۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۵۰۳۲۹۲
حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مطرح کرد؛

تفاوت فطریه، فدیه و کفاره

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت های فطریه، فدیه و کفاره گفت: معادل فطریه می توان پول پرداخت کرد، اما برای کفاره و فدیه باید مواد غذایی به فقیر پرداخت شود.
حجت الاسلام حسین وحید پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین وحید پور، امروز در آیین بیان احکام شرعی که در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه فطریه، فدیه و کفاره سه اصطلاحی است که در مورد روزه به کار می رود، گفت:  هر سه این اصطلاحات اشاره به مباحث مالی مرتبط با روزه دارد.

وی افزود: منظور از فطریه که همان زکات فطریه است و در روز عید فطر پرداخت می شود و می توان سه کیلو مواد غذایی مانند برنج یا گندم پرداخت کرد و یا معادل آن را پول به فقیر داد البته باید دقت کرد که اگر پول نپردازیم سایر اجناس به غیر از برنج و گندم را نمی توانیم به عنوان فطریه به فقیر پرداخت کنیم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: کفاره با فطریه تفاوت داشته و نمی توان معادل آن را پول پرداخت کرد و باید دقت کرد که کفاره دو نوع است یا کفاره روزه خواری عمدی است که سنگین بوده یا کفاره سبک است.

حجت الاسلام والمسلمین وحید پور با اشاره به اینکه اگر فردی به عمد روزه خواری کند یا باید 60 روز را روزه بیگرد و یا باید برای یک روز 60 فقر را سیر کند، گفت: اگر فرد بخواهد به 60 فقیر غذای پخته بدهد وزن آن مهم نیست فقط باید در حدی باشد که یک انسان معمولی سیر می شود ولی اگر بخواهد مواد خام بدهد باید بنابر فتوای مشهور 750 مواد غذایی برای هر نفر بدهد که در مجموع 45 کیلو مواد خام می شود؛ البته لازم است که فتوای بعضی از فقها در زمینه وزن مواد غذایی خام متفاوت بوده و بیان می کنندکه باید 900 گرم مواد غذایی خام به فقیر داده شود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: فدیه 750 گرم مواد غذایی خام است و به جای فدیه نمی توان پول یا معادل آن را پرداخت کرد.

حجت الاسلام والمسلیمن وحید پور یادآورشد: این دیون، دیون مالی واجب بوده و بر ذمه انسان است و انسان باید آنها را پرداخت کند ولی اگر آن ها را پرداخت نکند تا آخر عمر این مطالبات مالی مرتبط با روزه بر ذمه او باقی می ماند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات