وفای به عهد معیار شناخت ایمان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلاموالمسلمین ناصر رفیعی امروز در مراسم سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به بررسی الگوی عهد و پیمان و اهمیت وفای به عهد از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و گفت: خداوند متعال در آیه 29 سوره احزاب میفرماید «وَ لَمَّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاَّ إيماناً وَ تَسْليماً؛ و مؤمنان چون لشکر و نیروهای کفار را به چشم دیدند گفتند: این همان (جنگی) است که خدا و رسول (از پیش) ما را وعده دادند و خدا و رسول راست گفتند و این دیدار دشمن جز بر ایمان و تسلیمشان نیفزود.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه انقلابی و معتقد زیستن هزینهبردار است، اظهار داشت: وفای به عهد از مهم ترین تاکیدات شرع مقدس اسلام است تا جایی که معیار تشخیص ایمان توصیفشده است.
عضو هیأتعلمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که وفای به عهد در قرآن کریم میزان ایمان توصیفشده است، ابراز داشت: خداوند متعال در آیه 8 سوره مؤمن یکی از مصادیق و صفات مؤمنان حقیقی را وفای به عهد توصیف میکند تا جایی که در این آیه آمده است «وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ رَاعُونَ؛ و آنان كه امانتها و پيمان خود را رعايت میکنند (از مؤمنان حقیقی هستند)»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه چیستی پیمان خدا بر مدار هویت آن قابلتقسیم است، گفت: اولین قسم از مصادیق عهد با خداوند متعال عهد اعتقادی بنده است تا جایی که این عهد در اولین گام اسلام آوردن او گنجیده شده است؛ بر این اساس بنده با اعلان شهادتین در حقیقت به پیشگاه خداوند متعال عهد میبندد که دیگر بر وحدانیت خدا مشرک نشود و اله هوا و هوس بر رفتارهای شخصی و اجتماعی او مسلط نشود.
حجتالاسلاموالمسلمین رفیعی عهد عبادی را دومین پیمان بین بنده و معبود توصیف کرد و اظهار داشت: خداوند متعال در توصیف این سبک از عهد بندگان در آیه 75 سوره توبه میفرماید «وَمِنْهُمْ مَنْ عَاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتَانَا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِينَ؛ از منافقان کسانی هستند که با خدا پیمان بستند، چنانچه خدا از فضل و احسانش به ما عطا کند، یقیناً صدقه خواهیم داد و از شایستگان خواهیم شد.»
وی ادامه داد: عهد گفتاری بین بنده و خداوند متعال از دیگر مصادیق معاهداتی است که بندگان باید برمدار عمل به آن رفتار کنند این در حالی است که نذر از مصادیق عهد گفتاری بین خداوند متعال و بندگان است؛ بر این اساس خداوند متعال در آیه 23 سوره احزاب فرموده است «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا؛ از مؤمنان مرداني هستند که به پيماني که با خدا بسته بودند وفا کردند بعضي بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضي چشمبهراهاند و هيچ پيمان خود دگرگون نکردهاند.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه عهد امامت را از اساسیترین معاهدات مؤمن توصیف کرد گفت: خداوند در ترسیم هویت این عهد میفرماید: «وَ اِذِ ابْتَلى اِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ اِماماً قالَ و مِنْ ذُرِّیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ؛ (به خاطر آورید) هنگامیکه خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونى آزمود؛ و او بهخوبی از عهده این آزمایشها برآمد. خداوند به او فرمود من تو را امام و پیشواى مردم قراردادم» ابراهیم عرض کرد از دودمان من (نیز امامانى قرار بده) خداوند فرمود پیمان من، به ستمکاران نمىیرسد و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند، شایسته این مقاماند.»
وی ادامه داد: خداوند در این آیه ابتدا خبر از نصب حضرت ابراهیم(ع) به مقام امامت داده است و در ادامه آیه آمده است که حضرت ابراهیم(ع) امامت را برای ذریه اش نیز طلب میکند چنانکه در نصر آیه شریفه آمده است که «و مِنْ ذُرِّیَّتی» این در حالی است که خداوند متعال در جواب میفرماید «لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمین» بر این اساس مراد از «عهدی» که خداوند صراحتاً گفته آن را به ظالمان نخواهد داد، همان مقام «امامت» است.
عضو هیأتعلمی جامعه المصطفی العالمیه در پایان به حدیثی از امام سجاد اشاره و تصریح کرد: در روایتی آمده است که «لَمّا سُئلَ عَن جَميعِ شَرايعِ الدِّينِ؛ قَولُ الحَقِّ، والحُكمُ بِالعَدلِ، والوَفاءُ بِالعَهد» امام سجاد(ع) در پاسخ به اين سؤال كه چكيده شرايع دين چيست؛ فرمود «حقگویی، داورى عادلانه و وفاى به عهد.»/837/پ۲۰۲/ج