۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۴۹۶۲۸۶
فرهنگ و دولت آینده(۳۶)

دولت دوازدهم به اسناد بالادستی اعتقاد داشته باشد

کارشناس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مهم‌ترین مشکل کشور را ناقص بودن نظام برنامه‌ریزی دانست و گفت: دولت جدید باید از به فکر اصلاح ساختار نظام برنامه‌ریزی کشور باشد.
حجت الاسلام علی کشوری- دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت

حجت‌الاسلام علی کشوری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، یکی از مشکلات حاد کشور را ناکارآمدی نظام برنامه‌ریزی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر یک مقام مسؤول بخواهد اصلاحاتی در کشور ایجاد کند نمی‌تواند بدون اصلاح مناسبات نظام برنامه‌ریزی این کار را انجام دهد.

کارشناس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: اگر نظام برنامه‌ریزی کشور ناکارآمد باشد این ناکارآمدی به همه حوزه‌ها سرایت می‌کند و همه بخش‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی را در بر می‌گیرد و اگر کسی می‌خواهد در کشور به نفع مردم اصلاحی ایجاد کند باید حتماً به فکر اصلاح بنیادین نظام برنامه‌ریزی کشور باشد.

اجرایی نبودن برنامه‌های توسعه به خاطر نقص در نظام برنامه‌ریزی است

وی با اشاره به دلایل لزوم اصلاح نظام برنامه‌ریزی کشور خاطرنشان کرد: دلیل اول این است که ما از سال 1327 تاکنون 10 برنامه توسعه نوشته‌ایم و اجرا کرده‌ایم که پنج تا قبل از انقلاب بوده و پنج تا هم بعد از انقلاب بوده است و برنامه یازدهم و یا برنامه پر اشکال ششم توسعه هم نوشته شده ولی اجرا نشده است.

حجت‌الاسلام کشوری افزود: تمام کارشناسان اذعان دارند که برنامه‌های توسعه به خوبی اجرا نشده است و حداکثر 30 درصد آن اجرا شده است؛ این که ما یک برنامه بنویسیم و اجرا نشود حکایت از ناقص بودن محاسبات حوزه برنامه‌ریزی دارد.

عدم لحاظ اسناد بالادستی در نظام برنامه‌ریزی کشور

وی دلیل دوم لزوم اصلاح نظام برنامه‌ریزی کشور را عدم لحاظ اسناد بالادستی در نظام برنامه‌ریزی دانست و خاطرنشان کرد: مثلاً در برنامه ششم توسعه سند اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های جمعیت، سیاست‌های مربوط به خانواده و بسیاری دیگر از اسناد بالادستی به صورت تام و ساختارمند دیده نشده است و اصلاً دولت یازدهم معتقد نبود که باید با توجه به این اسناد برنامه بنویسد.

کارشناس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این که اصلاح نظام برنامه‌ریزی با اتکاء به مفاهیم و محاسبات الگوی پیشرفت اسلامی صورت خواهد گرفت، ابراز داشت: اگر ما از مفاهیم و محاسبات الگوی پیشرفت اسلامی استفاده کنیم می‌توانیم برنامه‌ای را بنویسیم که هم اسناد بالادستی را لحاظ کند و هم از بلای عدم اجرا عبور کند.

اتکاء به نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی چاره‌ساز امور کشور است

وی تصریح کرد: ما این پیشنهاد را به نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهم می‌کنیم که باید از همین اول به فکر اصلاح ساختار نظام برنامه‌ریزی کشور باشند و از نظر مفاهیم اولین نقشه الگوی پیشرفت اسلامی اتکاء به نظریات بخشی الگوی پیشرفت مانند نظریه بنگاه‌های وقف محور، نظریه الگوی تولید خانوادگی، نظریه بهبود مستمر فضای حاکم بر نهادهای متکفل تربیت، نظریه پیشگیری بنیادین اسلامی از جرم و نظریه تقنین هدایت بنیان و نظریات بخشی دیگر می‌تواند در اداره کشور کارساز باشد.

دولت‌مردان به جای رجوع به تولیدات دانشگاه‌های غربی سری هم به حوزه علمیه قم بزنند

حجت‌الاسلام کشوری خاطرنشان کرد: اگر دولت‌مردان به جای این که به تولیدات دانشگاه‌های غربی رجوع کنند یک سری هم به حوزه علمیه قم بزنند و از نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی استفاده کنند انشاء الله ما در سال‌های آینده شاهد اصلاح نظام برنامه‌ریزی خواهیم بود.

وی تأکید کرد: نخبگان و دور اندیشان نباید این گونه تلقی کنند که اصلاح نظام برنامه‌ریزی یک مسأله در کنار سایر مسائل نظام است بلکه اصلاح نظام برنامه‌ریزی به معنی اصلاح در همه حوزه‌ها است؛ از حوزه مدیریت آب گرفته تا مدیریت مسائل اجتماعی و خانواده و مدیریت ارز واسط و حذف دلار از چرخه اقتصادی کشور منوط به اصلاح نظام برنامه‌ریزی است./843/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات