۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۴۹۵۷۶۴
آیت الله جوادی آملی تأکید کرد؛

نهج البلاغه در دانشگاه، حوزه و جامعه انقلابی فراگیر شود/حل مشکلات کشور نیازمند تفکر نهج البلاغه ای

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: باید نهج البلاغه ای فکر کنیم تا مشکلات کشور حل شود؛ با رسائل و مکاسب و درس های دانشگاهی، نظام و کشور حفظ نمی شود؛ اصول حفظ نظام در نهج البلاغه به خوبی بیان شده است.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در جلسه درس اخلاق که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با بیان این که در جلسه گذشته گفته شد که نهج البلاغه باید در حوزه و دانشگاه تدریس شود، گفت: شیوه تدریس نهرج البلاغه باید به دو شیوه عادی و اختصاصی باشد.

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: «علم» نردبان است و از آن به تنهایی هیچ کاری بر نمی آید؛ باید از این نردبان بالا برویم و به مراتب عالی برسیم.

وی ادامه داد: آن چه باید به آن توجه شود، بالا رونده از نردبان است؛ جهل در مقابل علم خطرناک نیست اما جهالت در مقابل عقل خیلی خطرناک است؛ جهل در مقابل عقل همه را از پا در می آورد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مطلبی که اوج گرفته، بدون تمثیل تنزل پیدا نمی کند؛ باید میان مطلب و سطح فهم توازن ایجاد کنیم، دامنه مطلب را پایین آوریم و سطح فهم را بالا ببریم.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه تأکید کرد: باید نهج البلاغه ای فکر کنیم تا مشکلات کشور حل شود؛ با رسائل و مکاسب و درس های دانشگاهی، نظام و کشور حفظ نمی شود؛ اصول حفظ نظام در نهج البلاغه به خوبی بیان شده است.

وی تصریح کرد: برخی فقط به درد شب جمعه دعای کمیل خواندن می خورند و نامه های حضرت علی(ع) به کمیل را نمی خوانند؛ این افراد منطقه ای را آباد نمی کنند؛ این دل ظرف است و باید مظروف خوب در آن ریخته شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: هر جا که امیرمؤمنان(ع) بود، دشمن می لرزید و جبهه ای نبود که ایشان شکست بخورد؛ در این دنیا انسان با علم نمی تواند نجات پیدا کند، چون علم فقط نردبان است.

وی ادامه داد: اگر کسی عاقل شود، می تواند از نردبان بالا برود؛ زمانی که انسان عاقل باشد مشکلاتش حل می شود؛ اما با این وجود برخی از کارها از عهده انسان عاقل برنمی آید.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به فساد اقتصادی و اختلاس، افزود: در مسائل قضایی و پرونده های میلیاردی و اختلاس ها، عقل به تنهایی کارایی ندارد و فرد باید قائم به قسط و عدل باشد؛ عقل فقط برای رفع نیازهای عادی است؛ همه اقدامات و تصمیمات قائم به عدل، از روی عقل است.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در بخش دیگر سخنان خود گفت: هنگامی که ضعف دامن گیر چیزی شود، وجود آن را نابود می کند؛ اگر ملتی دچار ضعف شد، دشمن او را شکست می دهد.

وی اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند، عقل زانوی وهم و خیال را در بخش اندیشه و زانوی شهوت و غضب را در بخش انگیزه می بندد؛ این کار عقل است و اگر کسی می خواهد بداند عاقل است یا نه، باید ببیند وهم و خیال و شهوت و غضب خود را می تواند کنترل کند یا خیر.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که فرمایشات ائمه(ع) مثل یک سوره در قرآن است، ابراز داشت: نهج البلاغه کلام و تفسیر قرآن کریم است؛ جامعه ای علوی است که نهج البلاغه در آن نهادینه باشد؛ دانشگاه، حوزه و جامعه انقلابی باید به فراگیری نهج البلاغه بپردازند./840/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات