طغیان کند و انسان را به حرام بیندازد، ازدواج واجب می‌شود، می‌گوید:

«زمان ازدواج ، هنگامی است که بلوغ جنسی و بلوغ عقلی در انسان به کمال برسد؛ البته منظور از کمال، رسیدن به بالاترین حد ممکن نیست؛ زیرا رسیدن به این حد مخصوصا در بلوغ عقلی بسیار بعید و مشکل است.»

نویسنده در فصل دیگر این کتاب با اشاره به راههای گزینش همسر مانند: مشورت ، واسطه و معرف، تحقیق، عکس و ...  بیان می‌گوید:

«یکی از راههای گزینش، دیدن یگدیگر است؛ هر عقل سلیمی حکم می‌کند که: دو همسری که باید با یکدیگر یک عمر زندگی کنند، لازم است چهره ظاهری همدیگر را بپسندند و این پسندیدن مستلزم دیدن یکدیگر است. تعریف و توصیف دیگران هرچند که مؤثر است اما کافی نیست؛ بلکه خود دختر و پسر یک بار همدیگر را ببینند؛ چرا که سلیقه ها متفاوت است.»

 علی اکبر مظاهری در فصل آخر این کتاب نیز  در بیان آفات دوران نامزدی و اینکه این آسیب‌ها به اخلاق، حالات، عقاید و آداب و رسوم مردم بستگی دارد؛ اضافه می‌کند:‌

«یکی از عوامل مهم در دلسردی و پشیمانی و ناامیدی در روابط همسران مقایسه کردن همسر خود با دختران و پسران و همسران دیگر است و در این مقایسه ها -معمولا- به این نتیجه غلط میرسند که: دیگران از همسرشان بهترند.

..... اگر انسان، خواهان آرامش و سعادت و رضایت است، باید دست از این مقایسه بردارد و به همسر خود قانع باشد.تنها قناعت، مخصوص در امور مالی و اقتصادی نیست؛ بلکه شامل قناعت به همسر خود نیز میشود، بلکه این قناعت مهمتر از قناعت در امور اقتصادی است.»

گفتنی است، کتاب «جوانان و انتخاب همسر» پرفروش ترین کتاب در موضوع ازدواج و انتخاب همسر و برگزیده کشوری در جشنواره خانواده در سال 1386 بوده است و گروه نشر و چاپ قدسیان چاپ سی و هشتم این کتاب را در 260 صفحه به قیمت 12000 تومان در سال 1395 چاپ و روانه بازار کرده است./998/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات