۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۰۰۴۲۱
یک عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی:

فعالیت‌های خیرخواهانه از مصادیق روحیه ایثارگری در عصر کنونی است

یک عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: فرهنگ شهادت و روحیه انقلابی از آموزه‌های اصیل اسلامی و از ابزارهای منحصر به فرد مسلمانان است که در عصر حاضر باید در قالب فعالیت‌های خیرخواهانه و ایثارگرانه در مساجد گسترش یابد و تبلیغ شود.
مسجد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، هشتمین روز دهه تکریم و غبارروبی مساجد با عنوان «مسجد؛ کانون انقلاب و بستر نقش فرهنگ ایثار و شهادت» نامگذاری شده است، در همین رابطه خبرنگار ما با حجت‌الاسلام سعید بهمنی؛ عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، گفت و گویی انجام داده است که شرح آن در ادامه می‌آید:

حجت‌الاسلام سعید بهمنی در رابطه با فلسفه غبارروبی مساجد، گفت: شست‌و‌شوی نمای مساجد، مقدمه‌ای برای آمادگی درون و جان‌ها برای ماه رمضان است و آماده شدن برای ماه ضیافت الهی توصیه و تاکید آیات قرآن و معصومین (ع) است.

وی ادامه داد: خداوند به مومنین توصیه کرده است که با طهارت و زینت به مساجد بروند و به پاگیزگی خانه‌های خدا اهتمام داشته باشند، زیرا که مساجد کانونی برای  پرستش خداوند متعال  هستند.

این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، خاطرنشان کرد: لازم است، این نکته بیان شود، که تکریم مساجد تنها به معنای غبارروبی فیزیکی خانه‌های خدا نیست و تنها اختصاص به دهه پایانی ماه شعبان ندارد بلکه این پایگاه‌های اثرگذار دینی باید در هر منطقه و محله‌، مرکزی برای حل مشکلات مردم باشند.

بهمنی افزود: یکی از کارکردهای مساجد، جنبه عبادی آن‌ها است، به طور مثال در صدر اسلام مسایل خانوادگی، عمرانی، مشاوره، حل اختلاف و بسیج عمومی و مقابله با دشمن همه در مساجد انجام می‌شدند و امروز نیز توجه به این امور در احیای کارکرد مساجد تاثیرگذار است.

وی با اشاره به نقش اثربخش مساجد در ترویج روحیه ایثار در جامعه، اظهار کرد: ترویج روحیه ایثار و شهادت در عصر امروز می‌تواند در قالب فعالیت‌های خیرخواهانه گسترش یابد و تبلیغ شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: فرهنگ شهادت و روحیه انقلابی از آموزه‌های اصیل اسلامی و از ابزارهای منحصر به فرد مسلمانان است و ترویج و گسترش هر چه بیش از پیش این فرهنگ غنی باعث پیشرفت و سربلندی جامعه اسلامی خواهد شد، بنابراین مساجد در ترویج و گسترش این فرهنگ، همیشه نقشی محوری داشته‌اند.

بهمنی ادامه داد: البته لازم است این نکته بیان شود که انقلاب به معنای تحول از حالت نامطلوب به یک وضعیت مطلوب است، بنابراین انقلاب در تمام لحظه لحظه‌های عمر ما جریان دارد و الزاما به این معنا نیست که یک حرکت اجتماعی شکل بگیرد و یک نظام تغییر کند، بلکه تحول در خرده نظام‌ها نیز به معنای انقلاب است.

وی افزود: مساجد، کانون‌هایی معنوی هستند که زمینه رشد انسان‌ها را فراهم می‌کنند، بنابراین در این پایگاه مهم و اثرگذار نباید حالت ساکن و ایستا داشت، بلکه باید مسیر تعالی و پیشرفت را از طریق همین روحیه ایثار و انقلابی طی کنیم و به اعتقاد من در عصر حاضر بهترین مراکز برای انقلاب فردی و اجتماعی، مساجد هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار کرد: مساجد باید محل تصمیم‌گیری برای حل مشکلات باشند و در زندگی مردم نیز حضور داشته باشند، بسیاری از گرفتاری‌های مالی مردم یک محله می‌تواند از طریق مساجد حل شود، این امکان وجود دارد که سازمان‌های خیریه‌ای در مساجد تاسیس شوند و فرهنگ ایثار و دستگیری از نیازمندان مورد توجه قرار گیرد و همین امر زمینه‌ساز ترویج مضاعف سبک زندگی اسلامی است، ضمن اینکه برنامه‌های معمول دیگر نظیر جلسات اخلاق و احکام نیز باید به صورت مستمر در آن‌ها برقرار باشد.

یادآور می‌شود؛ از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، دهه پایانی ماه شعبان هر سال به عنوان «دهه تکریم و غبار روبی مساجد» نامگذاری شده است و بر این اساس هر سال از سوی این مرکز عناوین مختلفی منطبق بر موضوعات روز برای روزهای این دهه اعلام می‌شود./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات