۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۴۹۷۹۸۷
امام جمعه کوهرنگ:

دولت تصور غلطی از فهم مردم دارد

امام جمعه کوهرنگ با بیان اینکه دولتمردان تصور غلطی از فهم مردم دارند، گفت: مردم خیلی عاقل‌تر از این حرف‌ها هستند و موضوعات را به خوبی درک و هضم می ‌کنند.
امام جمعه کوهرنگ

حجت الاسلام سیدشهاب الدین طباطبایی، امام جمعه کوهرنگ، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، در خصوص رفتار آقای روحانی و جهانگیری در روزهای اخیر و در مناظره سوم اظهار کرد: آقای روحانی و جهانگیری تمام داشته‌های خود را که فکر می ‌کردند، می ‌‌توانند به کمک آنها رأی جمع کنند، به میان آوردند و  مثل شناگری که در حال غرق شدن است، به هرکس و هرچیزی دستاویز شدند.

وی با بیان اینکه دولتی‌ها مباحثی را مطرح می‌ کنند که اکنون دغدغه اصلی مردم نیست، گفت: رئیس‌ جمهوری که چهار سال در رأس امور بوده است طبیعتا باید بیاید و در حوزه اقتصاد حرف بزند و دستاوردهای ملموس خود را بیان کند اما شاهدیم آقای روحانی که در حقیقت با بحران عملکردی و با بحران دستاورد روبه‌رو است، سعی می‌ کند فضا را تند کند، تا افکار عمومی از آن چیزی که مطالبه اصلی آن‌هاست منحرف شوند.

حجت الاسلام طباطبایی با اشاره به مناظره تلویزیونی سوم کاندیداهای ریاست جمهوری، افزود: در مناظره سوم چند چیز روشن شد، نخست اینکه دولت آقای روحانی دولتی است که مسؤولان ارشد آن در فساد غوطه‌ور هستند و وقتی مسؤولان ارشد دولت خود غرق در فساد باشند و از بخش خصوصی یا از منبع ثروت به قدرت رسیده باشند، نمی ‌توانند برای کشور کاری انجام دهند.

امام جمعه کوهرنگ ادامه داد: در حقیقت ثروتمندان وقتی به قدرت برسند، تولید را قتل عام می‌ کنند و همین اتفاق متأسفانه در فضای اقتصادی کشور افتاده است، کسانی در رأس کار قرار گرفته‌اند که روحیه اشرافی‌گری دارند.

این مقام مسؤول با استناد به جمله‌ای از امام راحل که فرمودند، وای به حال ما اگر روزی خوی کاخ ‌نشینی جایگزین خوی کوخ‌ نشینی شود، تصریح کرد: این اتفاق امروز  افتاده است و دولتی با این مختصات شخصیتی، با زندگی کردن در خانه‌های آنچنانی و با سرمایه‌های نجومی، نمی ‌تواند به فکر مردم باشد و در آخرین مناظره دقیقا این مبحث روشن و برای مردم هویدا شد.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: این دولت، دولتی است که چون خودشان در بحث فساد دخالت دارند، نمی ‌توانند مبارزه خوبی با فساد داشته باشند، فسادی که امروز یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور  است.

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در مناظره سوم فساد دولتمردان و شراکت خودشان در این فساد برای مردم هویدا شد، اظهار کرد: نه آقای جهانگیری و نه آقای روحانی پاسخی در مورد فساد اطرافیان خود که در فساد قدرت شرکت دارند، نداشتند و این فضا فراهم شد که مردم بتوانند در یک فضای عاقلانه‌تر تصمیم بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که دولتی‌ها در مناظره سوم می ‌گفتند در واقع این بود که همه مسؤول مبارزه با فساد هستند از شهرداری گرفته تا قوه قضاییه و همه ارگان‌های ذی‌ ربط به جز دولت، یعنی همه را مقصر می‌ دانستند غیر از خودشان، این یک شیوه فرار از پاسخ‌گویی است؛ برای پاسخ ندادن به مطالبات مردم همه چیز و همه‌کس را مقصر می ‌کنند و زیر سؤال می‌ برند تا کسی آن‌ها را زیر سؤال نبرد.

حجت الاسلام طباطبایی با بیان اینکه این‌ها تصور غلطی از فهم مردم دارند، افزود: مردم خیلی عاقل‌تر از این حرف‌ها هستند و موضوعات را به خوبی درک و هضم می ‌کنند.

وی در خصوص تأثیر مناظره‌ های تلویزیونی بر انتخاب مردم، تشریح کرد: بخشی از مردم گفتمانی رأی می ‌دهند، رأیشان ثابت است و هیچ چیز رأی آن‌ها را تغییر نمی‌دهد، هم آقای رئیسی هم آقای روحانی و هم سایر کاندیداها تعدادی رأی گفتمانی دارند، اما یک بخشی از مردم هستند که به آن‌ها آرای خاکستری می‌ گویند، این افراد تحت تأثیر فضای انتخابات و موارد دیگر رأی می‌ دهند.

امام جمعه کوهرنگ با تأکید بر اینکه گفتمان قالب در این انتخابات، موضوع اقتصاد، معیشت و سفره مردم است، گفت: مباحث سیاسی فرهنگی و شکل ‌دهی دوگانه‌های سیاسی فرهنگی که عده‌ای سعی در ضریب دادن به آن‌ها دارند، در انتخابات فعلی اولویت شماره یک نیست و مردم تحت تأثیر فضاهای اقتصادی رأی می ‌دهند، یعنی معیشتشان امروز مسأله اصلی است.

این مقام مسؤول افزود: به نظر می ‌رسد این مناظرات تصویر شفافی از مناسبات قدرت و ثروت و ارتباط قدرت و فساد را به نمایش گذاشت، این موضوع می ‌تواند در رأی مردم تأثیرگذار باشد و مناظرات تا حدی می‌تواند آرای خاکستری را در سطح جامعه جهت‌ دهی کند.

حجت الاسلام طباطبایی با بیان اینکه شفاف کردن این فضا که چه کسانی می ‌توانند اقتصاد را سروسامانی دهند و مشکلات معیشتی را حل کنند، تا حد زیادی در مناظرات نمایان شد، گفت: بخشی از تصمیم مردم هم مربوط به عملکردها است، مردم امروز ناکارآمدی و بحران عملکرد اقتصادی دولت یازدهم را به خوبی لمس می ‌کنند، به نظر می ‌رسد در این راستا مناظرات توانسته‌اند موفق عمل کنند.

وی در خصوص تلاش روزهای پایانی تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری تصریح کرد: آقای روحانی در روزهای پایانی دنبال تند کردن فضا و بردن فضا به سمت دوگانه‌ها است، او تلاش می ‌کند با رقیب‌ هراسی ذهن مردم را از دغدغه اصلی آن‌ها یعنی معیشت منحرف کند، اما این ترفندها نمی ‌تواند کارساز باشد و مردم در انتخابات پیش رو عاقلانه‌تر از انتخابات‌های قبلی حضور پیدا می ‌کنند.

امام جمعه کوهرنگ با اشاره به گذشته‌ هراسی دولتی‌ها افزود: در مناظره سوم روحانی مدام می ‌گفت عده‌ای هستند که می ‌خواهند برگردند به قبل، حقیقت این است که دولت فعلی از لحاظ عملکردی انگشت کوچک دولت قبل هم نمی ‌شود و اینگونه گذشته ‌هراسی می ‌کند.

وی به رقیب ‌هراسی‌های روحانی اشاره و اضافه کرد: استفاده از جملاتی مانند اینکه اگر این‌ها سر کار بیایند در خیابان‌ها دیوار می‌کشند، جنگ می‌شود، فضا امنیتی می‌شود و امثال این سبب تعجب و تأسف است./۳۰۲/۹۴۵۷/ب۱

ارسال نظرات