۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۵۰۱۷۴۲
سخنران حرم مطهر رضوی:

اطاعت نکردن از کافران لازمه صبر بر قانون خداوند است

عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که اطاعت نکردن از کافران لازمه صبر بر قانون خداوند است، گفت: خداوند صراحتا می فرماید «هرکس پیرو یهود و نصاری باشد، جزو آن ها خواهد شد» چرا که مؤمن باید رنگ خدا را به زندگی خودش بدهد.
اسلامی فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی فر شامگاه دوشنبه در مراسم سخنرانی پیش از افطار بارگاه منور رضوی که در محل صحن جامع رضوی برگزار شد، تقویت صبر در وجود مؤمن را یکی از اهداف روزه داری قلمداد کرد و گفت: در کتاب الصیام آمده است که «روزه دار پیوسته در حال عبادت است ولو اینکه خواب باشد اما در حال عبادت است و تا زمانی که دهان خود را به غیبت باز نکند، روزه او پابرجاست.»

عضو اتاق تبلیغ خراسان با تأکید بر این که ماه مبارک رمضان فرصتی برای تمرین اعمال نیک است، خاطرنشان کرد: برخی ممکن است روزه باشند اما در روزه صبر نداشته باشند؛ یعنی می توانند آب و غذا نخوردن را تحمل کنند اما تحمل سکوت برای آن ها مشکل است و نمی توانند زبان شان را حفظ کنند. این افراد در تمرین شان ناقص عمل کرده اند و از همین رو کسی که روزه دارد باید بتواند در برابر مسائل مختلفی صبر پیشه کند.

وی افزود: مواردی که مؤمن باید در آن ها صبر پیشه کند متعدد است و باید آن ها را شناخت. شاید بیش از 10 مورد برای موارد صبر بیان شده است که یکی از آن ها صبر در حکم خداست. ما در زندگی دنیا یقینا باید برنامه ای داشته باشیم چرا که بدون برنامه و قانون نمی توان زندگی کرد و اگر بر قانون خدا عمل کنیم و نسبت به رعایت آن صبور باشیم، هم خیر دنیا دارد و هم خیر آخرت.

حجت الاسلام اسلامی فر یادآور شد: اگر قانون خدا را رعایت نکنیم، ناچاریم که یا به قانون خودمان عمل کنیم و یا قانون کفار را رعایت کنیم؛ پس چه بهتر که انسان بر قانون خدا صبر بورزد. خدای متعال می فرماید «واصبر لحکم ربک» یعنی به حکم پروردگارت تن بده و از دشمنان، گناهکاران و کفار اطاعت نکن.

عضو اتاق تبلیغ خراسان در تبیین سرنوشت عدم اطاعت از قانون الهی، اظهار کرد: به فرموده خدای متعال اگر به قانون خدا عمل نکنیم، «وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُم.» خداوند صراحتا می فرماید «هرکس پیرو یهود و نصاری باشد، جزو آن ها خواهد شد» چرا که مؤمن باید رنگ خدا را به زندگی خودش بدهد.

مؤمن از طعنه های مخالفان نمی هراسد

وی افزود: دومین عرصه صبر برای مؤمن که در قرآن به آن اشاره شده، صبر در برابر زخم زبان است چرا که وقتی انسان در راه خدا حرکت می کند، مخالفانی دارد که به او طعنه می زنند و حتی نماز و روزه انسان را به تمسخر می گیرند و انسان نباید به واسطه ای طعنه ها از میدان خارج شود. خداوند سه مرتبه در قرآن به پیامبر(ص) سفارش کرده که در برابر طعنه های مخالفان صبر کند.

حجت الاسلام اسلامی فر ادامه داد: در تاریخ آمده است که برخی منافقان نزدیک مساجد خانه می خریدند تا هنگام اقامه نماز جماعت، به مؤمنان طعنه بزنند و آن ها را بی روحیه کنند. دشمن تا اینجا پیش می آید و ما باید بر حقی که داریم پایداری و پافشاری کنیم تا از میدان خارج نشویم. گاهی برخی از ما ضعیف هستیم و به محض این که افراد طعنه بزنند، عقب نشینی می کنیم؛ در حالی که آن فرد توهین کننده همین عقب نشینی ما را می خواهد.

همراهی با مؤمنان موجب موفقیت دنیوی و اخروی خواهد شد

عضو اتاق تبلیغ خراسان «صبر بر امر به معروف و نهی از منکر» را  سومین عرصه صبر برای مؤمنان از دیدگاه قرآن کریم خواند و گفت: اجرای امر به معروف و نهی از منکر هم از نظر روحی سخت است که باید برای انجامش تفکر صورت پذیرد و هم در نفس انجام تکلیف.

حجت الاسلام اسلامی فر با اشاره به عبارت قرآنی شریف «وَ اصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداه وَ الْعَشِي»، به «صبر در رابطه با مؤمنان» به عنوان چهارمین عرصه صبر برای انسان اشاره و اظهار کرد: این عبارت قرآنی به این معناست که «ای پیامبر! به خودت صبر را بقبولان که باید بر همراهی با مؤمنانی که صبح و شب به یاد خدا هستند و ذکر می گویند، صبر کنی. در این صورت دنیا و آخرت را خواهی داشت. اما اگر از کنار مؤمنان بروی، زخارف دنیا، شهوت، هوسرانی، گناه و ظلمت است؛ پس همراه با مؤمنان باش.

صبر بر مصیبت، تأیید الهی را در پی دارد

وی افزود: «صبر بر مصیبت» هم خیلی مهم است. خداوند در قرآن کریم می فرماید «الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُون» دنیا دنیای سختی هاست و راحتی برای مؤمن فقط در بهشت به وجود می آید.

عضو اتاق تبلیغ خراسان در پایان تأکید کرد: دنیا محل سختی ها و مصیبت هاست و کسی نباید در دنیا به دنبال راحتی مطلق باشد. انسان باید در برابر مصائب دنیا صبر کند که خداوند بر چنین شخصی درود و صلوات می فرستد و درود و صلوات خدا به معنای بخشش گناهان و پاک شدن از معاصی است./820/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات