۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۴۹۷۷۹۷
حجت الاسلام پناهیان:

کارگزار نظام باید کارآزموده و مجرب باشد/ مدیریت انقلابی کم هزینه و پرکار است

استاد حوزه علمیه با بیان این که کارگزار نظام باید کارآزموده و مجرب باشد،‌ گفت: مدیریت انقلابی کم هزینه و پرکار است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان شامگاه شنبه در اجتماع دانشجویی بزرگ «انقلابیون جوان» که در مسجد امام رضا(ع) دانشگاه فردوسی برگزار شد، با اشاره به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، به بیان نکات صریحی پیرامون انتخاب کارگزاران اصلح در منطق اسلام ناب پرداخت.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: انتخابات به تعبیر امام راحل امتحان ملت است و در صحنه امتحان کسی شلوغ نمی کند چرا که در امتحان همه چیز باید با آرامش همراه باشد. البته برخی چون دیدند در آرامش حقایق به نفع شان تمام نخواهد شد سعی دارند فضا را به هم بزنند اما باید دید چقدر موفق شدند.

وی افزود: ما در مناظره ها به دنبال برنامه نامزدها، توان مدیریتی شان و شخصیت آن ها در خصوص برخورداری از مدیریت کلان هستیم اما امروز مناظره تبدیل به صحنه ای شده که ببینیم چه کسی می تواند بیشتر به دیگری کنایه بزند و توانمندی خود در این زمینه را نشان می دهند. باید از این اشتباهات عبور کنیم و به تبیین مبانی انقلابی گری بپردازیم.

مدیریت انقلابی مدیریتی کم هزینه و پر کار است

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: یکی از غریب ترین مفاهیم در این کشور مفهوم انقلاب است و حتی افرادی در اندازه رییس جمهور کشور هم بوده اند که این مفهوم را درک نکرده اند. چند سال پیش یکی از آن ها انقلابی بودن را به احساساتی بودن ترجمه کرده و گفته بود «روحیه انقلابی برای یک سال و چند سال خوب است و حتی در این باره کتاب نوشتند که باید از انقلاب عبور کنیم و به نظام و اداره کشور بپردازیم و با عقلانیت با مسائل برخورد کنیم.»

وی در ادامه به تبیین مبانی مدیریت انقلابی از دیدگاه اسلامی پرداخت و گفت: مدیریت انقلابی مدیریت کم خرج و پر کار است. چرا باید هزینه های جاری دولت به جز حقوق کارمندان و افزایش حقوقی که به طور طبیعی هنگام تورم صورت می گیرد، تا این اندازه زیاد باشد؟ مدیریت انقلابی یعنی مدیریت کم خرجی که به سوی خصوصی سازی می رود.

نقطه مقابل مدیریت انقلابی، مدیریت آمریکایی است

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: برای درک مفهوم مدیریت انقلابی باید پژوهش صورت بگیرد. نقطه مقابل مدیریت انقلابی مدیریت آمریکایی است. آمریکا چه اندازه برای داعش هزینه کرد و چه مقدار جواب گرفت؟ ما چه میزان هزینه کردیم و چقدر جواب گرفتیم؟ آمریکا برای از بین بردن انقلابیون یمن چه مقدار هزینه کرد و ما چقدر برای باقی ماندن آن ها هزینه کردیم؟ برای جنوب لبنان و غزه چطور؟

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: چرا صنایع دفاعی می تواند پیشرفته ترین تسلیحات را تولید کند اما در صنایع خودرویی جا مانده ایم؟ چرا برای چرخاندن موتور سانتریفیوژ موفق می شویم اما برای چرخاندن چرخ اتومبیل ها درمانده می شویم؟ این همان تفاوت در شیوه مدیریت است.

وی ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) ویژگی های کارگزاران انقلابی را خطاب به مالک برشمرده اند و در تبیین نخستین ویژگی یک کارگزار انقلابی فرموده اند که باید اهل تجربه باشد و اگر جایی چیزی را تجربه کرد، دوباره آن اشتباه را تکرار نکند. اگر کسی اهل تجربه باشد قطعا به سوی عدالت، کوتاه کردن دست رانت خواران از بیت المال خواهد رفت چرا که مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.

حجت الاسلام پناهیان افزود: افرادی را می شناسم که غیر انقلابی و با گرایش های غربزدگی مفرط هستند اما می گویند در طول تاریخ قراردادی مثل برجام به ما تحمیل نشده و این سخن یک سخن انقلابی است. امیرمؤمنان(ع) به اشعث بن قیس نوشتند اگر کسی تجربه و عقل را زیر پا بگذارد شقی است. انقلابی گری یعنی همین مسائل اما نمی دانیم چرا برخی به تجربه بی اعتنایی می کنند.

مناظره های انتخاباتی تقایل اخلاق و بی اخلاقی بود

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود به تحلیل مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: مناظره روز گذشته مناظره بین اخلاق و بد اخلاقی بود. برخی در این مناظره می گفتند «منابع موجود برای اعطای یارانه به اقشار کم درآمد را نداریم.» این در حالی است که ما در دفاع مقدس اگر می خواستیم به میزان امکانات مان نگاه کنیم شکست می خوردیم.

وی خاطرنشان کرد: انقلابی گری یعنی مدیریتی کارآمد که از حداقل منابع حداکثر استفاده را داشته باشد و راهش این است که به مدیران بیش از حد رسیدگی نشود که محل طمع برای آن ها قرار نگیرد./202/820/ب1

ارسال نظرات