۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۴۹۶۳۹۱
در نمایشگاه کتاب برگزار شد؛

مراسم تجلیل از نویسندگان آثار صاحب تقریظ رهبر معظم انقلاب

رئیس حوزه هنری گفت: یكی از بركات دفاع مقدس، رسیدن به ادبیات مختص به كشورمان بود.
محسن مؤمنی شریف

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه هنری، مراسم تجلیل از نویسندگان آثار صاحب تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی، 17 اردیبهشت ماه با حضور محسن مؤمنی‌شریف، رئیس حوزه هنری، عبدالحمید قره‌داغی، حمید حسام، بهناز ضرابی‌زاده، زهرا پناهی‌روا و جمعی دیگر از مدیران حوزه هنری برگزار شد. همچنین مراسم رونمایی از مجموعه شعر معناگرا با حضور محسن مؤمنی‌شریف و فاضل نظری، معاون هنری حوزه هنری در این روز برگزار شد.

در ابتدای مراسم تجلیل از نویسندگان آثار صاحب تقریظ رهبر معظم انقلاب، محسن مؤمنی‌شریف در سخنانی كوتاه ضمن تشكر از حاضران این مراسم اظهار كرد: یكی از بركاتی كه دفاع مقدس برایمان داشت، رسیدن به یك ادبیات بود؛ ادبیاتی كه متعلق به خودمان است و به نوعی هویت و اعتقادات ایرانی را در خود دارد و آن ادبیات انقلاب و دفاع مقدس است. خدا را شكر استقبال‌های مردمی هم از این‌گونه كتاب‌ها و آثار خیلی خوب بوده است و به نظرم بی‌نظیر است.

رئیس حوزه هنری سپس یادآور شد: این‌گونه آثار اگر خوب نوشته شده باشند و بایدهای ادبیات را در خود گنجانده باشند و در عین حال نگاه داستانی داشته باشند و در گام دوم نیز خوب انعكاس داده شوند، قطعا می‌توانند موفق باشند. من به آینده این نوع ادبیات خیلی امیدوار هستم. فكر می‌كنم دنیا ما را با همین ادبیات می‌شناسد.

وی گفت: تبریك می‌گویم به نویسندگانی كه آمدند و ذوق خدادادی‌شان را برای ترویج این كار گذاشتند؛ شهدای عزیزمان شفاعت این دوستان را خواهند كرد. قطعا شهدای بزرگی مثل شهید چیت‌سازیان در استان‌های دیگر هم بوده اما آنها آقای حسام و خانم ضرابی‌زاده نداشتند كه انعكاس‌شان بدهند، این جمله صحبت خود آقا بود. امیدورام نویسندگان ما همت به خرج بدهند و این‌گونه شهدا را در آثارشان منعكس كنند.

در ادامه، بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده كتاب «گلستان یازدهم»، با موضوع زندگی شهید علی چیت‌سازیان در سخنانی درباره اینكه چطور شد قلمش مورد توجه رهبری قرار گرفت، خاطرنشان كرد: من فكر می‌كنم اولین چیزی كه همیشه خدا را شاكرم، بركت خون و نگاه پاك شهدا بود كه باعث شد این افتخار بزرگ نصیب بنده شود و به نظرم دلیل مورد توجه قرار گرفتن اثرم نزد رهبری همین بود، به ویژه شهدای بزرگی كه من از آنها كتاب نوشتم؛ مثل شهید حاج ستار ابراهیمی كه از فرماندهان بزرگ و مخلص استان همدان و شهید چیت‌سازیان نیز باعث این اتفاق شد.

وی همچنین گفت: همیشه خیلی دوست داشتم این دو شهید بزرگ معرفی شوند و خدا را شكر می‌كنم كه این كتابم خوب دیده شد و امیدوارم كه در سایر كشورها نیز به شكل جهانی مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه این مراسم، حمید حسام، نویسنده، سخنرانی كوتاهی داشت كه در اظهاراتش درباره مورد توجه قرار گرفتن كتابش از سوی رهبری بیان كرد: به نظرم حضرت آقا معمار ادبیات هستند و جهت‌هایی هم كه در جریان ادبیات دفاع مقدس ایجاد می‌كنند، موج مثبتی است كه همه جوامع را در بر می‌گیرد. مورد توجه قرار گرفتن یك اثر از سوی رهبری و اقبال عمومی آن یك تجربه است كه فقط  باید آن را چشید كه واقعا چه اتفاقی افتاد برای یك نویسنده كه بر کتاب او تقریظ نوشته شد. بنابراین، این حس گفتنی نیست و از منظر یك نویسنده غیر قابل توصیف است، فقط باید آن را چشید.

زهرا پناهی‌روا، همسر شهید علی چیت‌سازیان از دیگر سخنرانان این مراسم بود.

وی در همین زمینه یادآور شد: آثاری كه به عنوان آثار برگزیده منتخب می‌شوند، شاید ویژگی‌های خاصی داشته باشند كه قطعا هم همین طور است. ما در واقع باید به نگارش این‌گونه آثار بیشتر توجه كنیم. ما باید بتوانیم سیر و سلوك شهدا و ویژگی‌هایشان را به نوجوانان‌مان به خوبی منتقل كنیم و به نظرم آیندگان باید از این آثار درس بگیرند و آنها را الگو قرار بدهند. من اكنون به عنوان همسر یك شهید این را می‌گویم كه ما باید چهره واقعی شهدا را در این‌گونه آثار نشان بدهیم، آثاری كه تمام آنها مستندات واقعی هستند.

در پایان این مراسم، علی خوش‌لفظ، نویسنده درباره اینكه رمز اقبال این‌گونه آثار و روایت‌ها در چیست، توضیحاتی ارائه داد و گفت: به اعتقاد من رمز و رموز اول این نوع روایات به صداقت برمی‌گردد. ما درواقع در وهله اول تصمیم گرفتیم از شهدایی بگوییم كه به نوعی فراموش شده‌اند و كمتر از آنها صحبت شده بود. به نظرم مرام و مسلك همین شهدا بود كه یك شكافی در دفاع مقدس ما ایجاد شده است. هركس به اندازه توان و وسع خودش باید از حوزه دفاع مقدس دفاع كند. این، سخن حضرت آقاست كه باید به آن توجه كرد. امیدورام شهدایی كه ما از آنها نوشتیم از ما راضی  باشند و توانسته باشیم یك ادای دینی به آنها كرده باشیم و ما را ببخشند./۹۹۸/د ۱۰۲/ش

ارسال نظرات