چهارمین دوره ختم قرآن برنامه «سمت خدا» در حرم شاهچراغ برگزار شد
به گزارش خبرگزاری رسا در شیراز، در آستانه فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، چهارمین دوره ختم قرآن برنامه «سمت خدا» ظهر امروز، ۴ خردادماه بعد از نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.
در این برنامه كارشناسان برنامه «سمت خدا» نظیر حجتالاسلام محمد مهدی ماندگاری، حجتالاسلام حبیبالله فرحزاد و حجتالاسلام محمدرضا عابدینی به بیان نكاتی درباره احكام و روایات اسلامی پرداختند.
همچنین در این برنامه مهدی كشاورز، از قاریان برجسته استان فارس سورههای پایانی جزء سی قرآن كریم را بهصورت قرائت ترتیل، تلاوت كرد و بدین ترتیب چهارمین دوره ختم قرآن این برنامه در آستانه فرا رسیدن ماه بهار قرآن به پایان رسید.
حجتالاسلام حبیبالله فرحزاد در این برنامه با بیان اینكه در روایات اسلامی مهمترین وسیله نجات انسانها دو چیز است، گفت: نخست ولایت و تولی اولیای خدا اعم از انبیاء الهی و امامان و جانشینان آنان و پیروی از آنهاست.
این كارشناس دینی با تصریح اینكه در قیامت هركس با هر چه در این دنیا دوست دارد، محشور میشود، افزود: دومین عامل نجات انسانها كه وصیت خدا و همه كتابهای آسمانی و انبیا، علما و بزرگان دینی است، این است كه در كنار ایمان، محبت و ولایت، باید عمل صالح و ترك گناه یعنی تقوا وجود داشته باشد.
وی، فلسفه واجبات دین نظیر روزه را افزایش تقوای الهی دانست و گفت: به تعبیر برخی، روزه از نماز هم مهمتر است چنانچه نماز كفاره ندارد اما ترك روزه كفار دارد و اگر كسی روزه نگیرد، ملكه تقوا در وجودش شكل نمیگیرد.
حجتالاسلام محمدمهدی ماندگاری، نیز در این برنامه با بیان اینكه تقوا یعنی باید سه مدیریت داشته باشیم، گفت: مدیریت اول زمانی است كه امر خدا را اجرا كرده و وقتی در مقابل واجب قرار گرفتیم حتماً آن را اجرا كنیم و نگذاریم بر روی زمین بماند.
وی دومین مدیریت تقوا را، مدیریت پرهیز از ناهیات الهی دانست و گفت: تقوا یعنی اینكه هر چه حرام است را كنار بگذاریم؛ به عنوان مثال اگر میگوییم مشكل ازدواج جوانان باید حل شود، برای این است كه فساد كم شود و اگر میگوییم كه صندوقهای قرضالحسنه باید زیاد شوند، برای این است كه ربا كم شود و اگر میگوییم انجام عبادات زیاد شود، برای كاهش آسیبهای اجتماعی در جامعه است.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: سومین مدیریت تقوا نیز تحمل مشكلات و داشتن صبر است و خداوند در قرآن كریم به صابران بشارت میدهد. بنابراین تقوا یعنی صبر كردن، انجام واجبات و ترك محرمات.
وی تقوا را به معنی اینكه امر ولی خدا اعم از پیامبر(ص) و امامان و ولی فقیه نباید بر روی زمین بماند تعریف کرد و گفت: اگر امام خمینی(ره) دیروز امر كرده بود كه جبههها را خالی نكنید، امروز امام ما میفرماید باید اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.
حجتالاسلام محمدرضا عابدینی هم تأكید كرد كه آیات و سورههای قرآن كریم همگی حقایق زنده هستند كه میتوان با آنها ارتباط برقرار كرد و وقتی با آنان ارتباط برقرار كنیم، مسلماً این رابطه ما دو طرفه خواهد بود.
این كارشناس مسائل دینی با یادآوری حدیث ثقلین پیامبر مكرم اسلام(ص) گفت: كتاب خدا حبل و ریسمان است و ریسمان یعنی چیزی كه انسان به آن چنگ بزند و چنگ زدن نیز به جز دیدن است و در حقیقت عمل به قرآن كریم همان چنگ زدن است.
وی با بیان اینكه قرآن و عترت هیچگاه از یكدیگر جدا نمیشوند و اگر ما در دوران غیبت به سر میبریم، این دو هنوز از یكدیگر جدا نشدهاند، گفت: روایت است كه اگر كسی در دوران غیبت قرار گرفت و امامش غایب باشد، در قرآن كریم میتواند به دنبال امامش بگردد از این رو اگر ما با این نگاه وارد قرآن شویم، دیگر از آن جدا نخواهیم شد./101/825/ب1