۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۵۰۲۰۲۶
لاریجانی:

اقتصاد کشور باید مردمی باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام در نظام اقتصادی حضور ملت را در تولید اصل قرار دادند،اظهار داشت: این اصل همان است که رهبر معظم انقلاب کراراً بر ‌آن تأکید کردند که اقتصاد کشور باید مردمی باشد.
علی لاریجانی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس دهم خرداد 96 با تسلیت سالروز رحلت امام خمینی(ره) گفت: یکی از نعمت‌های بزرگ عصر حاضر برای ملت ما زندگی در زمانه‌ای است که با رهبری استثنایی بزرگ‌مردی همراه شد که جهان را به شگفتی واداشت.

وی ادامه داد: عالمی وارسته و عارفی پاک باخته مجاهدی نستوه که در احیای تفکر اسلامی بی‌نظیر اندیشید و عمل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخلاف جریان متعارف سیاست ورزی زمانه که با قدرت طلبی و سلطه‌گرایی همراه است این آزادمرد دریچه جدیدی بر روی دنیای سیاست گشود که آزادی واقعی انسان‌ها در تحول روحی و اعتلای نفسانی تحقق می‌یابد.

لاریجانی اضافه کرد: لذا در اکثر سخنان ایشان سهم حقیقت توحیدی و توجه به مبدا هستی موج می‌زند به نحوی که در پیام تاریخی ایشان به گورباچف در شرایط جهانی دوقطبی به جای ادبیات متعارف ثقل مطالب خویش را به روشنگری راه نو در مسیر بشریت اختصاص داد تا جهان غفلت زده سیاست را به سوی مبانی نورانی توحید سوق دهد.

وی افزود: بی‌شک مکتبی که امام بنا نهاد از آراستگی خاصی برخوردار است و عجیب نیست که در زمانه خود اذهان سیاستمداران گنجایش درک مفاهیم این مکتب را نداشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امام ریشه انحراف مسلمانان و عقب‌افتادگی آنان را بر عدم توجه به حقیقت قرآن و عترت می‌دانست و فرمود خودخواهان و طاغوتیان قرآن کریم را وسیله‌ای کردند برای حکومت‌های ضدقرآنی، مفسران حقیقی قرآن و آشنایان به حقایق را که سراسر قرآن را از پیامبر دریافت کرده بودند با بهانه‌های مختلف و توطئه‌های از پیش تهیه شده عقب زدند و هر چه این بنای کج به جلو آمد کجی‌ها و انحرافات افزون شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در این بیان نورانی امام مبدأ سوءاستفاده دشمنان اسلام را در عدم توجه به عهدی می‌دانست که ندای پیامبر (ص) در مورد ثقلین فرمود لذا مبدأ هر اصلاحی را توحید کلمه حول ثقلین می‌پنداشت که البته در روایات همه فِرق اسلامی بر آن تأکید شده است.

وی افزود: امام انقلاب اسلامی را پدیده‌ای نو با ماهیت روحانی و اسلامی می‌دانست و فرمود شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب‌ها جداست. هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام و تردیدی نیست که این تحفه الهی و هدیه غیبی بود که از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارت‌زده عنایت شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امام به همین دلیل نکته مهمتری را در وصیت‌نامه خویش به نسل‌های آینده گوشزد می‌فرماید و با صراحت بیان داشته‌اند که بی‌تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی آن است و رمز پیروزی را ملت می‌داند و دو رکن اصلی آن عبارت است از انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و دیگر اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ویژگی روحی انقلاب ما چیزی نیست که از چشم صاحبنظران غربی پنهان بوده باشد به طوری که فوکو (فیلسوف معاصر) در اوایل انقلاب که از ایران بازدید داشت اعلام کرد انقلاب ایران متفاوت از سایر انقلاب‌هاست و بر مبنای حرکتی روحی استوار است.

وی افزود: امام تداوم حرکت انقلاب را بر میزان پایبندی به علت ماحدثه آن که گرایش معنوی اسلام است منوط کرده‌اند باید به این نکته نیز توجه داشت که امام شاخصه اسلامیت را همان اسلام جواهری فقهای اعزام می‌دانست نه گرایش‌هایی که از مبدأ اصلی اسلام برداشت‌های نارس دارند و به همین جهت به ملت توجه می‌دادند که هیچ گاه از مشی مرجعیت و روحانیت اصیل جدا نشوید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از جانب دیگر امام که به واقع احیاگر تفکر اصیل اسلامی در عصر حاضر است به روحانیون نیز توصیه می‌کردند که قدر نظام جمهوری اسلامی را بدانند و حامی آن باشند و فرمودند به طایفه‌ای از روحانیون که با انگیزه‌های مختلف با جمهوری اسلامی و نهادهای آن مخالفت می‌کنند نصیحت متواضعانه برادرانه می‌کنند که آقایان محترم تحت تأثیر شایعه‌سازی‌ها قرار نگیرند و برای خدا و حفظ اسلام این جمهوری را تقویت کنند و باید بدانند که اگر این جمهوری اسلامی شکست بخورد به جای آن یک رژیم اسلامی دلخواه بقیه‌الله‌الاعظم روحی فداه یا مطیع امر شما آقایان محقق نخواهد شد بلکه یک رژیم دلخواه یکی از دو قطب قدرت به حکومت می‌رسد و محرومان جهان مأیوس می‌شوند و اسلام برای همیشه منزوی خواهد شد و شماها روزی از کردار خود پشیمان می‌شوید که کار گذشته و دیگر پشیمانی سودی ندارد و شما آقایان اگر توقع دارید که در یک شب همه امور بر طبق اسلام و احکام خداوند تبارک و تعالی متحول شود یک اشتباه است و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزه‌ای رخ نداده است و نخواهد داد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که امام برای مجریان و سیاست‌گذاران بر آن تأکید فرمودند فوق‌العاده با اهمیت است که تحولات جامعه امری تدریجی است و متناسب با شرایط و استعدادها باید مسیر تکاملی را طی کرد و اقدامات شتاب‌زده در شرایطی که آمادگی اجتماعی فراهم نباشد عملی انقلابی تلقی نمی‌شود.

وی افزود: نکته دیگر اعتقاد راسخ امام به جمهوریت و اراده ملت است که از قبل از پیروزی انقلاب این تفکر امام نقطه ممتاز اندیشه ایشان بوده است و امام در وصیت‌نامه خویش با بیانی عجیب این نکته را عیان کردند و گفتند که «من به جرأت مدعی هستم که ملت ایران در توده‌های میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عصر رسول‌الله (ص) و ملت کوفه و عراق در عهد امیر‌المؤمنین (ع) و حسین‌ابن علی هستند».

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مکتب امام راه متفاوتی از سکولاریسم را نشان می‌دهد و ایشان تفکر سکولار را توطئه مهم در قرن اخیر می‌داند که قصد اصلی آن مأیوس ساختن ملت‌ها به خصوص ملت فداکار ایران از اسلام است و می‌فرماید قرآن کریم و سنت رسو‌‌ل‌الله آنقدر که در حکومت و سیاست احکام دارند در سایر چیزها ندارند بلکه بسیاری از احکام عبادی اسلامی عبادی - سیاسی است که غفلت از آنها این مصیبت‌ها را به بار آورده است.

لاریجانی، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در وصیت خود عنوان کردند که پیامبر اسلام (ص) تشکیل حکومت داد مثل سایر حکومت‌های جهان لاکن با انگیزه بسط عدالت اجتماعی، خلفای اول اسلام نیز حکومت‌های وسیعی داشتند و حکومت علی‌ابن‌ابیطالب نیز با همان انگیزه به طور وسیع‌تر و گسترده‌تر از واضحات تاریخ است. اینجانب در این وصیت‌نامه با اشاره می‌گذرم ولی امید آن دارم که نویسندگان و جامعه‌شناسان و تاریخ‌نویسان مسلمان تلاش کنند که مسلمانان را از این اشتباه بیرون آورند. آنچه گفته شد و می‌شود که انبیا (ع) به معنویت کار دارند و حکومت و سررشته‌داری دنیا مطرود است و انبیا و اولیا و بزرگان از آن احتراز می‌کردند و ما نیز باید چنین کنیم اشتباه تأسف‌آوری است.

وی افزود: امام همچنین در این وصیت‌نامه خود می‌فرمایند این که تلاش شود حکومت بر حق به نفع مستضعفان ایجاد شود از بزرگترین واجبات و اقامه آن از والاترین عبادات است. باید ملت هوشیار باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امام در نظام اقتصادی حضور ملت را در تولید اصل قرار دادند و همان معنایی که رهبر معظم انقلاب کراراً بر ‌آن تأکید کردند که اقتصاد کشور باید مردمی باشد. ایشان می‌فرمایند اسلام نه با سرمایه‌داری ظالمانه و بی‌حساب و محروم‌کننده توده‌های تحت ستم و مظلوم موافق است بلکه آن را به طور جد در کتاب و سنت محکومت می‌کند و مخالف عدالت اجتماعی می‌داند و نه رژیمی مانند رژیم کمونیسم و مارکسیست لنینیسم است که با مالکیت فردی مخالف و قائل به اشتراک باشد. اسلام یک رژیم معتدل با شناخت مالکیت و احترام آن به نحو محدود در پیدا شدن مالکیت و مصرف که اگر به حق به آن عمل شود چرخ‌های اقتصاد سالم به راه می‌‌افتد و عدالت اجتماعی که لازمه یک رژیم سالم است تحقق می‌یابد.

لاریجانی، خاطرنشان کرد: ایشان همچنین در وصیت خود می‌فرمایند وصیت من به مجلس و شورای نگهبان و دولت و رئیس جمهور و شورای عالی قضایی آن است که در مقابل احکام خداوند متعال خاضع بوده و تحت تأثیر تبلیغات بی‌محتوای قطب ظالم چپاولگر سرمایه‌داری و قطب ملحد اشتراکی و کمونیستی واقع نشوند. به مالکیت و سرمایه‌های مشروع با حدود اسلامی احترام بگذارند و به ملت اطمینان دهند تا سرمایه‌ها و فعالیت‌های سازنده به کار افتد و دولت و کشور را به خودکفایی و صنایع سبک و سنگین برساند و به ثروتمندان و پولداران مشروع وصیت می‌کنم که ثروت‌های عادلانه خود را به کار اندازند و به فعالیت سازنده در مزارع و روستاها و کارخانه‌ها برخیزند که این خود عبادتی ارزشمند است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در این سال‌ها تأکید داشتند که تولیدگری نوعی مجاهدت محسوب می‌شود قبول کنیم که هنوز وضع موجود ما با این نگاه  عمیق فاصله زیاد دارد. بسترهای سرمایه‌گذاری با سنگلاخ امور دیوانی مواجه است که رغبت به سرمایه‌گذاری را کاهش داده است.

لاریجانی در پایان گفت: از خداوند متعال می‌خواهیم که روح بلند آن رادمرد بزرگ را با اولیای خود محشور سازد و در سالروز رحلت آن عارف بزرگ بیداری بیشتر را نصیب همگان کند./۸۵۶/ ۱۰۱/ص

منبع: فارس

ارسال نظرات