۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۵۰۳۸۳۹
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:

بزرگترین فریب نفس تسویل است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بزرگترین فریب نفس تسویل است، گفت: تسویل تزیین گناه و زیبا جلوه دادن اعمال زشت از سوی نفس در نگاه انسان است.
حجت‌الاسلام  حاج‌ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری امروز در بیان درس هایی از قرآن کریم در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در آیه 83سوره یوسف بدترین فریب نفس، تسویل معرفی شده است، گفت: خداوند در این آیه می فرماید«قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا  فَصَبْرٌ جَمِيلٌ  عَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ» یعنی (آنها نزد پدر آمده و قضیه را اظهار داشتند) یعقوب گفت (این قضیه هم مانند یوسف و گرگ حقیقت ندارد) بلکه چیزی از اوهام عالم نفس بر شما جلوه نموده، پس من باز هم راه صبر نیکو پیش گیرم، که امید است خدا همه ایشان را به من باز رساند، که او خدایی دانا و درستکار است.

وی افزود: در این آیه حضرت یعقوب(ع) به پسرانش پس از اینکه بنیامین را مانند یوسف بازنگرداندند فرمود که این تسویل است و نفس شما عمل زشت شما را در نزد شما زیبا جلوه داده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تسویل زیبا جلوه دادن عمل زشت در نگاه انسان از جانب نفس است، تصریح کرد: تسویل همان تزیین اعمال از سوی نفس است و اگر انسان در درازمدت دچار تسویل شود به مرور در دام نفس خود اسیر شده و طبق رهنمودهای امام علی(ع) چنین فردی نفس او و هوا هوسش بر عقلش حاکم شده و کنترل او را به دست می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به راه های رهایی از دست تسویل گفت: مراجعه به علما و اولیای الهی مهم ترین راه رهایی از دست نفس است زیرا علما حقیقت امور را در نزد انسان آشکار شده و از تسویل خودداری می کنند.

وی به نکات تفسیری آیاه 86 سوره یوسف اشاره کرد، گفت: مؤمن تنها شکایت های خود را نزد خدا یا نزد مؤمن می برد و مؤمن هرگز شکایت از خدا را نزد منافق نبرده و اگر چنین کند مؤمن نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام صادق(ع) در این زمینه در حدیثی می فرمایندکه مؤمن شکایت نمی برد مگر نزد مؤمن اما اگر کسی در دلش را به منافقان بگوید از خدا شکایت برده است و مؤمن هرگز از خدا به کسی شکایت نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: امام صادق(ع) می فرمایند اگر مؤمن در تنگنا قرار گرفت نزد پروردگارش شکایت نکرده و صبوری پیشه می کند همانطور که حضرت یعقوب(ع) در هنگام خطای پسران و به چاه انداختن یوسف در دل و شکایت خود را فقط با خدا در میان می گذاشت.

وی با بیان اینکه انسن نباید از رحمت الهی ناامید شود، گفت: یأس و ناامیدی کفر است و حضرت یعقوب(ع)با وجود کار پسرانش هرگز از رحمت خدا ناامید نشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام صادق(ع) به استناد وصیای لقمان به پسرش می فرماید که لقمان به فرزند خود بیان می کنند که از خداوند آنچنان خوف داشته باش که اگر تمامی اعمال صالح انس و جن را نزد او ببری امید به پذیرش نداشته باشی و به خداوند چنان امید داشته باش که اگر گناهانی به اندازه تمام جن و انس نزد او ببری تو را مورد بخشش قرار می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: عفو و بخشش شیوه بزرگان است همان گونه که حضرت یوسف(ع) با وجود گناه برادران از خطای آنها گذشت و بعد از ببخش آنها را مورد سرزنش قرار نداد.

وی یادآور شد: آنچه مایه آرامش دل هاست، ذکر خداوند است و ذکر خدا محدود به ذکر زبانی نیست بلکه حقیقت ذکر این است که انسان همواره به یاد خدا باشد./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات