۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۴۹۷۲۰۴
آیت الله مظاهری:

قواعد اسلام بر اساس زمان و مکان تغییر می کند

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: قرآن در پاسخ به مسخره کردن ها و توهین هایی که از جانب یهودیان بیان می شد، می فرماید، قواعد اسلام بر اساس زمان و مکان تغییر می کند و خداوند بهتر از دیگران مصلحت امور را می داند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: قواعد دین الهی، مکانی و زمانی است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و ششم که می فرماید «مَا نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» را تلاوت کرد و افزود: قبله مسلمانان در اوایل اسلام، به سمت بیت المقدس بوده است ولی بعد از مدتی جبرئیل آمد و پیامبر(ص) در حالی که رو به بیت المقدس نماز می خواندند، به سمت کعبه چرخاند و از آن به بعد مسلمانان رو به کعبه نماز می خوانند؛ این مسأله یکی از مسائلی که بود که یهودیان از آن سوء استفاده می کردند و با طعنه به مسلمانان می گفتند، قبله شما همان قبله ما یعنی بیت المقدس بوده است چرا به سوی کعبه نماز می خوانید یا می گفتند اگر قبله شما از ابتدا کعبه بوده است پس دلیل این که در صدر اسلام رو به بیت المقدس نماز می خواندید، چه بود.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: قرآن در پاسخ به مسخره کردن ها و توهین هایی که از جانب یهودیان بیان می شد، می فرماید، قواعد اسلام بر اساس زمان و مکان تغییر می کند و خداوند بهتر از دیگران مصلحت امور را می داند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) می فرمودند، قواعد دین زمانی و مکانی است، یعنی بر اساس شرایط متفاوت مکان و زمان تغییر می کند؛ پیامبر(ص) از جانب خداوند مأمور بودند تا قواعد اسلام را بر اساس نیاز روز تنظیم کنند و بعد از آن هر یک از امامان به نحوی وظیفه خودشان را بر اساس نیاز روز به فعلیت می رساندند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به روایتی از امام زمان(عج) که در دروان غیبت مردم را به سوی مراجع تقلید واجد شرایط سوق داده اند، اذعان کرد: امام زمان(عج) برای این که مردم در دوران غیبت در دینشان بدون سرپناه نباشند، فرموده اند، به مجتهد جامع الشرایط مراجعه کنید که من حجت خدا هستم و ایشان حجت من بر شما هستند.

وی در پایان با بیان این که دین اسلام از لحاظ روایی مستغنی است، تبیین کرد: مجتهد جامع الشرایط قدرت این را دارد که از میان آیات قرآن و احادیث معصومین(ع) مطابق با زمان و مکان، استنباطات فقهی داشته باشد؛ حدود 200 سال پیش بیمه و بانکداری مطرح نبود ولی در حال حاضر با چنین مسائلی مواجه هستیم و مجتهدان جامع الشرایط به خوبی توانسته اند که احکام را متناسب با نیازهای روز، استنباط کنند و در اختیار مردم بگذارند./202/867/ب1

ارسال نظرات