۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۵۰۰۶۶۹
امام جماعت مسجد شهید شاه‌آبادی:

«خدمت به مسجد» به یک گفتمان و فرهنگ تبدیل شود

امام جماعت مسجد آیت الله شهید شاه‌آبادی، گفت: رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی می توانند «خادمی مساجد» را به یک گفتمان و فرهنگ تبدیل کنند.
غبار روبی مسجد مدرسه علمیه حجتیه قم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، نهمین روز دهه تکریم و غبارروبی مساجد با عنوان «مسجد؛ هسته مقاومت فرهنگی» نامگذاری شده است، در همین رابطه خبرنگار ما با حجت‌الاسلام سید ابوالفضل داود موسوی؛ معاون شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، گفت و گویی انجام داده است که شرح آن در ادامه می‌آید:

داوود موسوی با اشاره به بزرگداشت دهه تکریم و غبارروبی مساجد، گفت: خداوند به تکریم مساجد تاکید ویژه ای داشته است، به طوری که به حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) مقام خادمی مسجد را اعطا کرد و آن بزرگواران را به مقام پاگیزگی و نظافت مساجد سفارش کرد که در قرآن کریم هم این موضوع این گونه بیان شده است «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِىَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْعاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُود».

وی بیان کرد: تکریم مساجد تنها نباید اختصاص به این دهه داشته باشد و کاری نمادین شود، بلکه احیای کارکردهای مساجد در طول سال باید مورد توجه قرار گیرد و مردم باید در این زمینه از آموزش‌های لازم نیز برخوردار شوند.

امام جماعت مسجد آیت الله شهید شاه آبادی، اظهار کرد: لازم است دوره‌هایی در زمینه نظافت، پاکیزگی و طهارت خانه‌های خدا برگزار شود و خود ائمه جماعات مساجد نیز در این زمینه برای همه الگو باشند زیرا در این صورت بر توجه دیگران به زیبایی و جاذبه مساجد موثر خواهد بود.

داود موسوی بر لزوم فرهنگ‌سازی جایگاه خدمت به مساجد در جامعه تاکید کرد و گفت: در دین مبین اسلام روایات بسیاری در مورد جایگاه خدمت به مساجد آمده است به طوری که در آن‌ها آمده است، کسی که کوچک‌ترین خدمتی برای مسجد انجام دهد، از ثواب بسیاری بهره‌مند می‌شود و همین موضوع موجب اشتیاق هر چه بیشتر برای خدمات به خانه‌های خدا می‌شود، در همین زمینه رسانه‌ها نیز می‌توانند فعالیت گسترده‌ای داشته باشند و آن را به یک فرهنگ و گفتمان تبدیل کنند، تا در آینده شاهد آن باشیم که همه در مراقبت و نظافت از مساجد پیش قدم هستند.

وی همچنین در ادامه از مساجد به عنوان هسته مقاومت فرهنگی یاد برد و گفت: مساجد باید پویا، اهل سیاست، حامی بسیج و انقلاب باشند، اگر مساجد تنها به اقامه نماز جماعت اکتفا کنند و در زمینه برنامه‌های فرهنگی برای مردم برنامه‌ای نداشته باشند، مراکزی خسته و بی روح خواهند شد.

معاون شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، گفت: امروز، مساجد بهترین فرصت برای رشد و تعالی فرهنگ انسانی هستند و يکی از عوامل تاثيرگذار در پيشبرد فرهنگ و تمدن اسلامی در زمينه‌های مختلف آموزشی، تربيتی و فرهنگی مساجد هستند که جامعه اسلامی بدون آن نمی‌تواند نقش‌های فرهنگی، تربيتی و اجتماعی را ايفا کند.

داود موسوی ادامه داد: اگرچه برپایی باشکوه و منظم نمازهای جماعت، مسئله‌ای مهم و شاید در رأس فعالیت‌های مساجد تلقی می‌شود، اما در عین حال لازم است تا فعالیت‌های بی‌شمار دیگری هم مانند برنامه ریزی برای انجام فعالیت‌های هنری و آموزشی و همچنین تاسیس سالن مطالعه و کتابخانه در جنب مساجد مورد توجه قرار گیرد تا پرداختن به این امور، اصل معنوی و کارکرد اولیه مسجد را هم تقویت کند.

یادآور می‌شود؛ دهه پایانی ماه شعبان، از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، به عنوان «دهه تکریم و غبار روبی مساجد» نامگذاری شده است و بر این اساس هر سال از سوی این مرکز عناوین مختلفی منطبق بر موضوعات روز برای روزهای این دهه اعلام می‌شود./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات