۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۵۰۲۸۲۴

نگاهی به کتاب بسیار خواندنی «آمریکا از دیدگاه امام خمینی (ره)» + دانلود

این کتاب در چهارده فصل با توجه به موضوعات گوناگون بازشناسی شده در سخنان امام خمینی (ره) سامان یافته است.
امام دانلود فایل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا بازار کتاب قائمیه، کتاب «آمریکا از دیدگاه امام خمینی (ره)» را که  پژوهشکده تحقیقات اسلامی  آن را تهیه کرده، منتشر ساخته است.

در مقدمه این کتاب درباره آن چنین آمده است:

دشمن شناسی و استکبارستیزی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده فرهنگ و تمدن در حیات اجتماعی انسانهاست، جاودانگی و استمرار این اندیشه بیش از هر چیز مرهون تلاش رادمردان و فرزانگاهی است که با همت والای خویش حوامع بشری را به قسط، عدالت، آزادی، سعادت و جاودانگی فرا خوانده اند.

حضرت امام قدس سره الشریف که مبارزات اسلامی خود را علیه رژیم ستمشاهی آغاز کرده بود، رسمارویارویی خود را علی رغم تهدیدات گوناگون علیه آمریکا شروع نمود و در مدت بیش از 30 سال مبارزه علیه کفر و استکبار جهانی با ژزف اندیشی، بینش عمیق و بصیرت کافی در برابر هر گونه توطئه و دسیسه آمریکا و ایادی آن قد برافراشت و مسلمانان و مستضعفان جهان رابا فریاد بیدار باش به هوشیاری دعوت کرد.

امام با حفظ اصول و اندیشه ناب اسلامی نه شرقی و نه غربی ضمن انتقاد و حمله به سیاستهای مزورانه شوروی سابق به این نکته ظریف و دقیق و قوف کامل داشت که اکثر توطئه های منطقه ای و جهانی علیه مستضعفان و مسلمانان جهان توسط آمریکا سازماندهی می شود.

 

این کتاب در چهارده فصل با توجه به موضوعات گوناگون سامان یافته است و ما در فصل اول با عنوان کلیات با سخنان امام(ره) درباره موضوعات روحیه استکباری، سلطه وحشیانه، استثمار جهان سوم، جنایت، پیشرفت حیوانی، منطق و معیار آمریکا، قدرت پوشالی، عنایت الهی به ملت ایران و واژه نامه دولتمردان آمریکا آشنا می شویم. ضمنا در صفحه پنج این کتاب زیر عنوان سلطه وحشیانه از امام(ره) چنین نقل شده است:

دیروز ممالک اسلامی به چنگال انگلیس و عمال آن مبتلا بودند؛ امروز به چنگال آمریکا و عمال آن. آمریکاست که از اسرائیل و هواداران آن پشتیبانی می کند، آمریکاست که به اسرائیل قدرت می دهد که اعراب مسلم آواره اند . . . آمریکاست که اسلام و قرآن مجید را به حال خود مضر می داند و می خواهد آنها را از جلوی خود بردارد، آمریکاست که روحانیون را خار راه استعمار می داند و باید آنها را به حبس و زجر و اهانت بکشد. . . .

فصل دوم، ملت آمریکا نام دارد که در آن به تفاوت ملت آمریکا با دولت آمریکا، افکار عمومی ملت آمریکا، خیانت های دولت آمریکا به ملت آمریکا و پیام به ملت آمریکا پرداخته شده است.

 خواننده در فصل سوم با عنوان آمریکا و رژیم پهلوی؛ با گستردگی ابعاد دخالتهای آمریکا، تحمیل رژیم پهلوی، مجرم اصلی، ایجاد وابستگی، انقلاب آمریکایی، قانون اساسی آمریکایی، اصلاحات آمریکایی، تعیین نمایندگان مجلس، کاپیتولاسیون، تبعید رهبر انقلاب، غارتگری، ایجاد پایگاه نظامی، تشکیل ژاندارم منطقه، کشتار مخالفان و مبارزان، پشتیبانی از جنایات شاه، رواج فرهنگ استعماری و اثرات زیانبار فرهنگ آمریکایی  آشنا می شود و در زیر عنوان پایانی، مطلب زیر را می خواند:

اشخاصی که در اطراف این پدر و پسر بودند، اینها از همان تحصیلکرده هایی بودند که در اروپا و آمریکا تحصیل کرده بودند لکن فقط آموزش بود، پرورش اسلامی، پرورش انسانی نداشتند و لهذا آن ضرری که به کشور ما از ناحیه دانشمندان این کشور وارد شده است، آن ضرر از ناحیه دیگران وارد نشده است، حتی ساواکی هم متل آنها به ما ضرر نزده است. آنها افکار راضایع کردند؛ آنها جوانهای ما را فاسد کردند.

در فصل چهارم نیز در زیر عنوان آمریکا و سازمان های بین المللی می توان از موضوعات معیار حقوق بشر در آمریکا، اغفال ملتهای جهان، توجیه جنایات، خدمت به ابرقدرتها، بازیچه ساسی، موضعگیری چندگانه، جعل سند علیه انقلاب اسلامی، و جعل اسناد علیه انقلاب اسلامی بیشتر آگاه شد. در این فصل از امام(ره) درباره معیار حقوق بشر در آمریکا چنین نقل شده است:

آیا کارتر واقعا مدافع حقوق بشر است یا این شعاری است که برای انتخاب شدن برای رئیس جمهوری آمریکا مطرح کرده است؟ و یا شعاری است علیه چند زندانی شوروی؟ آیا او مدافع حقوق بشر است؟ حال آنکه در ایران، شاه دست نشانده خائن او حمام خون به راه انداخته است و او شاه را بشتیبانی می کند؛ ... آیا وقت آن نرسیده است تا کارتر دست از حمایت شاه بکشد و بیش از این دستش را به خون مردم بیگناه و بی پناه ایران آلوده نکند؟

در فصل پنجم با عنوان آمریکا و جهان اسلام نیز مطالبی با  عناوین شناسایی منابع، سیطره سیایس اقتصادی، اغفال و حفظ برتری، کودتا و تهاجم فرهنگی، غارت منابع، ایجاد قرنطینه سیاسی، فریب ملت های جهان سوم، و آزمایشگاه طبی به چشم می خورد و امام(ره) درباره سیطره سیاسی اقتصادی آمریکا نیز چنین هشدار می دهد:

آمریکا می خواهد که همه کشورها را زیر نفوذ خود داشته باشد، ولی ما چنین تصوری را نمی توانیم بپذیریم و ملّت از آن خسته شده است. ملّت های دیگر نیز با پیروی از ملّت ما خود را از دست اندازی استثمار رهائی خواهند داد.

 

در فصل ششم زیر عنوان آمریکا و خاورمیانه مباحث علت حضور آمریکا در منطقه، شیوه های حضور در منطقه، سیاست های آمریکا در خاورمیانه، مشکل اساسی برخی از دولت های منطقه، نصیحت به دولت های منطقه و هشدار به دولت های منطقه مطرح شده است. مطلب زیر یکی از هشدارهای امام(ره) به دولتهای منطقه است:

این جانب به شما دولت های منطقه هشدار می دهم که بامشورت با عقلاو تفکر در آینده خود بدون توجه به وعده های آمریکا و دوستانش که میخواهند شما را گرفتار کنند و با تخیلات نابجا همچون صدام عفلقی شما را به دام می اندازند تا خود را در منطقه هر چه بیشتر حاضر کنند و سرنوشت منطقه را به دست گیرند، خود را از این مهلکه کنار گیرید و مطمئن باشید که دولتی چون دولت ایران که متعهد به اسلام است و از فرامین الهی تخطی نمی کند، اگر دست برادری او را فشار دهید، هرگز ضرر نمی بینید و چه بهتر که دولت های منطقه تمام نیروی خود را برای محو اسرائیل از جغرافیا تجهیز کنند.

عنوان فصل هفتم، عوامل آمریکا است که در آن مطالبی از امام (ره) زیر عناوین ضرورت شناخت عوامل آمریکا، فعالیت های سیاسی نظامی عوامل، کمونیست های آمریکایی، فعالیت های کمونیست های آمریکایی، جنگ روانی عوامل آمریکا، فعالیت های عوامل آمریکا در منطقه و هشدار به مسئولان نظام اسلامی نقل شده است. در این بخش  درباره فعالیت های عوامل آمریکا در منطقه از امام(ره) اینگونه آمده است:

اگر چنانچه اختلافی بین ملّت ایران با ملّت های دیگر بیفتد، اختلافی ما بین برادرهای اهل سنت ما با برادرهای اهل تشیع ما واقع بشود، این، به ضرر همه مان هست ، به ضرر همه مسلمین هست و آنهائی که می خواهند ایجاد تفرقه بکنند، اینها نه اهل سنت هستند و نه اهل تشیع هستند؛ آنها کسانی هستند ... که می خواهند دشمن های اسلام را بر مسلمین غالب کنند؛ آنها طرفدار آمریکا هستند .

فصل هشتم، فصل طرفداران آمریکا با موضوعات تفکر طرفداران آمریکا، فعالیت های طرفداران آمریکا، آرزوی طرفداران آمریکا، اقدامات طرفداران آمریکا، رسوایی در برابر ملت، وحشت از صدور انقلاب، روشنفکران منافق، نصیحت به طرفداران آمریکا، و هشدار به طرفداران آمریکا سامان یافته است و امام(ره) در نصیحت به طرفداران آمریکا می گوید:

ایران که دولتش و ملتش همه با هم هستند، فقط یک چند نفر انگشت شمارند که تبع آمریکا هستند؛ نمیفهمند که خودشان چه میگویند؛ یک چند نفر معدودی هستند که اینها برخلاف هستند و من عقیده ام هست که اینها هم بیایند و با مردم بشوند و خیال نکنند که حالا سابق است و آمریکا هر کاری دلش بخواهد بکند که شما بترسید از آمریکا .

فصل نهم، آمریکا و جنگ تحمیلی نامیده که در آن به دو موضوع مهم علت حمله به ایران و نیرنگ برای انحراف در عملیات دفاع مقدس پرداخته شده و از امام(ره) درباره علت حمله به ایران و قطع رابطه با آمریکا چنین نقل شده است:

ای کشورهای بی طرف! شما را به شهادت می طلبیم که آمریکا قصد نابودی ما را دارد، کمی به خود آئید و به ما در هدفمان کمک کنید، ما به شرق و غرب و به شوروی و آمریکا پشت کرده ایم تا خود، کشور خود را اداره کنیم، آیا حق است تا اینچنین مورد هجوم شرق و غرب واقع شویم؟ با اوضاع فعلی جهان این یک استثنای تاریخی است که با مرگ و شهادت و شکست ما مطمئنا هدف ما شکست نمی خورد.

در فصل دهم، مطالب مربوط به نظام اسلامی و رابطه با آمریکا و بیان موضوعات استقبال از قطع رابطه، عدم شرافت انسانی دولت آمریکا، ظلم و غارتگری، قطع چپاولگری، رهایی از دام آمریکا، محکومیت مذاکره، آشتی ناپذیری با دولتمردان آمریکا، زیان رابطه(سلطه مجدد)، نتیجه سازش(دفن اسلام)، و مزایای قطع رابطه(شکوفایی استعدادها) آمده است. در این فصل در زیر عنوان مزایای قطع رابطه (شکوفایی استعدادها) چنین آمده است:

با آغوش باز این انزوا رامی پذیریم؛ تا انزوا نباشد افکار شما به راه نمی افتد .مغزهای شما از مغز آمریکایی کوچکتر نیست. ... اگر مغزهای ما عمل می کرد، حالا وضع کشور ما غیر از این بود، لکن نگذاشتند مغزهای ما عمل بکند. همه چیز را آوردند، اموال زیرزمینی ما را دادند و همه چیز را آوردند، فراهم کردند که مبادا شما به فکر این بیفتید یک صنعتی ایجاد کنید. تا ارتباطتان را از دنیا قطع نکنید؛ این ارتباطی که شما را به انزوای حقیقی می کشد، نمی توانید خودتان اهل صنعیت بشوید و ... نمی توانید مستقل باشید و نمی توانید آزاد باشید. این انزوا از نعمت های بزرگ خداست.

شرایط ایجاد مناسبات بین نظام اسلامی و آمریکا در فصل یازدهم با موضوعات شرایط دوران شکل گیری انقلاب، شرایط بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شرایط داخلی نظام اسلامی توضیح داده شده است.

در این بخش نیز مطلب زیر عنوان درباره شرایط داخلی نظام اسلامی، با موضوع فرعی استقلال همه جانبه جمهوری اسلامی از امام(ره) چنین نقل شده است:

من بارها گفته ام و هم اکنون اعلام می‌کنم که ایران باید تا قطع تمام وابستگی های سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی خود از آمریکا به مبارزات قاطع خود علیه این جهانخوار بی رحم ادامه دهد.

 در فصل دوازدهم با عنوان موضع گیری های حضرت امام، خواننده با توجه به سخنان امام(ره) بادخالت های آمریکا، کاپیتولاسیون، پشتیبانان رژیم پهلوی، تصرف لانه جاسوسی، حمله نظامی به طبس، تقاضای مذاکره، مذاکره، تهدیدات نظامی آمریکا، فعالیت های عوامل آمریکا، حضور نیروهای نظامی در خلیج فارس، تنگه هرمز، تلاش های داخلی برای سازش، تلاش های منطقه ای برای ایجاد رابطه و تحرک و توطئه جهانی آمریکا بیشتر آشنا می شود. در این فصل درباره تسلیم ناپذیری از  امام(ره) چنین نقل شده است:

معنا ندارد که دولت های اسلامی همه کوشش کنند به اینکه ایران هم باید مثل خود ما باشد و مربوط به آمریکا باشد. این کوشش ها بی فایده است و ایران دستش را پیش آمریکا ان شاء الله تا ابد دراز نمی کند، ولو اینکه فانی بشود.

فصل سیزدهم، فصل آشنایی با سیاست های آمریکا در مبارزه با انقلاب اسلامی است و توطئه های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، توطئه های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مطالعات روانشناسی و جامعه شناسی در ایران، توطئه های عمیق و پیچیده آمریکا، شیوه های تبلیغی امریکا، طرح ها و توطئه های منطقه ای آمریکا، عکس العمل های ملت ها در برابر توطئه های آمریکا، اسلام آمریکایی و شکست سیاسی آمریکا از موضوعاتی است که در این فصل به آها /رداخته شده است. امام(ره) درباره شیوه های تبلیغی آمریکا و  تبلیغات سوء می فرماید:

دشمن حمله نظامی نمیکند؛ زیرا می داند از حمله نظامی کاری ساخته نیست. آنها می خواستند از داخل خود ما ضربه ای بزنند ولی دیدند نشد و نمیتوانند، با این وجود دست از تبلیغات برنداشتند، می خواهند به وسیله تبلیغات سوء اتحاد ما را از بین ببرند.

 

فصل چهاردهم، فصل نتیجه گیری از مطالب این کتاب است که استراژی مبارزه با آمریکا نامیده شده است و خواننده در این فصل با راه حل هایی چون بهره گیری از عوامل معنوی، راهبردهای سیاسی و اجتماعی، راهبردهای علمی و فرهنگی، راهبردهای اقتصادی، راهبردهای دفاعی، سیاست خارجی نظام اسلامی، ارائه سیاست های راهبردی به دولت های منطقه، ارئه دستور العمل به ملت هابی منطقه، ارائه راهبرد به روحانیت مسیحیت، ارائه سیاست های راهبردی به جهان سوم و پاسخ امام به مخالفین مبارزه به آمریکا بیشتر آشنا می شود..

برخی راهبردهای نقل شده از امام(ره) در این بخش:

راهبردهای علمی و فرهنگی(تقویت بنیه علمی و فقهی حوزه ها):

من خوف این را دارم که به واسطه بعضی تبلیغات حوزه های علمی از آن کار اساسی که حفظ فقاهت است، سستی بکنند و کم کم فقه منسی بشود و در دراز مدت اینها نتیجه بگیرند. شما این را خیال نکنید که آنها خیلی دستپاچه اند که همین دو سه روز این کارها را انجام بدهند، ... اگر نتوانستند،  نقشه می کشند که در پنجاه سال دیگری کار خودشان را انجام بدهند.

راهبردهای اقتصادی:

 احتیاج به دشمن دردناک است، ... این امر دردناکی است که باید ملّت ما این امر را طوری کنند که انشاء الله خودکفا شویم.

سیاست خارجی نظام اسلامی:

ما تمام معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی ای که تا به حال به واسطه آن تمام مسایل جهان سنجیده می شده است را شکسته ایم.  ما خود چهارچوب جدیدی ساخته ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته ایم، از هر عادلی دفاع میکنیم و بر هر ظالمی می تازیم ، حال شما اسمش را هر چه می خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت، امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمان ها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایه نفوذ سرمایه داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هر کسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند.

ارائه سیاستهای راهبردی به دولتهای منطقه:

بالاخره مسلمین باید فکر بکنند، این مسلمان ها و این اعراب که تقریبا اکثر بسیاری از مسلمین را تشکیل می دهند و گرفتار دست اینها هستند، اینها فکر بکنند که نباید اینطور خودشان را دست آنها بدهند... چرا باید آنها بیایند و مردم را آنطور اذیت بدهند به اسم اینکه ما می خواهیم اصلاح بکنیم؟

پاسخ امام به مخالفین مبارزه با آمریکا:

نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم، این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کی و تا کجا ما را تحمل می کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند. به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت ها و ارزش های معنوی و الهی مان نمی شناسند، به گفته قرآن کریم هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمی دارند مگر اینکه شما را از دین تان برگردانند.

 گفتنی است، نشر  زمزم هدایت چاپ این کتاب را در 1384 در 334 صفحه با قیمت 13000ریال منتشر کرده است و علاقه مندان می توانند متن آن را از فایل ضمیمه دریافت کنند./ 925/پ 200/ش  

 

 

 

ارسال نظرات