۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰
کد خبر: ۴۹۴۶۰۲

نقش خانواده را در تربیت کودک جدی بگیریم

کارشناس علوم تربیتی گفت: خانواده ها نباید به صرف اینکه فرزندانشان را به مراکز آموزشی خوب و مهدهای کودک می فرستند از مسؤولیت و تعهدات خود در تربیت و پرورش فرزندانشان شانه خالی کنند و یا نسبت به آن کم توجه باشند.
زن و خانواده

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، مهناز قدیری، کارشناس علوم تربیتی گفت: پیشرفت تکنولوژی و گسترش زندگی ماشینی باعث شده است تا تغییراتی در سبک زندگی خانواده ها به وجود آید.

وی با اشاره به اشتغال زنان در بیرون از خانه به دلایل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، خاطرنشان کرد: اشتغال زنان در بیرون از خانه باعث شده است تا فرصت کمتری برای حضور در کنار فرزندان و پرورش آنها داشته باشند.

قدیری با بیان اینکه امروزه مهدهای کودک و مدارس نقش تربیتی و پرورشی پررنگ تری نسبت به خانواده ها یافته اند، اظهارداشت: مربیان مهدهای کودک و معلمان مدارس رسالت سنگین تری در تربیت و پرورش نسل جدید بر عهده دارند بنابراین باید در نحوه ارائه برنامه های آموزشی، فرهنگی و تربیتی در این مراکز دقت نظر و توجه بیشتری داشته باشیم.

کارشناس علوم تربیتی با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود تا اشتغال زنان به تربیت فرزندان لطمه ای وارد نکند، خاطرنشان کرد: در مواردی زنان ناگزیر به فعالیت و اشتغال در عرصه های اقتصادی هستند بنابراین مسئولیت تربیت فرزندانشان را به مهدهای کودک می سپارند در عین حال نباید از تربیت صحیح فرزندانشان غافل شوند.

وی با بیان اینکه خانواده ها باید در انتخاب مراکز و مهدهای کودک مولفه ها و شاخص هایی را مدنظر قرار دهند، گفت: مربیان مهدهای کودک باید تخصص و تجربه لازم در نحوه رفتار با کودک و تربیت صحیح را داشته باشند، همچنین نوع آموزش های ارائه شده، رعایت مسائل اخلاقی و ارزش های فرهنگی از دیگر مولفه هایی است که باید در انتخاب مهدکودک مورد توجه قرار دهیم.

قدیری با تاکید بر نقش خانواده در تربیت و پرورش فرزندان ادامه داد: والدین نباید به صرف اینکه فرزندانشان را به مهدکودک می فرستند و در آنجا شیوه ها و سبک زندگی را می آموزند از تربیت فرزندانشان و توجه به آنها غافل شوند بلکه در کنار آموزش های مهدکودک، خانواده ها نیز در تربیت صحیح فرزندانشان باید کوشا باشند.

کارشناس علوم تربیتی با اشاره به نقش مادران و رابطه عاطفی که بین مادر و فرزند وجود دارد، تصریح کرد: رابطه عاطفی موجود میان مادر و فرزند در نقش پذیری کودک از مادر موثر است و نقش بسزایی در پرورش کودک ایفا می کند که مادر می تواند با استفاده از این رابطه عاطفی ارزش های اخلاقی و آموزه های دینی را به فرزند خود بیاموزد.

وی با بیان اینکه نوع روابط حاکم در خانواده را نمی توان در استانداردترین مهدهای کودک و مراکز آموزشی و پرورشی یافت، تاکید کرد: خانواده ها نباید به صرف اینکه فرزندانشان را به مراکز آموزشی خوب و مهدهای کودک می فرستند از مسئولیت و تعهدات خود در تربیت و پرورش فرزندانشان شانه خالی کنند و یا نسبت به آن کم توجه باشند.

قدیری با بیان اینکه کودک بسیاری از نقش ها و رفتارها را از خانواده الگوبرداری می کند، گفت: پدر و مادر باید در کنار هم و با رویه ای متناسب نقش تربیتی خود در مقابل فرزندانشان را ایفا کنند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات