۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۵۰۴۱۰۲
حجت الاسلام ماندگاری:

صدقه فقر را نابود می‌کند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه صدقه فقر را نابود می‌کند، گفت: اگر همه مسؤولان و مردم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اهل پرداخت صدقه بودند کمیته امام خمینی(ره) روز به روز بزرگ‌تر نمی‌شد.
ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، استاد حوزه علمیه، همزمان با شب ولادت باسعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) در مسجد شهید بهشتی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند در برابر اعمال صالح مومنان پاداش‌های نیکو عطا می‌کند.

وی افزود: خداوند متعال نسبت به همه اعمال آدمی بینا، شنوا و پاداش دهنده است.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه پاداش الهی به سه طریق دیدن، شنیدن و چشیدن قابل درک است، ابراز کرد: انسان زمانی که می‌شنود خداوند برای فلان عمل چه پاداشی تعیین کرده است امکان دارد نسبت به صحت آن شک و تردید کند اما با مشاهده آن پاداش انگیزه‌اش برای انجام تکالیف افزایش می‌یابد.

استاد حوزه علمیه درباره صدقه دادن و وعده‌های الهی، بیان داشت: خداوند در آیات متعددی درباره صدقه دادن می‌فرماید: هرکسی می‌خواهد پاک شود صدقه دهد، رحمت خدا به کسانی که اهل احسان هستند بسیار نزدیک خواهد بود، هفتصد برابر صدقه داده شده خداوند پاداش می‌دهد و ده‌ها آیه دیگر که در قرآن به آن اشاره شده بیانگر اهمیت صدقه دادن است.

وی با بیان اینکه خمس از حقوق الهی است، گفت: کسانی که اهل خمس هستند و به طور قطع برکات این فریضه الهی را با جان و دل چشیده‌ باشند هرگز نمی‌توانند این امر شیرین پربرکت و مهم را ترک کند.

حجت الاسلام ماندگاری با تاکید براینکه یکی از برکات صدقه دادن دفع بلا است، تصریح کرد: صدقه بلای کوچک‌تر را سپر بلای بزرگ‌تر می‌کند و انسان را در برابر بلاهای ارض و سماء محفوظ می‌دارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: از برکات دیگر صدقه درمان دردهای روحی و جسمی است، ائمه اطهار(ع) دردهای جامعه را با صدقه درمان می‌کردند. در روایت آمده که صدقه دادن گناهان انسان را پاک کرده و انسان را به خداوند نزدیک و او را کریم می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر همه مسؤولان و مردم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اهل پرداخت صدقه بودند امروز ما شاهد بزرگ شدن کمیته امام خمینی(ره) نبودیم. کسی که شیرینی معامله با خداوند را چشیده باشد هرگز در امر پرداخت صدقه کوتاهی نمی‌کند.

استاد حوزه علمیه اولاد صالح، علم نافع و صدقه جاریه را از مصادیق برکات الهی معرفی کرد و گفت: انسان باتقوا از برکات الهی متنعم است.

حجت اسلام ماندگاری در پایان خاطرنشان کرد: امام حسن مجتبی(ع) بسیار خوش خلق بودند حتی نسبت به کسانی که در حق حضرت بدی روا می‌داشتند با حسن خلق برخورد می‌کردند. حلم و بخشش از دیگر صفات بارز حضرت به شمار می‌رود./۲۰۲/۸۱۳/ب۱

ارسال نظرات