۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۰۳۸۲۴
آیت‌الله فقیهی:

احکام اسلام یک مجموعه کامل است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که احکام اسلام یک مجموعه کامل است، گفت: نمی‌شود یک حکم از احکام اسلامی را اجرا کرد و حکم دیگر را کنار گذاشت.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در درس تفسیر سوره مبارکه بقره که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، اظهار داشت: خداوند به کسانی که ایمان آورده‌اند و عمل صالح انجام داده‌اند بشارت بهشت را داده است.

وی با اشاره به مثال‌هایی از حشراتی مانند پشه و عنکبوت در قرآن، خاطرنشان کرد: کسانی که اهل دقت و فهم هستند متوجه می‌شوند که پشه حیوانی کوچک است؛ ولی تمام اعضایی که فیل دارد پشه هم دارد و ظرافت‌های آفرینش خداوند را می‌توان در پشه مشاهده کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که انسان‌های عالِم مقصود خداوند از مثال‌ها را درک می‌کنند و عبرت می‌گیرند، افزود: یکی از نکات این است که انسان در بیان حقایق نباید شرم و حیاء داشته باشد و باید حرف حق را اگر چه ممکن است مورد تمسخر عده‌ای جاهل قرار بگیرد بزند و یا برای فهم مسائل شرعی نباید حیاء کرد.

وی خاطرنشان کرد: انسان هرچه بتواند مطالب را ساده‌تر بیان بکند بهتر است و بهترین استاد، استادی است که بیانش واضح باشد و با عبارت‌های ساده مفهوم و مقصود خود را برساند برای نمونه آقای قرائتی بیان واضحی دارد و انسان به راحتی مفاهیم را از سخنان ایشان درک می‌کند.

آیت‌الله فقیهی با بیان این که انسان باید حق‌پذیر باشد، گفت: یکی از موضوعاتی که باعث پیشرفت و سعادت انسان می‌شود این است که انسان به دنبال حق باشد و حق را بپذیرد؛ این که انسان روی عقیده خود تعصب داشته باشد و به حرف هیچ‌کس اعتنا نکند انسان را به بدبختی و ضلالت می‌کشاند.

وی خاطرنشان کرد: انسان باید حرف‌ها را بشنود و آن حرفی را که معقول‌تر است، بپذیرد و به آن عمل کند؛ و از طرف دیگر انسان‌هایی که در گناه غوطه‌ور شده‌اند و زیاد گناه می‌کنند حقیقت را متوجه نمی‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه خاطرنشان کرد: برخی گناهان مانند توهین، غیبت، تهمت، دروغ، ظلم، مردم‌آزاری و بسیاری از گناهان دیگر گناهان عقلایی است و در هر دین و مذهبی و حتی افراد بی مذهب هم این گناهان را می‌فهمند و انسان‌هایی که زیاد گناه می‌کنند حرف حق را نمی‌پذیرند.

وی تصریح کرد: ما باید سعی کنیم قلب خود را به خدا نزدیک کنیم و در راستای انسانیت قدم برداریم زیرا بیشتر احکام شرعی ما احکام انسانی است و اگر انسان‌ها به فطرت و عقل خود مراجعه کنند این احکام را می‌پذیرند.

 آیت‌الله فقیهی با بیان این که احکام اسلام یک مجموعه کامل است، گفت: نمی‌شود یک حکم از احکام اسلامی را اجرا کرد و حکم دیگر را کنار گذاشت؛ اگر نمی‌توانیم برای جوانان شغل ایجاد کنیم و مسکن درست کنیم و جوان نمی‌تواند ازدواج کند فسادها طبیعی است و نباید جوانان را به خاطر فساد مجازات کرد؛ زیرا اول باید زمینه فساد را از بین برد تا جوان فساد نکند.

وی خاطرنشان کرد: این که می‌گویند دست دزد را باید قطع کرد برای زمانی است که بیت‌المال را به صورت مساوی و عادلانه تقسیم کنیم؛ ولی اگر نتوانیم بیت‌المال را عادلانه تقسیم کنیم و 3000 میلیارد و 12000میلیارد از آن خوردند کسی هم نمی‌تواند بفهمد چه کسی برد و این پول چه شد دیگر حق نداریم دست دزدی که مال مختصری را دزدیده، قطع کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: عدالت امیرمومنان و احکام و مجازت‌های اسلام در کنار هم زیبا است و برای امام علی(ع) برادر و غیر برادر فرقی ندارد.

وی افزود: هم اینک نمی‌توانیم دست کسی را برای دزدی قطع کنیم؛ زیرا تناسب ندارد.

وی اظهار داشت: احکام اقتصادی اسلام با هم زیبا است و باید در کنار هم عمل شود و این که بیت‌المال را قوم‌وخویش‌ها با هم می‌خورید دیگر حق ندارید دست دزد را قطع کنید و باید محاسبه کنید که در مملکت چکار می‌کنید و اگر نمی‌توانید جلو دزدی‌ها را بگیرید حق ندارید دزد ضعیف را مجازات اسلامی کنید./843/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات