۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۵۰۳۲۶۰
برگزیده همایش کتاب سال حوزه خبرداد؛

تألیف اثری نو در حوزه اخلاق و عرفان اسلامی

برگزیده همایش کتاب سال حوزه از تألیف اثری نو در حوزه اخلاق و عرفان اسلامی با بررسی آراء علامه طباطبایی و اندیشمندان غربی خبرداد.
اخلاق و عرفان

رحیم دهقانی سیمکانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه برخی نظریات مهم در حوزه اخلاق و عرفان اسلامی هنوز تبیین نشده است از تألیف اثری نو در این حوزه خبرداد و اظهار داشت: این جانب در مقطع دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب رساله خود را با عنوان «بررسی و نقد نظریه اخلاقی قانون طبیعی بر مبنای آرای علامه طباطبایی و جان فینیس» نوشتم که اتفاقا در همایش کتاب سال حوزه نیز رتبه شایسته تقدیر را به دست آورد.

برگزیده همایش کتاب سال حوزه افزود: در این اثر دیدگاه های موجود غربی و از جمله دیدگاه جان فینیس که یکی از دانشمندان معاصر در حوزه فلسفه حقوق است مورد بحث و بررسی قرار داده ام، چراکه بنده به دنبال ارائه نظریه ای درست در حوزه اخلاق و عرفان با رویکرد اسلامی بودم و از همین رو مجبور بودم مبانی و عناصر و البته سیر تاریخی این بحث را نیز به صورت کامل بحث کنم.

وی با بیان اینکه رویکرد اصلی این پژوهش بررسی دیدگاه علامه طباطبایی است، خاطرنشان کرد: در پایان این پژوهش یک نوع مقایسه و بررسی بین دیدگاه ایشان و برخی اندیشمندان غربی انجام داده ام و در نهایت به این نتیجه رسیده ام که نظریه علامه موجه تر است و مبانی و عناصر محکم تری دارد.

پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: علامه، برخلاف فینیس، به لحاظ وجودشناختی، با اشکالاتی همانند محدود بودن لیست خیرات پایه بیگانه انگاشتن خیرات پایه و اولویت نداشتن برخی بر برخی دیگر مواجه نیست؛ همچنین به لحاظ معرفت شناختی، با ابهامات محدوده شناخت و فرایند شناختِ رضایت الهی درگیر نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عدم نیاز سنجی درست را یکی از آسیب های جدی پژوهش های حوزوی دانست و تصریح کرد: متأسفانه بیشتر طرح های پژوهش بر مبنای نیازهای جامعه ساماندهی نمی شود در حالی که نیاز به صورت کارشناسی شده یک سری از موضوعات مورد نیاز جامعه در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد و از آنها کارهای پژوهشی عمیق خواسته شود.

دهقانی سیمکانی تأکید کرد: امروز بیشتر پژوهشگاه های حوزوی به صورت مستقل خودشان نیاز سنجی  می کنند و سیستم نظام مندی وجود ندارد و به همین جهت در موضوعات علوم انسانی اسلامی پژوهش های تکراری زیادی دیده می شود و اشکالات فراوانی دارد./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات