۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۵۰۱۷۹۵
شرح دعای ابوحمزه ثمالی(۴)

خیر تنها در مال دنیا، ثروت و فرزندان نیست

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: خیر تنها در مال دنیا، ثروت و فرزندان نیست، از دیدگاه ائمه اطهار خیر عبارت از علم، نیکی و خدمت به خلق الله است.
جت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در چهارمین جلسه شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی در جمع طلاب حوزه علمیه مراغه، اظهار داشت: در فرازی از این دعای شریفه امام سجاد(ع) می فرماید «خدایا خیر از کجا به سراغم خواهد آمد، در حالی که خیر جز از سوی تو نیست».

وی خاطرنشان کرد: خیر به معنای هر آن چیزی است که عقل بدان رهمون می‌سازد، هر چند مورد سفارش شریعت نیز قرار گرفته باشد، یعنی اگر آموزه های دینی بر ایثار، عدالت، کمک به نیازمندان و دیگر اعمال حسنه سفارش می کند، عقل نیز بدان تأکید دارد، این همان خیر است.

امام جمعه مراغه با بیان این‌که در آیات قرآن کریم خیر در مسائل مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، افزود: گاه خیر در تقوا و ایمان یاد شده است و در جاهای دیگر یا از روزه‌داری به عنوان خیر و صلاح بشر تعبیر می‌شود، اما مسأله مهم این است که بدانیم تمامی خیرات از سوی پروردگار متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی ادامه داد: اگر خداوند متعال یحیی را به زکریا عطا می کند؛ از آن به عنوان خیر یاد می‌شود، خیری که از جانب حضرت حق بوده است؛ بنابراین همواره باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که تنها از خداوند طلب خیر داشته باشیم و توفیق انجام خیر را مسألت کنیم.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 105 سوره بقره، گفت: خیر تنها در مال دنیا، ثروت و فرزندان نیست؛ از دیدگاه ائمه اطهار(ع) خیر عبارت است از علم، نیکی و خدمت به خلق الله؛ بنابراین اگر از خداوند متعال طلب خیر می کنیم؛ نباید به نیت طلب دنیا باشد، چرا که ثمری برای آخرت انسان نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ماه رمضان فرصتی برای تمرین صبر و عمل به خیر است، گفت: این روزها و شب‌ها لحظات تمرین بندگی و عبودیت است؛ اگر بتوانیم در این ماه ضیافت الهی روح و جان را پالایش دهیم، در دیگر ایام سال نیز در صراط مستقیم خواهیم بود./935/۲۰۳/ب2

ارسال نظرات