۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۵۰۳۵۹۷
شرح دعای ابوحمزه ثمالی(۱۰)

دعا کردن نوعی عبادت محسوب می شود

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: فردی که دعا نمی کند، خود را بی‌نیاز از پروردگارش می‌داند، اگر به دنبال جلب عنایت و فضل الهی هستیم، بایستی دعا کردن در هر حال را از یاد نبریم.
جت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در دهمین جلسه شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی در جمع طلاب حوزه علمیه مراغه، اظهار داشت: امام سجاد(ع) در فرازی از دعا می فرماید؛ "شکر خدایی که او را صدا می کنم و جوابم می دهد."

وی با بیان این‌که فطرت انسان به سمت خداون متعالی گرایش دارد، خاطرنشان کرد: دو نوع دعای تکوینی و تشریعی وجود دارد، دعای تکوینی بدان معناست که انسان در هر زمان به ویژه در دورانی که به مشکلات برخورد می کند، ناخودآگاه به سمت خداوند متعال کشیده می شود و از خدایش یاری می طلبد.

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: دعای تشریعی نیز بدان معناست که انسان خداوند را هماهنگونه که انبیا و اولیای الهی بدان سفارش کرده‌اند، صدا کند، به عبارت دیگر دعا کردن نیز آداب خاص خود را دارد، هر چند خداوند متعالی بدون هیچ ترتیب و آدابی ندای درونی بنده‌اش را می شوند.

امام جمعه مراغه افزود: اهمیت دعا کردن در آموزه های دینی بر کسی پوشیده نیست، چنانکه دعا خود نوعی عبادت محسوب می شود، فردی که دعا نمی کند، خود را بی‌نیاز از پروردگارش می‌داند، اگر به دنبال جلب عنایت و فضل الهی هستیم، بایستی دعا کردن در هر حال را از یاد نبریم.

وی با بیان این‌که دعا به درگاه الهی باید با کمال انقناع همراه باشد، تصریح کرد: در حقیقت دعا کردن توفیقی است که شامل حال هر انسان نمی‌شود، از سوی دیگر اگر به دنبال استجابت دعاها هستیم، بایستی مطیع محض امر الهی باشیم، چگونه ممکن است به آیات قرآن بی‌توجه باشیم، اما انتظار قبولی اعمال و دعاهایمان را داریم.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی ادامه داد: نگاهی به سیره رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) نشان می دهد که هر چند ایشان معصوم بوده و حتی فکر گناه نیز در وجود مبارکشان نفوذ نداشت، اما همواره به درگاه الهی عابد و دعاگو بودند، چنانکه سراسر دعای ابوحمزه ثمالی سرشار از مفاهیم و ادعیه عرفانی است./203/935/ب1

ارسال نظرات