۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۵۰۲۶۷۰
برگزیده همایش کتاب سال حوزه:

پژوهش های حوزه باید ناظر به نیازهای حاکمیتی باشد

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به ضعف ها و کمبودهای پژوهش های حوزوی گفت که پژوهش های حوزه باید ناظر به نیازهای حاکمیتی باشد.
حسین بستان

حجت الاسلام حسین بستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به کمبود فعالیت های علمی گسترده در حوزه نظریات اسلامی جامعه شناسی جنسیت اظهارداشت: با توجه به مسائل پیرامون تحول در علوم انسانی اسلامی و کمبودهایی که در این زمینه احساس می شد بنده روی به تألیف کتابی با عنوان جامعه شناسی جنسیت با رویکردی اسلامی آوردم که در همجدهمین همایش کتاب سال حوزه عنوان شایسته تقدیر را به دست آورد.

استادیار و مدیر گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: در حقیقت ما متونی داریم که در آنها مباحث جنسیتی بیشتر با نگاه غربی و فمینیستی مطرح شده و یا آثاری داریم که ترجمه متون غربی است که عمدتا با فرهنگ اسلامی ما همخوانی ندارد.

وی عنوان کرد: این اثر در چارچوب نظریه دینی به تحلیل مسائل جنسیتی پرداخته است که خود شاخه های زیادی از جمله آموزش، اقتصاد، اشتغال، حقوق، خانواده و ازدواج را بویژه در مورد زنان به بحث و بررسی کشانده است و ما همچنین در این کتاب به دنبال بررسی عوامل تفاوت های زن و مرد در جامعه و همچنین کاکردهای مثبت و منفی این دو در جامعه هستیم.

حجت الاسلام بستان با تأکید بر اینکه متون جامعه‌ شناسی جنسیت از کاستی‌های همچون ابتـنای تبیین‌ها و تفسیرها بر نظریه‌های یک‌جانبه نگر و قوم‌مدارانه غربی رنج می برند، ابراز داشت: برخی از متون فارسی آن از مشکلاتی مانند ترجمه‌محوری، غیربومی بودن و غیرانتقادی بودن نیز رنج می‌برند؛ توجه به این کاستی‌ها و ضرورت رفع آنها بویژه در مورد منابع درسی و کمک‌درسی مورد استفاده در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، انگيزه اولیه تدوين این كتاب بوده است.

وی افزود: جامعه‌شناسی با رویکرد اسلامی در الگوی مفروض این کتاب، داعیه برخورداری از ویژگی منحصر به‌ فردی از نظر فنون تحقیق تجربی ندارد؛ اما از حیث مبانی هستی‌ شناختی، معرفت‌ شناختی و ارزشی و نيز از حیث تبيين‌های نظری، از رویکردهای موجود جامعه‌شناسی تمایز پیدا می کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم ارتقای سطح فعالیت های پژوهشی در حوزه تأکید کرد: ما باید از یک جانبه نگری و رویکرد واحد در فعالیت های پژوهشی بپرهیزیم به این معنا که باید برای حل مسائل مختلف در حوزه علوم انسانی به سمت نگاه های مختلف رفته و بارویکردهای دیگر نیز تعامل داشته باشیم.

وی افزود: به عنوان مثال برای بررسی برخی مسائل در حوزه علوم اجتماعی برخی فقط همان نگاه سنتی استفاده از آیات و روایات را مبنای کار خود قرار می دهند و برخی نیز تنها به تحلیل رویکردهای غربی در این عرصه می پردازند درحالی که ما اگر بخواهیم زمینه زایش و تولید علم را فراهم کنیم باید تمام نظریه های مختلف در آن علم را دیده باشیم.

حجت الاسلام بستان در پایان با بیان اینکه پژوهش های حوزه باید ناظر به نیازهای حاکمیتی باشد، خاطرنشان ساخت: رابطه نهادهای تحقیقی با نهادهای حاکمیتی باید تقویت شود به این معنا که در امر پژوهش بنا بر این باشد که مشتری این تحقیق مشخص باشد و کارایی داشته باشد و یا از سوی نهادهای حاکمیتی کشور تقاضایی صورت بگیرد که این کار در پربارتر شدن آثار علمی و پژوهشی نیز اثر زیادی خواهد داشت./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات