۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۵۰۳۵۵۲
معاون آموزش حوزه های علمیه استان ایلام:

حیا عفت و پاکدامنی را به ارمغان می آورد

معاون آموزش حوزه های علمیه استان ایلام گفت: فردی که با حیاست محبت خداوند در دل او جاری است و کسی که حیا پیشه می کند عفت و پاکدامنی را برای خود به ارمغان می آورد.
حجت الاسلام مهدی تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام مهدی تقوایی، معاون آموزش حوزه های علمیه استان ایلام ظهر امروز در ادامه جلسات تفسیر قرآن در بین طلاب، اظهار اشت: حیا یکی از مهم ترین صفات نفسانی است که تأثیر فراوانی بر حوزه های مختلف زندگی اخلاقی و اجتماعی ما دارد و نقش بارز این تأثیر بازدارندگی است.

وی افزود: حیا یعنی شرمساری و خجالت که نقطه مقابل آن وقاحت و بی شرمی است، انسان باحیا از امور ناپسند و غیراخلاقی خودداری می کند و منشأ این خودداری ترس از سرزنش دیگران است و منشأ پیدایش این حالت درک حضور در محضر ناظری آگاه، محترم و گرانمایه است.

حجت الاسلام تقوایی با اشاره به ارکان حیا، گفت: حیا سه رکن اساسی دارد؛ فاعل، ناظر و فعل. فاعل در حیا شخصی است که از کرامت و بزرگواری نفسانی برخوردار است و ناظر در حیا شخصی است که مقام و منزلت او در چشم فاعل عظیم و شایسته احترام است و فعلی که رکن سوم برای تحقق حیا است فعل ناپسند و زشت است.

وی خاطرنشان کرد: بین حیا و تقوا و خوف یک تفاوت بارز و اساسی وجود دارد و اینکه محور بازدارندگی در حیا این است که ما یک ناظر بلندمرتبه  را حس می کنیم که باید حرمت و حریم او را حفظ کنیم ولی محور بازدارندگی در خوف و تقوا درک قدرت خداوند و ترس از مجازات خداوند تبارک و تعالی است.

معاون آموزش حوزه های علمیه استان ایلام تأکید کرد: حیا از چنان ارزشی برخوردار است که رسول اکرم(ص) حیا را زینت آدمی شمرده و فرموده اند بی شرمی با هیچ چیزی همراه نمی شود مگر اینکه آن را زشت کند و حیا با هیچ چیزی همراه نمی شود مگر اینکه آن را آراسته کند و امام علی(ع) نیز حیا را نشانه نجابت می دانند.

وی عنوان کرد: حیا رأس مکارم اخلاقی است و اهمیت حیا به قدری است که امام صادق(ع) می فرماید کسی که حیا ندارد ایمان هم ندارد.

این مدرس حوزه با بیان اینکه حیا همیشه مثبت نیست، گفت: حیا در صورتی است که منشأ آن حماقت، جهالت و ضعف نفس باشد، این نوع شرم و حیا در اخلاق اسلامی به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است و مانع رشد و تعالی انسان و موجب عقب ماندگی در زمینه های مختلف می شود.

وی با اشاره به اینکه در جامعه امروز بی حیایی منجر به مشکلات عدیده ای شده است، تصریح کرد: شخصی که بی حیا است به سوی مردم دست نیاز را دراز می کند که این امر سبب می شود که عزت را سلب کند و حیا را از بین ببرد.

حجت الاسلام تقوایی در پایان تأکید کرد: اگر ما حیا داشته باشیم مشکلاتی که امروزه با آن دست به گریبان هستیم را نخواهیم داشت، فردی که با حیاست محبت خداوند در دل او جاری است و کسی که حیا پیشه می کند عفت و پاکدامنی را برای خود به ارمغان می آورد./۸۷۹/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات