۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۵۰۴۹۴۶
یک روانشناس:

قرآن را برای ثوابش ختم نکنید

یک روانشناس با ابراز تاسف از اینکه نداشتن تفسیر خوب برای دعا یکی از مشکلات امروز جامعه ما محسوب می شود گفت:از شما می خواهم حتی قرآن را برای ثوابش ختم نکنید تا آنجایی که حال دارید دعا و عبادت کنید و تفسیر و معرفت آن را درک کنید.
قرآن کریم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، علی محمدی، روانشناس و مشاور خانواده در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم گفت: دعا بزرگترین سرمایه مردم جهان است و از بسیاری از بلاها و خطرات پیشگیری می کند اما متاسفانه نداشتن تفسیر خوب برای دعا یکی از مشکلات امروز جامعه ما محسوب می شود به عنوان مثال بیشتر افراد جامعه ما دعای کمیل را در حالت چرت زدن و خوابیده می خوانند ،سوال اینجاست چه کسی گفته دعای کمیل را کامل بخوانید؟ آیا واقعا با این شیوه خواندن چیزی از دعای کمیل متوجه می شوید؟ وقتی معنا و مفهوم آن را نمی دانید خواندنش چه سودی دارد؟

وی بیان کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید اگر یک زمانی دعای شما را مستجاب نکردم بدانید که می خواهم ظرفیت و اجرتان افزایش یابد لذا به موقع استجابت می کنم منتهی باید ظرفیت سازی کنید.

محمدی در ادامه تصریح کرد: از شما می خواهم حتی قرآن را برای ثوابش ختم نکنید تا آنجایی که حال دارید دعا و عبادت کنید، می توانید دعای کمیل را به 20 قسمت تقسیم کنید و هفته ای یک قسمت آن را با معنا، تفسیر و معارف بخوانید.

این روانشناس اذعان کرد: 38 سال است که دعای سما در روزهای جمعه خوانده می شود چه چیزی از این دعا فهمیدید، در دعای کمیل هزاران معرفت نهفته است که یک کلام آن را نمی دانیم. در این دعا آمده است ،خداوندا گناهانی را از من بیامرز که پرده دری می کنند. اگر این دعا با معرفت خوانده شده پس این همه پرده دری در مناظره ها و انتخابات چه بود، دعای کمیلی که تاثیری ندارد، برای چه خوانده می شود، قرآنی که برگزاری جلساتش فقط شده عادت ولی تاثیری ندارد برای چه خوانده می شود؟

این مشاور خانواده با بیان اینکه متاسفانه دوره ما شده، فقط خواندن قرآن و دعا کردن افزود: آیه های ابتدایی دعای کمیل یک دوره کامل زندگی است (زندگی به سبک اسلامی) اگر 5 آیه اول این دعا یعنی اَللّهُمَّ اِنّى‏ اَسْئَلُکَ ‏بِرَحْمَتِکَ الَّتى‏ وَسِعَتْ کُلَّ شَىْ‏ءٍ، وَبِقُوَّتِکَ الَّتى‏ قَهَرْتَ‏(خدایا من از تو مى‏خواهم ‏بحق آن رحمتت که همه چیز را فرا گرفته و به آن نیرویت که همه چیز را بوسیله آن مقهور)بِها کُلَّشَىْ‏ءٍ، وَخَضَعَ لَها کُلُّ شَىْ‏ءٍ، وَذَلَّ لَها کُلُّ شَىْ‏ءٍ، وَبِجَبَرُوتِکَ الَّتى‏ غَلَبْتَ‏(خویش کردى و همه چیز در برابر آن خاضع و همه در پیش آن خوار است و به جبروت تو که بوسیله آن چیره گشتى‏)بِها کُلَّ شَىْ‏ءٍ، وَبِعِزَّتِکَ الَّتى‏ لا یَقُومُ لَها شَىْ‏ءٌ، وَبِعَظَمَتِکَ الَّتى‏ مَلَأَتْ کُلَ‏(بر هر چیز و به عزتت که چیزى در برابرش نه‏ ایستد و به آن عظمت و بزرگیت که پرکرده هر)شَىْ‏ءٍ،وَبِسُلْطانِکَ الَّذى‏ عَلا کُلَّ شَىْ‏ءٍ، وَبِوَجْهِکَ الْباقى‏ بَعْدَ فَنآءِ کُلِّ شَىْ‏ءٍ،(چیز را و به آن سلطنت و پادشاهیت که بر هر چیز برترى گرفته و به ذات پاکت که پس از نابودى هر چیز)وَبِأَسْمائِکَ الَّتى‏ مَلَأَتْ اَرْکانَ کُلِّ شَىْ‏ءٍ، وَبِعِلْمِکَ الَّذى‏ اَحاطَ بِکُلِّ شَىْ‏ءٍ، وَبِنُورِ(باقى است و به نامهاى مقدست که اساس هر موجودى را پرکرده و به آن علم و دانشت که احاطه یافته به هر چیز و به نور)را از روی معرفت بخوانیم و تفسیر کنیم می توانیم مابقی آیه ها را فاکتور بگیریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه جامعه و دین ما معرفتی نیست، اظهار کرد: همه چیز ما ظاهرگرایی شده است، مثلا من در ماه مبارک رمضان سه بار ختم قرآن کردم چه فایده ،وقتی معنا و مفهوم آیات را درک نمی کنیم، چه سودی دارد. بس کنید ثواب را به مردم معرفت، عقل و تفسیر بیاموزید.

محمدی با بیان اینکه در این دعاها هزاران مقاله نهفته است، خاطرنشان کرد: همه این دعاها از رسانه ملی و شبکه قرآن پخش می شوند، بدون اینکه چیزی از آن فهمیده شود.

این روانشناس اظهار کرد: به جرات می گویم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسجدی‌ها، هیئتی ها و سینه زنی های ما رشد عقلانی نکردند. 10 میلیون سینه زن به 50 میلیون تبدیل شده است، آیا معرفت آنها هم به همان اندازه رشد کرده؟ سوال اینجاست چقدر در نماز جمعه ها و مساجد ما نماز کاربردی و چقدر با معرفت و تفسیر قرآن کریم آشنا شدیم. متاسفانه در کشور ما دعا بیشتر خوانده می شود ولی دعا کرده نمی شود.

وی با بیان اینکه نجوا یعنی با زبان دل و زبان حال دعا کنید نه با زبان سر، تصریح کرد: نجوا یعنی رمزی با خداوند صحبت کردن. وقتی حاجتت برآورده می شود ،یعنی خداوند بدون منت، بدون پول و بدون درخواست همه گرفتاری ها و مشکلاتت را برطرف کرده و همه بدی ها را از بین برده است.

این روانشناس افزود: مردم جهان درخواست هایی دارند که نه با علم نه با تکنولوژی نه با هیچ ابزار مادی پاسخ داده نمی شوند. پیامبر سه مورد را در این زمینه می فرمایند: مثلا چه چیزی می تواند عمرت را زیاد کند (خداوند) چه کسی بیماری را که جوابش کردند شفا می دهد (خداوند) چیزی که نشدنی است و همه جواب می کنند با دعا و نماز ممکن می شود، همه اینها اثبات عینی شده است، ما خدا را رها کرده ایم به هیچ چیز غیر خدا اعتماد نکنید ،چون همه فانی خدا باقی همه ناقص و خدا کامل است.

محمدی در ادامه اظهار کرد: همیشه حاجت خود را دو دستی از خداوند طلب کنید، خداوند درهای رحمت را با دعا در اختیار شما گذاشته است. ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای استجابت دعاست و باران های رحمت الهی چه مادی و چه معنوی، همه در ماه مبارک رمضان نازل می شوند.

وی در ادامه گفت: می گویند ماه مبارک رمضان ماه برکت است البته اگر فروشندگان اجازه دهند. فردی در یکی از کشورهای نیمه اسلامی می گفت با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان همه ارزاق در کشور ما ارزان می شود ولی در کشور ما برعکس است.

وی اذعان کرد: هر چقدر نیت انسان پاک باشد، دعایش بیشتر مورد استجابت درگاه خداوند قرار می گیرد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات