۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۵۰۳۳۲۸

کتاب صدها پرسش از وهابیت منتشر شد

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب صدها پرسش از وهابیت را به قلم محمدعلی حسین زاده منتشر کرد.
 صدها پرسش از وهابیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب صدها پرسش از وهابیت تألیف محمدعلی حسین زاده را با تدوین پژوهشکده حج و زیارت منتشر و روانه بازار نشر کرد.

این اثر در 10 فصل با عنوان های تعظیم رسول خدا صلی الله علیه و آله، تقیه، توسل، تبرک، زیارت قبور، ذبح برای غیر خدا، قسم به غیر خدا، یزید بن معاویه، قیام حسین بن علی علیه السلام و عزاداری برای امام حسین علیه السلام تنظیم شده است.

نویسنده در فصل نخست اثر به بیان دیدگاه وهابیان درباره تعظیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می پردازد و مخاطب را با تناقضات رفتاری آنان و دلایل اصلی مخالفت وهابیت با تعظیم آثار پیامبر آشنا می کند.

تقیه در آیات و روایات، تقیه از دیدگاه علمای اهل سنت، سرزنش نشدن اهل تقیه از سوی پیامبر خدا، تقیه حضرت ابراهیم و حضرت یوسف، تقیه کردن پیامبر خدا، کتمان عقیده از سوی مسلمانان صدر اسلام و مأمون و عمل به تقیه برخی از مطالب فصل دوم این اثر است.

منع توسل به پیامبر خدا پس از رحلت ایشان، توسل مشروع و توسل ممنوع، توسل جستن به خدا به وسیله حرمت کسی، حرمت کعبه، توسل به خداوند به وسیله قسم دادن خدا به شخص، توسل به اموات، توسل شافعی، توسل صحابی به پیامبر از جمله مطالب فصل سوم به شمار می رود.

در فصل چهارم بحث تبرک مطرح می شود که انتساب برکت به خدا یا اشخاص، برکت داشتن برخی اشخاص به ویژه پیامبر و اهل بیت، القای شرک به یکتاپرستان، قداست سرزمین طوی، تبرک به حجرالاسود و رابطه تبرک و غلو از مطالب این فصل است.

زیارت قبور و برنامه های معنوی عنوان فصل پنجم اثر است که دیدگاه وهابیت درباره سفر زیارتی، دیدگاه علمای اسلام درباره زیارت و سفر زیارتی، دلایل مشروعیت زیارت و سفر برای زیارت و سفر برای نماز جماعت از مطالب مهمی است که در این اثر بررسی می شود.

فصل ششم با عنوان ذبح برای غیر خدا به بررسی موضوعاتی همچون ذبح در پای میهمان، موارد استثنای ذبح برای غیر خدا، چرایی شرک اکبر بودن ذبح برای غیر خدا، ذبح در سیره پیامبران، ذبح مسلمانان برای رسول خدا، مانع نشدن عمر از قربانی و استحباب عقیقه می پردازد.

نویسنده در فصل هفتم موضوع قسم به غیر خدا را در عنوان های مشرک دانستن خدا، قسم های رسول خدا به غیر خدا، قسم به غیر خدا، قسم یاد کردن به مصحف، تعظیم غیر خدا، قسم رسول خدا و تمام صحابه به غیر خدا، دفاع از گفتار باطل، نهی نکردن صحابه از قسم به غیر خدا و قسم حضرت موسی به غیر خدا مطرح می کند.

فصل هشتم با موضوع یزید بن معاویه، به معرفی وی از نگاه اهل سنت می پردازد و با بیان گوشه ای کوچک از جنایات بزرگ یزید، او را فاقد تربیت دینی می داند و با ادله متقن ثابت می کند که کافران برای جانشینی رسول خدا صلی الله علیه و آله استحقاق ندارند.

نویسنده در فصل نهم به بررسی قیام حسین بن علی علیه السلام می پردازد و عناوینی همچون لزوم خروج بر حاکم ظالم، سخن امام حسین تأیید کننده کلام پیامبر، حکم پیروی از حاکم فاسق، خروج بر حاکم فاسق، برترین جهاد نزد رسول خدا و ... ذیل بحث این فصل مطرح شده است.

مبحث فصل پایانی اثر عزاداری برای امام حسین علیه السلام است که گریه و عزاداری در قرآن، عزاداری و گریه در سنت، بدعت شمردن عزاداری، مرثیه خوانی برای مردگان، حرام بودن عزاداری و عزاداری جمادات در شهادت حسین بن علی علیه السلام برخی از مطالب آن به شمار می رود.

در بخشی از فصل نخست ذیل عنوان دیدگاه وهابیت درباره تعظیم پیامبر صلی الله علیه و آله آمده است: «وهابیت تعظیم آن حضرت را امری ناپسند و آن را از مصادیق تعظیم غیر خدا و شرک می داند. آنان گاهی به صورت مطلق می گویند که تعظیم غیر خدا شرک است و گاهی هم به صراحت از پیامبر خدا نام برده و تعظیم آن حضرت را شرک و کفر می دانند».

گفتنی است، مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب صدها پرسش از وهابیت تألیف محمدعلی حسین زاده را در قطع وزیری، 384 صفحه، شمارگان 1000 نسخه منتشر کرده است./۹۲۰/ ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات