۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰
کد خبر: ۵۰۱۷۵۵
حجت الاسلام رنجبر مطرح کرد؛

برطرف شدن نیازهای انسان در گرو برطرف کردن نیازهای دیگران

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بین خواسته و نیاز فرق است، گفت: خدا نیازهای انسان را برطرف می کند البته به شرط این که انسان برطرف کننده نیازهای دیگران باشد.
حجت الاسلام رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا رنجبر رییس مجتمع فرهنگی بلال سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه اول سیما پخش  شد، به تبیین فرازهایی از شرح دعای سحر بنبانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) پرداخت.

وی افزود: بسیاری از دعاهای انسان اگر مستجاب نشود به سود او است، بسیاری از اوقات انسان از خداوند متعال چیزهایی را می خواهد که به زیان و ضرر او است، خیلی از خواسته های انسان خواستنی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اکثر خواسته های انسان نیاز او محسوب نمی شود، اظهار داشت: بین خواسته و نیاز فرق است، به عنوان طفلی که تا دوسال شیر خورده و از شیر گرفته می شود شیون و گریه می کند و شیر می خواهد اما غذا نیاز دارد.

وی ادامه داد: یک مادر مهربان و فهمیده هیچگاه به خواسته بچه تن نمی دهد بلکه به نیاز او توجه می کند، خداوند متعال وصف مادر مهربان را دارد، خدا به خواسته های انسان توجهی نمی کند بلکه به نیازهای او توجه دارد.

حجت الاسلام رنجبر با بیان این که یکی از نام های خدا«قاضی الحاجات» به معنای برطرف کننده نیازها است، ابراز داشت: خدا نیازهای انسان را برطرف می کند البته به شرط این که انسان برطرف کننده نیازهای دیگران باشد.

وی عنوان کرد: برطرف کردن نیازهای دیگران این استعداد، زمینه و شرایط را در افراد ایجاد می کند تا خداوند متعال نیز نیازهای انسان را برطرف کند، هرکس از خدا فریاد رسی می خواهد باید این استعداد را از طریق فریاد رس دیگران بودن در خود ایجاد کند.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: انسانی که پشت و پناه دیگران نیست چگونه می خواهد که خدا پشت و پناه او باشد، وقتی انسان گره از کار دیگران باز نمی کند چگونه می خواهند که خداوند متعال گره او را باز کند، خدا گره گشایی خود را در گره گشایی از دیگران قرار داده است.

وی اضافه کرد: اگر انسان گره ای را باز کرد استعداد گره گشایی خداوند را در خود ایجاد کرده است، خود گره گشایی از دیگران زبان می شود و از خدا گره گشایی می کند و خدا هم عنایت می فرماید، حضرت امام می فرماید عدم ظهور فیض، عنایت و لطف خداوند به علت کمی استعداد در دعا کننده است./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات